فواید اجلاس جهانی موزه های آسیا واقیانوسیه (ایکوم- آسپک) برای چابهار

برگزاری همایش ها و اجلاس های مختلف فواید زیادی برای چابهار و استان سیستان وبلوچستان داشته است که برگزاری اجلاس جهانی موزه های آسیا واقیانوسیه (ایکوم- آسپک) در چابهار منجر به رونمایی پروژه موزه در تنها بندر اقیانوسی ایران و معرفی ظرفیت های این بندر مهم می شود.

به گزارش فرینا، اجلاس جهانی موزه های آسیا و اقیانوسیه (ایکوم - آسپک) از دهم تا 12 آبان 1396 برابر با یکم تا سوم نوامبر 2017 با حضور مهمانان و شخصیت هایی از 9 کشور جهان (کره جنوبی، کامبوج، پاکستان، پالائو، ژاپن، هند، بنگلادش، نپال وچین) در تالار همایش های بین المللی منطقه آزاد چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان و در ساحل دریای عمان در حال برگزاریست.
«اجلاس اسپک دو هدف اصلی ارتباط میان موزه ‌ها از طریق وجه آموزش و دوم توجه به بحران به ویژه بحران‌ های طبیعی، آب و خشکسالی که کشورهای مختلف را در بر می گیرد، را دنبال می کند.»
ایراد سخنرانی مقامات مختلف کشورهای یاد شده، ارایه 11 مقاله و برگزاری نشست های تخصصی باعث ارتقاء فرهنگ موزه ‌داری در کشور خواهد شد و نفع زیادی برای شرکت کنندگان و به ویژه کارشناسان میراث فرهنگی دارد و به نوعی آموزش برای حفظ موزه ها و مقابله با بحران هایی نظیر خشکسالی، بی آبی و قهر طبیعت است.
برگزاری کارگاههای تخصصی با محوریت ارائه راهکارهای مقابله با بلایای طبیعی در حفظ آثار تاریخی و موزه ها، نشست بررسی تشکیل نیرویی ویژه برای حفاظت از موزه‌ ها در مقابل تروریسم و نشست های گروه کاری با موضوع موزه های آسیا- اقیانوسیه 'بلایای طبیعی و بحران آب به ریاست کمیته ملی موزه های ایران' در این اجلاس فواید زیادی برای حفظ موزه ها و مقابله با بحران ها خواهد داشت.
حضور شخصیت ها و مقامات برجسته حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و موزه داران 11 کشور از جمله سید محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ایران، رئیس دانشکده هنرهای عالی وکارآفرینی دانشگاه هنر اصفهان، یوجی یوریهارا نماینده کمیته ملی موزه های ژاپن، طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور، سید احمد محیط طباطبایی رئیس کمیته ملی موزه های کشور و رئیس آیکوم ایران، عضو پایگاه میراث جهانی پاسارگاد، رئیس واعضای کمیته ملی موزه های کشورهای ایران، بنگلادش، چین، پاکستان، نپال، ژاپن، کامبوج و هند نشان از اهمیت موزه ها و بحران های طبیعی در جهان است.
اجلاس جهانی موزه های آسیا واقیانوسیه (ایکوم- آسپک) فرصت خوبی برای شناسایی و معرفی ظرفیت های تاریخی، باستانی، گردشگری و فرهنگی شهرستان چابهار، استان سیستان وبلوچستان و کشور ایران اسلامی به شرکت کنندگان و رسانه های جمعی است.
در این اجلاس مقاله هایی با موضوع راهبردهای جدید برای تقویت نقش آموزشی موزه ها در چین، سازه های آبی ایران و قنات، زمین لرزه آوریل 2015 و تاثیرات آن روی موزه ها کاتماندو در معرفی کشور نپال، آموزش موزه ای دورنمای بنگلادش، نقش آموزش در موزه ها و آموزش میراث فرهنگی، آموزش، موزه و استفاده از آخرین ابزارهای فناوری در موزه های پاکستان، نگرش نوین به آموزش در موزه ها، سیستم آبرسانی در معبد کانگور کامبوج، نقش موزه های آب در پیشگیری از بحران زیست محیطی، کانال های آبی سازه های آبی در دوره هخامنشی ارایه شده است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در حاشیه این اجلاس در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برگزاری اجلاس جهانی موزه های آسیا واقیانوسیه (ایکوم- آسپک) علاوه بر معرفی ظرفیت های تاریخی و طبیعی چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران منجر به رونمایی از پروژه موزه در این شهرستان خواهد شد.
عبدالرحیم کردی افزود: رونمایی از پروژه موزه در چابهار سبب خواهد شد تا موزه چابهار در لیست کشورهای حاضر در این اجلاس قرار گیرد.
وی ادامه داد: این اجلاس فرصتی جهانی برای خودنمایی چابهار در زمینه فرهنگی و اقتصادی است و بازتاب رسانه ای آن می تواند نگاهها را به سرمایه گذاری و جذب توریست به این منطقه راهبردی جلب کند.
وی بیان کرد: برگزاری اجلاس جهانی موزه های آسیا واقیانوسیه (ایکوم- آسپک) در چابهار منجر به تصویر کشیدن تاریخ و تمدن مَکُّران خواهد شد و در نهایت پس از پایان نشست های تخصصی، ارایه مقالات و سخنرانی ها بیانیه پایانی قرائت خواهد شد.

امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو