«شترسواری» خیلج فارس ثبت ملی می‌شود

پیست شترسواری قشم در حاشیه خلیج فارس یکی از بزرگترین سایت‌های محصور اختصاص داده شده به این منظور در کشور است که قرار بود مدرن‌ترین پیست شترسواری خاورمیانه و رقیب امارات باشد که هنوز به این مرحله نرسیده، اما قرار شده تا آن زمان «شترسواری» به شیوه بومی این منطقه، ثبت ملی شود تا به یغما نرود.

این پیست در حاشیه‌ی روستای گورزین از توابع بخش مرکزی جزیره قشم واقع شده که به تاریخ شترسواری مردمان این منطقه پیوست شده است. یاسین ایمانی ـ دهیار روستای گورزین ـ که در تهیه‌ی پرونده ثبت ملی شترسواری به شیوه‌ی بومی سواحل خلیج فارس با دفتر میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم مشارکت دارد، در این‌باره به ایسنا، گفت: شترسواری از سنت‌های قدیمی محسوب می‌شود که همچنان در این روستا زنده نگه داشته شده. گورزین هم به این خاطر برای ایجاد سایت شترسواری درنظر گرفته شد که در گذشته محل نگهداری شترو حامی و حافظ سنت شترسواری در قشم بود.
او ادامه داد:‌ قرار است شترسواری در زمره‌ی عجایب هفت‌گانه قشم مطرح و معرفی شود، چون در شرایطی که بسیاری از سنت‌ها درحال فراموشی و یا از یاد رفته است، این سنت همچنان و با قوت حفظ شده. در جریان این پرونده هم قرار است شترسواری، شترداری و همه فعالیت‌های وابسته و مشتقات آن، ثبت شود.
ایمانی همچنین درباره‌ی پیست شترسواری قشم که قرار بود در زمره‌ی مدرن‌ترین پیست‌های خاورمیانه باشد، توضیح داد: دو سال پیش این پیست احداث شد ، بخشی از دیوار آن را دیوار کشیده‌اند و جاده‌ی دسترسی به آن نیز ایجاد شده و در سر دَرِ ورودی آن نیز دوبادگیر نمادین که از شاخصه‌های معماری سنتی قشم است، ساخته شده. برای این پیست نقشه‌ای طراحی کرده‌اند که بر آن اساس باید سکوی تماشگران، بخش VIP و سرویس‌های بهداشتی و مراکز خدمات دیگری ساخته شود که هنوز اقدامی برای آن‌ها نشده است. در واقع از تمام طرحی که برای پیست شترسواری جزیره قشم درنظر گرفته‌اند، تنها 20 درصد آماده شده است.
وی افزود: بخشی از فضای این پیست به سافاری و سوارکاری اسب اختصاص داده شده که هنوز جای کار دارد. برنامه این است که پیست شترسواری قشم به سبک پیست‌های کشورهای حاشیه خلیج فارس ایجاد شود، چرا که می‌خواهند شترسواری که سنتی بومی و دیرینه‌ی این سرزمین است در سطح بین‌المللی مطرح شود. طرحی بزرگی برای این سایت در نظر گرفته‌اند.
ایمانی درباره علت روند کند آماده سازی این پیست که قرار بوده رقیبی برای کشورهای حاشیه خلیج فارس باشد، گفت: اجرای این طرح با سازمان منطقه آزاد قشم است و من درباره‌ی جزییات آن اطلاع دقیقی ندارم، شاید تغییر مدیر میراث فرهنگی و گردشگری قشم و یا کمبود اعتبارات علت کندی روند باشد. به هر حال با مدیر جدید که درباره آن صحبت کرده‌ایم، دیدگاه مثبتی داشته‌اند و تمایل دارند این طرح را به سرانجام برسانند.
او درباره‌ی تاثیر این سایت در جذب گردشگر به مقصدی که بیشتر با عنوان پایگاهی برای خرید مطرح شده است، اظهار کرد: اره‌اندازی پیست شترسواری گورزین در جذب گردشگر اثر زیادی داشته. برای همین هم قصد داریم به سرعت این پیست را توسعه و معرفی کنیم. قرار است زمین‌هایی در حاشیه این سایت به بومی‌ها واگذار شود تا برای نگهداری و بهره‌برداری از شتر نیز استفاده کنند تا مجموعه‌ی کاملی در اختیار گردشگران باشد.
ایمانی همچنین به جمعیت بیکار این روستای مرکزی در جزیره قشم که 1822 نفر سکنه دارد، اشاره کرد و درباره تاثیر اقتصادی توسعه‌ی سایت شترسواری در رفع معضل بیکاری، گفت:‌ پالایشگاه گازی گورزین که شعله‌های آن همواره روشن است تا کنون جمعیتی نزدیک به 80 نفر را به کار گرفته و امیدواریم با راه‌اندازی فاز دیگر آن نیروی بیشتری از این روستا به کار گرفته شود تا از آن نفع بیشتری ببریم. در صورت راه‌اندازی کامل پیست شترسواری و زمین‌های حاشیه‌ای آن برای بهره‌برداری از دیگر محصولات شتر، به طور مستقیم 50 نفر از جمعیت روستا به کار گرفته خواهند شد و سایت جنگل حرا هم که در نزدیکی روستا قرار دارند، درحال حاضر 100 نفر را مشغول به کار کرده است که اگر سیکل گردشگری، گازی و دامداری در گورزین جمعیتی از ساکنان آن را به کار گیرند، بی‌شک شاهد روستای بدون بیکار در کشور خواهیم بود.

امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو