طرح احیای سازه های تاریخی آبی در جزیره قشم

مدیرعامل شرکت آب و برق و تاسیسات منطقه آزاد قشم از قدمت 3 هزار ساله دانش بومی در این جزیره در جمع‌آوری آب باران و استفاده از آن در کشاورزی، دام پروری، صنعت، مصارف بهداشتی و آشامیدنی خبر داد.

به گزارش فرینا، فرامرز مومنی در نخستین رویداد ملی حکمرانی آب ایران در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، اظهار کرد: قشم سابقه طولانی در فن آوری های مختلف جمع آوری آب باران دارد و سایر هموطنان و بطور کل جهانیان می توانند از تجربیات مردم جزیره در این خصوص بهره ببرند.
وی با اعلام اینکه قشم به پایلوت پروژه " توسعه آب محور " در کشور بدل خواهد شد، اضافه کرد: مراحل نرم افزاری این طرح در حال انجام است و تا سه ماه آینده به پایان خواهد رسید. وی همچنین اظهار امیدواری نمود:  مستندات تولید شده در طرح به یک سند بالادستی برای آموزش بین نسلی بدل شود. و افزود: یافته های این پروژه قابلیت اجرا در بخشهای مشابه در سطح کشور را داراست.
فرامرز مومنی با تاکید بر اهمیت  استحصال آب باران ، گفت: مشکل کم آبی در برخی از مناطق کشور به بحران تبدیل شده و در برخی مناطق در حال بحرانی شدن است و کمبود آب در  بصورت یک چالش برای تداوم حیات مولد جوامع محلی درآمده و با کمک سازه‌های تاریخی آبی می توان به یک منبع جایگزین برای تامین بخشی از نیاز آبی دست یافت.
مدیرعامل شرکت آب، برق و تاسیسات قشم، نقش آب در توسعه پایدار و زندگی سالم را انکار ناپذیر دانست و گفت: در گذشته دور، نیاکان ما در جزیره قشم، با بکار گیری از فن آوری های خارق العاده و کارآمد جمع آوری آب باران کل نیاز آبی خود را  تامین می نموده اند، چرا ما امروز با بهره گیری از این دانش بومی لااقل برای تامین بخشی از نیاز خود چنین نکنیم؟
مومنی تاکید کرد: طرح احیای سازه های تاریخی آبی منطقه آزاد قشم  نامزد دریافت جایزه آموزش برای توسعه پایدار سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد در سال 2017 شده است. و افزود: کمیته راهبری طرح متشکل از اساتید خبره و فرهیخته در سطح ملی است و پژوهشگران جوان ما را در راه شناسایی، مستند سازی و ثبت دانش بومی یاری می نمایند.
جزیره زیبای قشم با وسعت ۱۵۰۰ کیلومتر مربع بزرگ ترین جزیره خلیج فارس است.

امتیاز به خبر :