ایجاد بزرگترین شهر لجستیک در بندر شهید رجایی

معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی گفت: شهر لجستیکی خلیج فارس به عنوان بزرگترین پروژه لجستیکی حمل و نقل دریایی و بندری در زمینی به مساحت 2700 هکتار در پسکرانه بندر شهید رجایی ایجاد خواهد شد.

به گزارش فرینا، جلیل اسلامی با اشاره به پروژه شهر لجستیکی خلیج فارس افزود: در پسکرانه بندر شهید رجایی بزرگترین پروژه لجستیکی حمل ونقل دریایی و بندری ایجاد خواهد شد.

اسلامی گفت: برای اجرای این طرح زمینی به مساحت بالغ بر 2700 هکتار اختصاص داده شده است تا وظیفه لجستیکی، مراکز توزیع و خدماتی و ارزش افزوده را برای حمل و نقل دریایی و بندری کشور و منطقه خلیج فارس در حوزه بنادر کشور ایفا کند.

وی در خصوص آخرین وضعیت مزایده بندر شهید رجایی نیز افزود: با توجه به اهمیت پروژه و اینکه مزایده با حضور شرکت‌های ایرانی و خارجی برگزار می‌شود باید از نظر حقوقی دقت کافی صورت می‌گرفت که این کار انجام شده و در مراحل نهایی است و تا مهر ماه شرکت‌ها طرح و پیشنهادهای خود را ارائه و نتیجه اعلام می‌شود.

معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به حضور شرکت‌های آسیایی و اروپایی در مزایده افزود: در پایانه 1 و 2 بندر شهید رجایی در مجموع پنج شرکت خارجی و داخلی حضور داشته اند.

اسلامی ادامه داد: خوشبختانه در دوره تحریم هیچ یک از بنادر ما تحریم نشدند، اما برخی خطوط کشتیرانی تردد خود به بنادر ایرانی را قطع کرده بودند که اکثر آن‌ها مجددا در بنادر کشور حضور پیدا کردند و در حال حاضر حدود 17 خط بزرگ کشتیرانی به بنادر کشور تردد دارند.

وی با بیان اینکه بنادر کشور سالیان گذشته همواره ظرفیت پذیرش کشتی‌های بزرگ را دارا بوده اند، گفت: سال‌های اخیر طرح توسعه بندر چابهار مورد توجه قرار گرفته و فاز اول توسعه بندر چابهار به زودی افتتاح خواهد شد.

معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در بنادر شمال و جنوب کشور نیز پروژه‌های بزرگ زیرساختی و تامین تجهیزات انجام شده که به واسطه آن‌ها ظرفیت کافی برای جابه جایی کالاهای وارداتی به کشور وجود دارد و هیچگونه محدودیتی برای پذیرش کشتی‌های ورودی به بنادر نیست و برنامه ریزی‌های لازم برای تجهیز بنادر برای ایفای نقشی بهتر در سال‌های آینده صورت گرفته است.

اسلامی افزود: تاکنون همه تجهیزات مربوط به فازهای طرح جامع سازمان بنادرو دریانوردی خریداری و زیرساخت‌ها توسط شرکت‌های داخلی و کمک شرکت‌های خارجی ایجاد شده است. ضمن اینکه در داخل کشور ظرفیت و توان مهندسی و عملیاتی کافی برای توسعه زیرساخت‌ها وجود دارد.

وی با بیان بیش از 250 میلیون تن ظرفیت جابه جایی در بنادر کشور گفت: این رقم بیش از ظرفیت تجاری کشور است که امیدواریم طی سال‌های آینده از همه این ظرفیت‌ها استفاده شود و بنادر کشور بتوانند نقش فراملی، منطقه‌ای و حتی بین المللی ایفا کنند.

معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی هدف بنادر کشور را ارائه نقشی فراتر از جابه جایی کالا ذکر کرد و گفت: با توجه به پتانسیل تجاری و ملی، جمعیتی و پسکرانه‌های کشور؛ بنادر می‌توانند نقش تامین کننده، ارائه خدمات لجستیک، سرویس‌های ترانزیتی و... را برای کشورهای منطقه ایفا کنند.

امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو