پیشنهاد 3 شركت اروپایی برای تولید پتروشیمی از گازهای زائد در عسلویه

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی از پیشنهاد سه شرکت ایرلیکوئید فرانسه، لورگی آلمان و هالدو تاپسوی دانمارک برای جمع آوری گازهای زائد و CO2 برای ساخت واحدهای تولید اوره و آمونیاک در عسلویه خبر داد.

به گزارش فرینا، علی محمد بساق زاده، درباره جزئیات اجرای طرح های جدید جمع آوری CO2 و تبدیل این گازها به محصولات پتروشیمی همچون اوره و آمونیاک در عسلویه، گفت: در مجتمع های پتروشیمی که در منطقه عسلویه مستقر هستند بعضی از مواد جانبی قابلیت جمع آوری دارند و می توان از این مواد زائد برای تولید محصولات پتروشیمی استفاده کرد.
بساق زاده با اعلام اینکه برای نمونه در منطقه ویژه بندر امام خمینی، CO2 در بعضی واحدها همچون پتروشیمی رازی و مارون وجود داشت و این گازها جمع آوری شد، افزود: پس از جمع آوری این مواد با ارسال به د پتروشیمی فن آوران ظرفیت تولید این مجتمع را حدود  30 درصد افزایش داد و یا در مورد هیدروژن‌ها که در واحدهای الفین ها و آروماتیک ها مازاد تولید وجود دارد، جمع آوری و در واحد آمونیاک رازی مصرف و تولید این واحد را بین 30 تا 40 درصد افزایش یافت.
وی با تاکید بر اینکه جمع آوری گازهای زائد علاوه بر مزیت اقتصادی دارای دستاوردهای متعدد زیست محیطی هم است، گفت: در عسلویه با توجه به اینکه واحدهای بیشتر پتروشیمی مستقر هستند و مخصوصا اینکه پالایشگاه‌های گاز وجود دارند در نتیجه گازهای مازاد CO2 ، هیدروژن و نیتروژن (در واحدهای تفکیک هوا و اکسیژن) بیشتر وجود دارند.
مدیرکنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی، افزود: با بررسی هایی که انجام شده، با جمع آوری هیدروژن و نیتروژن مازاد (که یا سوخته و یا به اتمسفر می رود)، می‌توانیم حدود 7200 تن در روز آمونیاک تولید کنیم.
بساق زاده با یادآوری اینکه علاوه بر این با جمع آوری CO2 می توانیم روزانه حدود 9400 تن اوره تولید کنیم، گفت: بنابراین دو هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس و پارسیان شرکتی با عنوان همت را به صورت مشارکت 50-50  درصدی تاسیس کردند زیرا بیشتر این گازها هم برای شرکتهای زیرمجموعه این دو هلدینگ هستند.
وی با بیان اینکه تاکنون بررسی مطالعاتی و بررسی فنی و اقتصادی انجام شده و در خدمت مدیریت برنامه ریزی صنایع پتروشیمی قرار گرفته تا مطالعه کرده و مجوز اجرا را صادر کنند، افزود: از طرف دیگر با توجه به اینکه اجرای این طرح نسبتا موضوع جدیدی است خیلی از لایسنسورهای بین‌المللی هم برای مشارکت در این پروژه اعلام آمادگی کرده اند.
مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به پیشنهاد مشترک شرکت های «ایرلیکوئید» فرانسه و «لورگی» آلمان و شرکت هالدو تاپسوی دانمارک برای اجرای طرحی مشابه در عسلویه، گفت: در پروژه در دست ساخت پتروشیمی بوشهر هم هیدروژن از الفین، نیتروژن و CO2 مازاد از واحد اتیلن گلایکول دارند بنابراین در طراحی دیده اند که این گازهای مازاد را جمع آوری کنند و حدود 500 تن در روز تولید متانول را افزایش داده، بنابراین طرح بسیار مناسبی است و به ویژه از لحاظ زیست محیطی بسیار تاثیرگذار است.


 

امتیاز به خبر :