راه‌اندازی بزرگترین نیروگاه صنایع پتروشیمی در عسلویه

با دستور مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، طرح اتصال شبکه برق و گاز پتروشیمی دماوند و مبین تا شهریور ماه امسال به بهره برداری می‌رسد تا دوره توقف تولید پتروشیمی‌ها در عسلویه به دلیل کمبود برق و گاز به پایان برسد.

به گزارش فرینا، همزمان با آغاز شمارش معکوس برای راه اندازی طرح‌های جدید توسعه‌ای صنعت پتروشیمی در فاز دوم منطقه اقتصادی و انرژی پارس، مجتمع پتروشیمی دماوند به منظور ارائه خدمات و سرویس‌های جانبی شامل برق، بخار، اکسیژن، انواع آب شیرین و صنعتی و نیتروژن آماده بهره برداری می شود.
هم اکنون از مجموع 12 توربین نیروگاه پتروشیمی دماوند با ظرفیت اسمی دو هزار مگاوات، چهارتوربین با ظرفیت تولید حدود 600 مگاوات نصب شده که با آغاز بهره برداری از دو توربین، دو توربین دیگر هم تا شهریور ماه امسال در مدار تولید و بهره برداری قرار می‌گیرند.
از سوی دیگر با راه اندازی نیروگاه برق، در شرایط فعلی ظرفیت تولید بخار پتروشیمی دماوند هم به 780 تن در ساعت رسیده که این ظرفیت تا پیش از پایان تابستان با افزایشی دو برابری به بیش از 1500 تن در ساعت خواهد رسید.
در کنار راه اندازی واحدهای تولید برق و بخار پتروشیمی دماوند، با بهره برداری از تاسیسات GIS و پست های انتقال برق، در حال حاضر امکان تامین برق مورد نیاز طرح‌های به بهره برداری رسیده و پروژه‌های در دست ساخت پتروشیمی در فاز دوم منطقه ویژه پارس هم فراهم شده است.
هم اکنون طرح‌های در دست ساخت پتروشیمی در فاز دوم منطقه پارس برق مورد نیاز خود را از پتروشیمی دماوند تامین می کنند ضمن آنکه سایر مجتمع های پتروشیمی فاز دوم منطقه پارس که پیشتر به بهره‌برداری رسیدند هم شامل پتروشیمی مهر،کاویان ومرواریدهم برق مورد نیاز خود را تامین کنند.
به عبارت دیگر پس از پتروشیمی مبین، حالا با راه اندازی بخش‌های مختلف پتروشیمی دماوند وضعیت تولید، انتقال و توزیع برق در بین مجتمع‌ها و طرح‌های در دست ساخت پتروشیمی در عسلویه به عنوان هاب تولید گاز و پتروشیمی ایران به نقطه اطمینان بخشی رسیده است.

 دو دستور کلیدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی
به گزارش نیپنا، تابستان سال گذشته حادثه در یکی از خطوط انتقال گاز به پتروشیمی مبین منجر به توقف ارائه خدمات و سرویس‌های جانبی به تمامی مجتمع‌های پتروشیمی عسلویه شد و حتی تعدادی از مجمتع‌های پتروشیمی برای مدتی به دلیل نبود سرویس و خدمات یوتیلیتی توقف تولید محصولات را تجربه کردند.
با گذشت کمتر از یکسال از وقوع این حادثه در دومین قطب تولید محصولات پتروشیمی ایران، با صدور دستوراتی از سوی «مرضیه شاهدائی» مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی عملا وضعیت تامین سرویس و خدمات جانبی به پتروشیمی ها در عسلویه به نقطه پایداری رسیده است.
مرضیه شاهدائی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی هفته گذشته با سفر به عسلویه و بازدید از بخش های مختلف خطوط انتقال، آبگیر، ایستگاه گاز و نیروگاه برق پتروشیمی دماوند خواستار اتصال پتروشیمی های مبین و دماوند از دو مسیر خطوط انتقال گاز و برق شد.
با اتصال این دو مجتمع کلیدی پتروشیمی که در فاصله حدود یک کیلومتری از یکدیگر در عسلویه قرار دارند عملا در صورت وقوع هرگونه حادثه و یا توقف تولید برنامه ریزی نشده‌ای، امکان انتقال برق و گاز بین دو مجتمع و در نهایت تامین خوراک مورد نیاز مجتمع‌های پتروشیمی فراهم می‌شود.
به عبارت دیگر با تاکید شاهدائی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به مجریان پتروشیمی دماوند، روند اتصال این مجتمع پتروشیمی به پتروشیمی مبین به عنوان تامین کننده یوتیلیتی واحدها در فاز اول توسعه پتروشیمی‌های عسلویه شتاب گرفته است.

دوره توقف تولید پتروشیمی‌ها در عسلویه تمام شد
محمدرضاسمیعی، مدیراجرایی پتروشیمی دماوند در گفتگو با خبرنگار نیپنا در تشریح دستورات مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای اتصال پتروشیمی دماوند و مبین، گفت: هم اکنون پتروشیمی دماوندازطریق پست تطبیقی 230 به 132 کیلوولت،می تواند با این پست به پتروشیمی مبین وهم شبکه 132 ولت برق منطقه عسلویه متصل شود.
این مقام مسئول با اعلام اینکه بنابراین تا شهریور ماه امسال می توانیم 125 مگاوات با شرکت پتروشیمی مبین ارتباط داشته باشیم، تصریح کرد: یعنی اگر برای هر یک ازشرکت های فاز یک یا فاز دو در آینده ازطریق مبین و دماوند مشکلی پیش بیاید، این دو مجتمع پتروشیمی می توانند همدیگر را پشتیبانی کنند و این 125 مگاوات برق موجب می شود ازتوقف‌های ناگهانی کل واحدهای پتروشیمی جلوگیری کنیم.
سمیعی با اشاره به وقوع حادثه سال گذشته در پتروشیمی مبین، یادآور شد: اتفاقی که برای مبین افتاد وبرق واحدهای پتروشیمی برای مدتی قطع شد وتولید محصولات در واحدهامتوقف شد.
مدیراجرایی پتروشیمی دماوند با بیان اینکه درآینده نزدیک هم خط انتقال گاز پتروشیمی دماوند با مبین ارتباط برقرار می کند درحد 200 تا300 هزار نرمال متر مکعب در ساعت می توانیم مبادلات گازی بین دو مجتمع را برقرار کنیم، تاکید کرد: مهمترین نکته این است که مجموع نیروگاه دماوند و مبین چیزی حدود 3200 تا 3300 مگاوات پس از اتصال، بزرگترین نیروگاه از لحاظ ظرفیت سازی و پشتیبانی را در ایران و  حتی منطقه خاورمیانه ایجاد خواهدکرد.

 

 

 

 

 

 

 

امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو