پیوستن منطقه آزاد ارس به لیست بنادر خشک

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس گفت: بر اساس تصمیمات گرفته شده در جلسه مشترک سازمان منطقه آزاد ارس و راه آهن جمهوری اسلامی ایران، منطقه آزاد ارس به لیست بنادر خشک می پیوندد.

به گزارش فرینا، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس افزود: منطقه آزاد ارس با فراهم نمودن زمینه ها به لیست بنادر خشک می پیوندد و نام منطقه آزاد در اسکاپ به عنوان بندر خشک ثبت خواهد شد. 
محسن خادم عرب باغی با اشاره به اینکه برای ثبت در لیست بنادر خشک به 50 تا 80 هکتار زمین نیاز است، گفت: با امضای تفاهم نامه، این مقدار زمین به بندرخشک اختصاص خواهد یافت تا با همکاری راه آهن جمهوری اسلامی ایران و منطقه آزاد ارس، مقدمات کار فراهم شود. 
عرب باغی افزود: مراحل تصویب و ثبت منطقه آزاد ارس به عنوان بندر خشک توسط راه آهن جمهوری اسلامی ایران پیگیری می شود و مشاورین صاحب صلاحیت معرفی شده، مراحل ابتدایی و آماده سازی این پروژه را انجام خواهند داد. 
وی گفت: بر همین اساس شرکت حمل و نقل ریلی با عنوان «ارس ریل» نیز در دستور کار سازمان منطقه آزاد ارس قرار دارد و این شرکت پس از ثبت با مجوز راه آهن جمهوری اسلامی ایران فعالیت خواهد کرد. 
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس، افزود: احداث سکوی تخلیه و بارگیری حمل و نقل ترکیبی نیز از دیگر مواردی است که توسط راه آهن جمهوری اسلامی ایران در منطقه آزاد ارس، صورت می گیرد. 
خادم عرب باغی تصریح کرد: در زمینه گردشگری نیز همکاری های بیشتری با راه آهن جمهوری اسلامی خواهیم داشت و بر اساس نتایج این جلسه، مقدمات جابجایی دوباره مسافران در جشنواره های پاییزی و زمستانی بر مبنای صد در صد ظرفیت قطار تبریز – جلفا و برعکس فراهم شده است. 
گفتنی است، بندر خشک به یک بندر درون سرزمینی چند منظوره اطلاق می شود که به طور مستقیم توسط جاده یا راه آهن به بندر دریایی وصل است و مرکزی برای انتقال کالاها به مقصدهای داخلی است. بندر خشک هم برای انتقال درون سرزمینی کالاها و هم برای ذخیره و انبار کالاها کاربرد دارد . همچنین بندر خشک داخلی می تواند انتقال کالا بین کشتی ها و شبکه های بزرگ حمل و نقل داخلی را تسهیل کند و یک مرکز توزیع کالا در درون سرزمین ایجاد کند. در مقابل، صادرات کالا در این بنادر تسهیل و تسریع می شود.
انتخاب منطقه آزاد ارس در شمالغرب کشور جمهوری اسلامی ایران به عنوان بندر خشک، با وجود کلیه زیرساختهای لازم از سخت افزاری و نرم افزاری و تجربه چند دهه در امورات گمرکی برای کشورهای CIS و کشورهای آسیایی و شمال اروپا از لحاظ اقتصادی به صرفه بوده و با کاهش هزینه های حمل و نقل و زمان انتقال کالا نقش به سزایی در اقتصاد ملی و بین المللی ایفا خواهد نمود.




 

برچسب ها : منطقه آزاد ارس
امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو