چابهار بهترین ظرفیت را برای سرمایه گذاران چینی و سایر کشورها داراست

اجرای خط آهن بندر گوادر پاکستان به چابهار ایران با توجه به فاصله اندک 2 بندر موجب توسعه روابط 2 کشور می شود

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل هولدینگ بین المللی بندری کشور چین و توسعه دهنده بندر گوادر پاکستان گفت: متقاضیانی برای سرمایه گذاری در زمینه های پتروشیمی و صنایع سنگین در گوادر داشته ایم اما با توجه به محدودیت زمین اختصاص داده شده به منطقه آزاد گوادر، توصیه ما به این افراد، سرمایه گذاری در چابهار بوده که دارای 14 هزار هکتار زمین و ظرفیت های زیادی است.

به گزارش فرینا به نقل از  ایرنا، جانگ باوجانگ (Zang Baozhang) روز پنجشنبه در سفر به چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان در جمع مدیران منطقه آزاد و بندر چابهار اظهار داشت: چابهار و گوادر هیچگاه رقیب هم نبوده اند بلکه به عنوان مکمل یکدیگر محسوب شده و می توانند از مزیت های هم برای تبادل تجربه و همکاری های متقابل بهره گیرند.
وی بیان کرد: اجرای خط آهن بندر گوادر پاکستان به چابهار ایران با توجه به فاصله اندک 2 بندر موجب توسعه روابط 2 کشور می شود.
وی افزود: برای عملیاتی شدن خط آهن بین چابهار و گوادر ما با دولت چین و دولت پاکستان مذاکره می کنیم و شما نیز مذاکرات لازم را در این زمینه با دولت خود داشته باشید تا به نتیجه مثبت برسیم.
وی افزود: این هولدینگ توسعه دهنده بندر و منطقه آزاد گوادر پاکستان است و به همراه یک هیات اقتصادی و 2 نماینده روزنامه نگار چینی با هدف آشنایی از فرصت های سرمایه گذاری منطقه آزاد و بندر چابهار و همچنین فراهم کردن شرایط همکاری های متقابل میان 2 بندر به این منطقه سفر کرده ایم.
وی بیان کرد: منطقه آزاد گوادر پاکستان در زمینی به مساحت 923 هکتار در حال اجراست که اولویت ما برای سرمایه گذاری در زمینه لجستیک، ساخت انبار، مونتاژ کالاها و ماشین آلات در این بندر است.
رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل هولدینگ بین المللی بندری کشور چین راه اندازی خط مسافری دریایی میان کراچی- گوادر- چابهار و عمان را گام نخست برای نزدیک تر کردن مردم و رونق اقتصادی 2 منطقه چابهار و گوادر عنوان کرد.
وی گفت: در مراحل بعدی راه اندازی خطوط کشتیرانی منطقه ای برای تبادل کالا و تولیدات 2 منطقه مورد بحث و بررسی 2 جانبه قرار می گیرد.
وی بیان کرد: تمایل داریم علاوه بر خودمان سایر سرمایه گذاران چینی را ترغیب کنیم تا در چابهار به عنوان یکی از نقاط مهم و راهبردی جهان فعالیت اقتصادی و تجاری را آغاز کنند.
معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار نیز با تشریح ظرفیت های سرمایه گذاری در این منطقه اظهار داشت: منطقه آزاد چابهار آمادگی لازم را برای مشارکت و همکاری در طرح «یک کمربند، یک راه» دارد.
سعید عیسی زاده افزود: با اتصال راه آهن می توان از ظرفیت های خالی خطوط کشتیرانی یکدیگر برای جابجایی و ترانزیت کالا استفاده کرد.
وی در این نشست فرصت ها و مزیت های ویژه سرمایه گذاری در منطقه آزاد و بندر چابهار را برای هیأت چینی تشریح کرد.
معاون امور بندری اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان نیز ضمن تشریح طرح توسعه بندر شهید بهشتی و امکانات موجود از پیشنهادات طرف چینی برای سرمایه گذاری استقبال کرد.
سیدحسن ابراهیمی افزود: این بندر با توجه به دارا بودن زیرساخت های لازم و ترمینال مسافربری، پس از توافق 2جانبه آمادگی راه اندازی خطوط مسافری را دارد.
به گزارش ایرنا اعضای هیات سرمایه گذار کشور چین از ظرفیت های منطقه آزاد تجاری - صنعتی، بندر، پتروشیمی و فولاد چابهار دیدن کردند و از نزدیک با توانمندی های اقتصادی، ترانزیتی، تجهیزات بندری و تجاری این منطقه آشنا شدند.

امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو