افتتاح اولین مرکز آموزش تخصصی HSE در منطقه ویژه بوشهر

اولین و بزرگترین مرکز آموزش تخصصی آزاد HSE با به روزترین تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی مدرن در منطقه ویژه اقتصادی بوشهر افتتاح شد.

به گزارش فرینا، اولین و بزرگترین مرکز آموزش تخصصی آزاد HSE در زمینه های ایمنی، بهداشت، محیط زیست و مدیریت بحران با به روزترین تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی مدرن به نام ایمن ساحل آسا در منطقه ویژه اقتصادی بوشهر افتتاح شد.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی بوشهر طی پیامی ضمن تبریک آغاز به کار این مرکز برای اولین بار در استان بوشهر، هدف از افتتاح این مرکز آموزشی را در راستای نیازهای استانی برشمرد و گفت: با توجه به گستردگی صنایع نفت و گاز و همچنین صنایع تولیدی مستقر در استان بوشهر جای خالی این مرکز در بوشهر احساس می شد که این مهم با همت آقای دکتر نوریان مدیر مرکز آموزشی ایمن ساحل آسا و آقای مهندس محبوبی مدیر آزمایشگاه شاخه زیتون لیان به ثمر نشست تا ما امروز شاهد شکوفایی این نهال نوپا اما با تجربه بسیار ارزشمند جهت تربیت نیروهای زبده در حوزه HSE باشیم.
حسین نامور افزود: این مرکز با هدف ارائه خدمات فنی و مهندسی، آزمایشگاهی (بهداشت حرفه ای، محیط زیست و ایمنی) آموزشی، مشاوره ای و پژوهشی در حوزه ایمنی، بهداشت و محیط زیست QHSE، مدیریت بحران و سیستم های مدیریت کیفیت راه اندازی شده است.
مدیر و موسس مرکز آموزشی آزاد فنی و حرفه ای HSE ایمن ساحل آسا نیز در حاشیه این آیین افزود: امیدواریم با حمایت و پشتیبانی مدیران دستگاههای اجرایی و به پشتوانه تیم تخصصی و باتجربه و همچنین امکانات و تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی و کارگاهی و با همکاری اساتید دانشگاه و صاحبان تجربه و نخبگان در صنعت بتوانیم خدمات شایسته و باکیفیتی را ارائه نمائیم.
غفور نوریان با اشاره به تفکیک آموزشهای این مرکز در 5 حوزه جداگانه به جهت ارائه بهتر خدمات آموزشی گفت: این حوزه ها شامل آموزش و ارزیابی، جاری سازی و استقرار نظام HSE و استانداردها در سازمانها و شرکتها، خدمات فنی و مهندسی ایمنی بهداشت و محیط زیست و استقرار سیستم، ارزیابی و اندازه گیری عوامل زیان آور و خدمات ویژه می باشد که هر یک از این حوزه ها نیز به اجزای کوچک تری برای کیفیت ارائه خدمات برتر، ارتقاء کیفیت خدمات و هدفدار نمودن آموزشها به کلیه طرف های ذینفع از طریق به روز رسانی تجهیزات و دانش فنی تقسیم بندی می شوند.

نوریان بخشی از خدمات تخصصی آزمایشگاهی و کارگاهی ارائه شده توسط این مرکز در حوزه آزمایشگاه بهداشت حرفه ای را شامل خدمات شناسایی، ارزیابی و آنالیز عوامل زیان آور محیط کار (شیمیایی، فیزیکی، ارگونومیک) با استفاده از پیشرفته ترین دستگاه ها برشمرد و افزود: در حوزه آزمایشگاه محیط زیست و بهداشت محیط نیز می توانیم ارزیابی، پایش و تجریه و تحلیل آلاینده های زیست محیطی (آب، فاضلاب و هوا) را نیز ارائه دهیم.
گفتنی است در آیین افتتاحیه این مرکز آموزشی معاون پژوهشی فنی و حرفه ای استان، معاون مدیرکل مدیریت بحران استانداری بوشهر، کارشناسان ایمنی شرکت پالایش و پخش بوشهر و کارشناسانی از شرکت صدرا حضور داشتند.

 

** اطلاعات بیشتر از تعاریف و عملکردهای HSE
در حقیقت HSE، موضوعات بهداشت، ایمنی و محیط زیست را در پروژه ها تحت کنترل خود در می آورد. به عبارت دیگر در هر کدام از شاخه های HSE، مواردی گنجانده شده که هر یک به تنهایی شامل موارد متعددی می باشد که در زیر به آنها اشاره می شود.

بهداشت (H): درپروژه های مختلف که شامل بهداشت عمومی (فردی) بهداشت محیط و بهداشت حرفه ای می شود حائز اهمیت است. بهداشت فردی به سلامت مجموعه افراد مربوط می شود، بهداشت محیط پیرامون پروژه را در بر می گیرد و بهداشت حرفه ای شامل یک سری آنالیزهای شغلی می شود.
 

ایمنی (S): در هر پروژه یک سری مخاطرات ایمنی وجود دارد که در صورت عدم رفع آن مغایرتها ممکن است منجر به حوادثی شود. در زمینه ایمنی در پروژه ها، مسائل گسترده ای مطرح می شود که خود شامل چند دسته است. دسته اول مربوط به ایمنی در عملیات می باشد که خود شامل حفاری، کار در ارتفاع، جوشکاری و برشکاری، ایمنی ماشین آلات و… است. دسته دوم مربوط به ایمنی در پروژه ها است که شامل ایمنی انبار، مدیریت حریق، محصورسازی، علائم هشداردهنده و… است و دسته سوم شامل ایمنی اشخاص در پروژه ها است که شامل استفاده از تجهیزات حفاظت فردی است.
 

محیط زیست (E): محیط زیست در پروژه های مختلف عمرانی شامل موارد هوا، خاک، آب می باشد که بسته به نوع منبع آلایندگی نوع آلاینده متفاوت است. در پروژه های عمرانی آلودگیهای منتشره بیشتر شامل آلودگی خاک از طریق انتشار مواد نفتی مثل گازوئیل که جهت سوخت ماشین آلات بکار می رود است، که از منبع نگهدارنده نشت می کند و یا آلودگی هوا از طریق انتشار گازهای هیدروکربن نسوخته از اگزوز ماشین آلات است که نیاز به تعمیر و نگهداری است. در ضمن با توجه به پیشرفت تکنولوژی در حفاریهای عمرانی و فعالیتهای مختلف از تجهیزات پیشرفته استفاده می شود که باعث آلودگی صوتی در مناطق شهری می گردد.
بررسی علمی و نوین سه عامل سلامت (Health)، ایمنی (Safety) و محیط زیست  (Environment) در انجام کلیه پروژه های عمرانی، معدنی و نفت و گاز که هم اکنون جزئی جداناپذیر از پروژه ها در دنیا محسوب می شوند ولی در کشورهای در حال توسعه تنها جنبه انتخاب دارند و هنوز صورت قانون به خود نگرفته است، از اهداف همایش است. در حقیقت با برگزاری کنفرانسی با ابعاد بین المللی و آشنایی با تحقیقات صورت گرفته در جهان، می توان حجم نیاز بهHSE در کشور را سنجید و در صورت لزوم برای کاهش هزینه اتفاقات توسط کارفرمایان که اغلب ادارات و سازمان های دولتی هستند، تبدیل به ضابطه و قانونی جامع گردد.

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها : منطقه ویژه بوشهر
امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو