شادمانی مردم در آیین سنتی جشن نوروز صیاد قشم

جشن نوروز صیاد قشم با اجرای مسابقات غواصی، قایق های پارویی، طناب کشی، دو ومیدانی و شنا با حضور جمع زیادی از مردم بومی و مهمانان جزیره از صبح امروز در روستای سلخ آغاز شد و تا هنگام شب نیز ادامه خواهد داشت.

به گزارش فرینا، نوروز صیاد با حضور چند هزار تن از مردم روستاهای جزیره و همچنین مهمانانی که از شهرهای مختلف ایران همه ساله برای حضور در این جشن راهی قشم می شوند با اجرای ویژه برنامه های بومی و سنتی برگزار شد.
جشن نوروز صیاد یکی از آیین های کهن جزیره نشینان قشمی با قدمت بیش از ششصد سال است که مردم این منطقه جنوبی با همکاری سازمان منطقه آزاد قشم، سعی در زنده نگه داشتن آن دارند.
همزمان با شروع فصل صید و صیادی در جزیره قشم، نوروز صیاد آغاز می شود.
ساحل نشینان خلیج فارس معتقدند در نوروز صیاد همه ماهی ها آزادند تا نسل خود را افزایش دهند ، بنابراین از هرگونه صید در این روز خودداری می کنند.
یکی دیگر از آداب و رسوم این روز، شنا کردن تمام روستائیان در دریا است.
آنها معتقدند اگر مردم در این روز خاص در دریا شنا کنند تا سال آینده از تمام بیماریها در امان می مانند .
در جشن نوروز صیاد همه روستائیان لباسهای نو می پوشند و حیوانات خود را با گِلی سرخ رنگ بنام گِلَک رنگ می کنند و با خود به دریا می برند.
در این روز زنان بومی جزیره با شیرینی های پخته شده از خرما بنام رنگینک، از میهمانان پذیرایی می کنند.
اجرای موسیقی محلی و رزیف خوانی ، مسابقه ماهیگیری و برپایی نمایشگاه صنایع دستی دریایی از برنامه های پر نشاط جشن نوروز صیاد است.
سال صید صیادان چهار فصل دارد که نخستین فصل آن جوا است که از اوایل دهه سوم فروردین آغاز می شود و صد روز ادامه دارد و بیشتر ماههای آن با بهار طبیعت همراه است.
فصل گرما شصت و پنج روزه است، نخستین روز آن صیاد نامیده می شود و روز به یاد ماندنی برای صیادان است.
فصل بعدی صد روز دارد و پس از آن فصل زمستان فرا می رسد که این فصل نیز صد روزه است .
قشم به عنوان بزرگترین جزیره خلیج فارس همه ساله در روز جشن نوروز صیاد میزبان جمع زیادی از هموطنانمان است که از نقاط مختلف برای حضور در این جشن به این منطقه در جنوب کشور سفر می کنند.

امتیاز به خبر :