گردهمایی شرکت های دانش بنیان صادراتی حوزه سلامت در کیش

با هدف جذب فعالان صنعتی و تولیدی، گردهمایی شرکت های دانش بنیان صادراتی حوزه سلامت کشور در جزیره کیش برگزار شد.

به گزارش فرینا، این گردهمایی با حضور معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، رئیس سازمان غذا و دارو، رئیس کل تجهیزات پزشکی، مشاور عالی صندوق نو آوری و شکوفایی، معاون بین الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، معاونان اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش، مدیر کل دفتر توسعه فناوری سلامت و رئیس مرکز رشد بین المللی فناوری سلامت کیش و جمعی از فعالان حوزه سلامت در سالن رازی مرکز همایش های بین المللی کیش برگزار شد.
بنابر این گزارش، معرفی حمایت ها و مشوق های سازمان منطقه آزاد کیش در زمینه توسعه محصولات دانش بنیان، بررسی موانع و مشکلات صادرات محصولات دانش بنیان، الزامات و راهکارهای توسعه صادرات محصولات دانش بنیان، بررسی موانع و راهکارهای استفاده از ظرفیت انتقال دانش فنی، نقش استاندارد های بین المللی در توسعه صادرات محصولات دانش بنیان، معرفی شرکت های دانش بنیان صادراتی حوزه سلامت و بررسی و راهکارهای موثر در توسعه صادرات محصولات دانش بنیان و انتقال تکنولوژی در حوزه سلامت از محورهای اصلی این گردهمایی بود.
ملک زاده معاون وزارت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در این نشست با بیان اینکه تشکیل شرکتهای دانش بنیان کار بسیار دشواری است، از اقداماتی که در این راستا در کیش انجام شده قدردانی کرد و گفت: جزیره کیش با تمام موانعی که وجود داشت موفق به جذب شرکت های دانش بنیان و صادرات محصولات این شرکت ها شده است.
وی در ادامه گفت: در بخش سلامت بیش از 800 شرکت فعال به ثبت رسیده است و 500 شرکت دیگر نیز در مراحل ثبت به سر می برند. 30 درصد شرکت های دانش بنیان نیز در بخش سلامت قرار دارند. این شرکت ها برای کسب اعتبار باید بتوانند از مراحل کسب مجوز سازمان غذا و دارو عبور کنند که در جزیره کیش موفق به کسب این مجوزها شده اید.
دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو نیز با بیان اینکه گام نهایی برای تجاری سازی محصولات، عبور از مراحل کسب مجوزهای سازمان غذا و دارو است، افزود: گرفتاریها و بروکراسی های اداری همه جا وجود دارد و ما مجبور به رفع آن هستیم تا بتوانید وارد جرگه تولید شوید.
وی با اشاره به اینکه کالای سلامت جدا از بخش آشامیدنی ها و خوراکی ها است، گفت: حوزه سلامت در بخش دانش بنیان قوی نیست .
دکتر دیناروند سهم بازار کالای حوزه سلامت را 11 میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: این میزان معادل چهار دهم بازار جهانی است. جمعیت کشور ما بیش از یک درصد بازار جهانی است. در جهان 5/7 میلیارد نفر جمعیت وجود دارد ولی سهم بازار ما حدود 4/0 درصد است. این نشان دهنده حجم پایین مصرف و بازار ماست.
وی ضمن اشاره به آمار سهم داخلی دارو، حجم بازار، تجهیزات پزشکی، بازار محصولات آرایشی و بهداشتی، فرآورده های مکمل، سنتی و طبیعی گفت: هفت درصد بازار در اختیار تولید کنندگان است.
دیناروند با اعلام اینکه 30 درصد واردات در حوزه سلامت درکشور ما وجود دارد اظهار داشت: این بخش مربوط به کسانی است که تولید دارو ندارند و بخشی هم در اختیار کسانی است که تولیدات داخلی دارو دارند.
وی در ادامه تصریح کرد: در طول 4 سال گذشته سهم تولید داخلی ما از 60 درصد به 70 درصد رسیده و برای اولین بار در 25 سال گذشته سیر نزولی متوقف شده و سیر صعودی پیدا کرده است. در زمان جنگ، تولیدات داخلی کاهش پیدا کرد اما در دولت یازدهم این مقدار افزایش پیدا کرد.
رئیس سازمان غذا و دارو با اعلام اینکه سرمایه گذاری در این حوزه هزینه بر است، گفت: ما باید انرژی خود را بر تولید داروهای جدید دنیا متمرکز کنیم. در 4 سال گذشته داروهایی در کشور تولید شد که یک سال از زمان ورودشان در دنیا نگذشته بود که این اتفاق ارزشمندی است. نمی توان مردم کشور را از داروهای ارزشمند محروم کرد و باید این دارو ها با هدف دسترسی بهتر و هزینه کمتر در کشور تولید شود.
دکتر دیناروند تاکید کرد: ما باید با تایید داروها اطمینان مردم را در مصرف داروهای تولید داخل به دست آوریم. همچنین باید از تولیدات داخلی حمایت کنیم.
وی با بیان اینکه در زمینه تجهیزات پزشکی سهم تولید داخلی ما 40 درصد است، گفت: بازار ما در بخش محصولات آرایشی و بهداشتی متکی به واردات است و در بخش دانش بنیان عملکرد ضعیفی داریم. فراورده های مدرن که وارد بازار می شود، متکی به علم روز است و ما در این زمینه فقط 35 درصد تولید داخلی داریم.
رئیس سازمان غذا و دارو در ادامه اظهار داشت: در بخش مکمل ها سهم تولید و واردات ما خوب و برابر است و تولیدات ما رونق پیدا کرده و در بخش سنتی نیز 10 تا 15 درصد واردات داریم.
وی ضمن اشاره به اینکه کل تولید داخل ما در حوزه سلامت حدود 54 درصد است، گفت: ما 33 درصد واردات داریم و حدود یک سوم کالاهای سلامت ما رسمی است .
دیناروند همچنین در خصوص کالاهای قاچاق وارداتی گفت: ما در این حوزه 13 درصد کالای قاچاق داریم که باید این مقدار هم به واردات رسمی و تولید تبدیل شود و ما باید با هنر خود این اقدام را انجام دهیم.
وی گفت: سازمان غذا و دارو برای ثبت محصولات آرایشی و بهداشتی محدودیتی قایل نیست و 50 درصد این محصولات از راه قاچاق وارد کشور می شود.
دیناروند همچنین با اعلام اینکه در طول 20 سال گذشته صادرات ایران حدود 4 میلیون دلار بوده ، گفت: در حال حاضر این میزان به 200 میلیون دلار رسیده است. که این نشان می دهد این میزان 70 برابر شده است ولی می تواند تا 10 سال آینده نیز چندین برابر شود.
وی با بیان اینکه صادرات ما به کشورهای همسایه وجود دارد اما قابل توجه نیست، گفت: نگاه ما نسبت به بازار دنیا و کشورهای منطقه ضعیف بوده است و در حوزه کالای سلامت صادرات ما کمتر از 250 میلیارد دلار است و این اصلا قابل پذیرش نیست. ما باید با طراحی یک استراتژیک منسجم گام های بزرگی در این راستا برداریم.
معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش با اعلام اینکه جزیره کیش اولین و مهمترین منطقه آزاد در کشور است، گفت: جزایر کیش ، هندورابی، فارور کوچک و بزرگ نیز زیر نظر سازمان منطقه آزاد کیش اداره می شوند.
وی ضمن معرفی جزیره از نظر میزان جمعیت ساکن، میزان اشتغال، نرخ بیکاری، تعداد خانوار، متوسط تعداد افراد خانوارها و تعداد گردشگران کیش، گفت: جزیره کیش یکی از بهترین مقاصد گردشگری برای ایرانیان است و اتباع خارجی می توانند بدون اخذ روادید به مدت دو هفته در کیش اقامت داشته باشند.
وی از کیش به عنوان یکی از امن ترین مناطق کشور یاد کرد و افزود: کیش دارای پایین ترین آمار جرم در کشور است.
سواحل و پارک های ساحلی و آبی، مراکز تفریحی ، امکانات متنوع برای گردشگران و حمل و نقل دورن شهری مناسب از دیگر مواردی بود که جیرفتی بدان اشاره کرد.
وی همچنین از دسترسی کیش به آب راه های آزاد جهانی، سطح بالای امنیت و آرامش اجتماعی، وجود امکانات حمل و نقل مناسب درون شهری، کنترل نسبی آلاینده های محیط زیست، موقعیت استراتژیک و نزدیکی به مناطق نفت خیز عسلویه، برخورداری از منبع انرژی سوخت گاز مستقل و خطوط کشتیرانی با امکان حمل خودرو و دسترسی به بنادر بین المللی منطقه همچون دبی، شارجه، منامه و دوحه به عنوان مزیت های ویژه و منحصر به فرد مناطق آزاد کیش یاد کرد.
معاون اقتصادی و سرمایه گذاری کیش همچنین به معرفی امکانات گردشگری کیش، وضعیت حمل و نقل هوایی کیش از جمله 15 مسیر داخلی به تهران و سایر استان ها و مناطق آزاد ، مسیرهای بین المللی به دبی، ترکیه، عراق و عمان و افتتاح ترمینال بین المللی با ظرفیت 6 میلیون مسافر در سال پرداخت.
وی همچنین در خصوص بندر تجاری کیش گفت : این بندر دارای ظرفیت 5/3میلیون تن انبار و بارانداز کالاست . همچنین قابلیت پذیرش شناورهای 12 هزار تن را دارد و این میزان را به 35 هزار تن رسانده است. بندر مسافری کیش نیز قابلیت پذیرش 730 هزار مسافر در سال را دارد و پایانه جدید مسافری این بندر می تواند در روز 3500 مسافر را پذیرش کند.
جیرفتی در خصوص مزیت های فعالیت های اقتصادی در کیش گفت: در جزیره کیش امکان ثبت شرکت با مالکیت 100 درصد خارجی وجود دارد. همچنین معافیت مالیاتی 20 ساله برای هر نوع فعالیت اقتصادی، حمایت از برندهای خاص، سهولت ثبت شرکت در کمتر از 48 ساعت، سیستم الکترونیکی ثبت سفارش، تخفیفات ویژه تعرفه گمرکی، حمایت از سرمایه گذاری در حوزه گردشگری و تفریحی و تخفیف حمل و نقل توسط شرکت کشتیرانی کیش از دیگر تسهیلاتی است که فعالان اقتصادی می توانند از آن بهره مند شوند.
وی از تسهیل در واگذاری اراضی صنعتی، تشریفات ساده برای صادرات مجدد و ترانزیت کالا، وجود گمرک مستقل در نقطه اتصال به بازارهای بین المللی، فعالیت بورس اوراق بهادار و بورس کالا، نفت و محصولات پتروشیمی، صدور محصولات به خارج از کشور بدون پرداخت عوارض گمرکی و بندرگاهی، معافیت از عوارض گمرکی جهت واردات مواد اولیه و ماشین آلات صنعتی واحدهای تولیدی و امکان صادرات کالاهای تولید شده در کیش به سرزمین اصلی در چهارچوب نظام ارزش افزوده در راستای فعالیت اقتصادی نام برد.
وی با اعلام اینکه 60 درصد صادرات کیش محصولات سلامت از جمله غذا ، دارو و لوازم بهداشتی و آرایشی هستند،گفت: از سال 91 تا پایان سال 95 ارزش صادرات محصولات تولیدی از جمله فنی و مهندسی نفت، آرایشی و بهداشتی، دارویی و پزشکی، چوبی و سلولزی، انبار، مصالح ساختمانی ، الکترونیک رشد چشمگیری داشته است.
معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش با بیان اینکه از سال 92 اداره استاندارد در جزیره کیش مستقر شده است، افزود: تمامی کالاهای تولیدی و وارداتی به جزیره کیش از نظر کیفیت محصول در جزیره کیش مورد آزمایش قرار می گیرد. سابق بر این محصولات وارداتی در کیش باید به سرزمین اصلی فرستاده می شد و کیفیت آن مورد بررسی و آزمایش قرار می گرفت.
وی همچنین از توسعه جزیره هندورابی یاد کرد و گفت : در این جزیره زیر ساخت های اصلی همچون فرودگاه، بندرگاه و هتل احداث شده است.
جیرفتی در ادامه ضمن معرفی حامی کارت صنعت که با هدف حمایت از شرکت های صنعتی و دانش بنیان در کیش رونمایی شده، گفت: این کارت برای صنایع منتخب کیش صادر شده است. علی رغم اینکه ما سعی کردیم همواره از صنعت و صنعتگر حمایت کنیم، با تدبیر مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش، به وسیله این کارت صنعتگران را به بخش های مختلفی از جمله ادارات و دستگاه های اجرایی و شرکت های تابعه سازمان معرفی می کنیم تا در کوتاه ترین زمان تسهیلات مورد نیاز در اختیار آنها قرار گیرد تا آنها برای دریافت این تسهیلات درگیر بروکراسی های اداری نشوند زیرا در این شرایط اقتصادی، صنایع به اندازه کافی درگیر تولید مواد اولیه و سرمایه در گردش هستند.
وی افزود: بر روی این کارت ها چیپست هایی طراحی شده که درآن کلیه مشخصات صاحب صنایع تا مجوز، پروانه ، سطح خدماتی آنها و سایر اطلاعات مربوطه در آن وجود دارد .
جیرفتی در خصوص خدماتی که با این کارت ها به صنعتگران ارائه می شود عنوان کرد: در کوتاه ترین زمان تسهیلات مورد نیاز در اختیار آنان قرار می گیرد و امکان دیدار با مدیران ارشد مربوطه به راحتی میسر می شود. همچنین حداکثر مساعدت های قانونی در صدور مجوز ها، پروانه بهره برداری و جواز تاسیس صادر می شود.
وی در ادامه عنوان کرد: دارندگان این کارت می توانند از تسهیلاتی در حوزه های شهر سازی، گمرک جمهوری اسلامی ایران، گمرک کیش، شرکت هواپیمایی کیش ایر نیز بهره مند شوند.
رضوانی معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش نیز در این نشست ضمن خوشامدگویی به فعالان شرکت های دانش بنیان حوزه سلامت در کیش در خصوص ماهیت تشکیل مناطق آزاد در کشورمان به قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی که در سال 72 به تصویب رسیده اشاره کرد و گفت: در ماده 1 این مصوبه به منظور تسریع در انجام امور زیر بنایی، عمران و آبادانی، رشد و توسعه اقتصادی، سرمایه گذاری و افزایش درآمد عمومی ، ایجاد اشتغال سالم و مولد، تنظیم بازار کار و کالا، حضور فعال در بازارهای جهانی و منطقه ای، تولید و صادرات کالاهای صنعتی و تبدیلی و ارائه خدمات عمومی به دولت اجازه داده شده تا مناطق آزاد کیش، قشم و چابهار رابه عنوان مناطق آزاد تجاری و صنعتی بر اساس موازین قانونی ویژه این مناطق اداره کند.
در ادامه این گردهمایی پنل پرسش و پاسخ برگزار شد و در حوزه های مختلف مسئولان به پرسش های مطرح شده پاسخ دادند.
بازدید از شهرک صنعتی فاز 6 جزیره کیش، بازدید از شرکت های همانند سازبافت کیش، کیش مدیفارم و مهمان میمه کیش نیزاز جمله برنامه های جنبی این گردهمایی بود.

امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو