منطقه آزاد اروند، استراتژیک ترین خواستگاه تجارت و بازرگانی در جنوب غرب کشور


دومین نمایشگاه توانمندی های صادراتی جمهوری اسلامی ایران با حضور فعالان عرصه تجارت و بازرگانی و نهادها و موسسات اقتصادی از 8 الی 12 آبان ماه سال جاری در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار گردید.

به گزارش فرینا، دومین نمایشگاه توانمندی های صادراتی جمهوری اسلامی ایران با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و استاندار تهران در روز هشتم آبان در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب آغاز به کار کرد و در تاریخ 12 آبان ماه با حضور نماینده هایی از اتاق های بازرگانی کشورهای آلمان، مجارستان، هند و الجزایر به کار خود پایان داد.
تمرکز بر حمایت از تولید با استفاده از اهرم ها و ابزارهای تجارت و کسب و کار، معرفی ظرفیت ها و توانمندی های تولیدات داخلی به کشورهای منطقه MENA و کشورهای عضو G20، ایجاد بازارهای نوین و پرکشش برای صنایع ایرانی در حوزه هایی از قبیل صنایع خودرو، مواد غذایی، خدمات مالی و بازاریابی صنعتی و شناسایی بازارهای هدف برای محصولات ایرانی از مهم ترین اهداف برگزاری این نمایشگاه بود.
در این میان منطقه آزاد اروند با ظرفیت پرتوان خود در حوزه تجارت و فضای پر رونق صادرات کالا، در نمایشگاه مذکور مورد توجه بازرگانان خارجی قرار گرفت.
در نمایشگاه توانمندی هاي صادراتی جمهوری اسلامی ایران، منطقه آزاد اروند با ظرفیت های متنوع در حوزه های مختلف اقتصادی، بازرگانی و صنعتی، مورد معرفی به بازرگانان و فعالیت تجاری قرار گرفت.
در این نمایشگاه برخی از صنایع فعالی منطقه آزاد اروند در عرصه های مختلف حضور پیدا کردند.
شرکت هایی همچون ایرانول، نفت پاسارگاد، بهتا اروند، پتروشیمی اریا تبلور اروند، فناپ پرداخت، طنین مهر اروند، اوپال اروند و تولید فرآورده های خرمایی ایوان از جمله شرکت های منطقه آزاد اروند بودند که در این نمایشگاه فرصت معرفی و شناساندن ظرفیت های اقتصادی و صنعتی خود را پیدا کردند.
در این میان مهم ترین موضوعات مورد توجه بازرگانان و تجار و سرمایه گذاران در بازدید از ظرفیت های منطقه آزاد اروند، توجه به زیرساخت های اقلیمی آن بود. وجود آب های فراوان و زمین های مستعد کشاورزی و رونق در اقتصاد سبز و گردشگری از شاخص های مهم توجه تجار و فعالین اقتصادی بود.
نوسیله مرنیز، نماینده هیئت بازرگانی کشور الجزایر در خصوص ظرفیت های اروند اظهار کرد: منطقه آزاد اروند برای شمال آفریقا کمتر شناخته شده است و این نمایشگاه فرصت شناساندن ظرفیت های این منطقه را برای ما بازرگانان فراهم نمود.
وی در ادامه افزود: وجود زیرساخت های حمل و نقل متنوع و ترکیبی و همچنین نیروی کار جوان و متخصص از مهم ترین مزایای این منطقه است.
نماینده هیئت بازرگانی کشور الجزایر عنوان کرد: منطقه آزاد اروند برای کشور الجزایر از اهمیت فوق العاده ای در جذب کالای ایرانی دارد و ما پس از بازگشت به کشور، رایزنی های خود را از طریق مقامات رسمی به منظور کشف روابط و ظرفیت های مشترک اقتصادی و سرمایه گذاری آغاز خواهیم کرد.
نوسیله مرنیز که خود از جمله بازرگانان شناخته شده کشور الجزایر است در خصوص بازار مشترک ایران و الجزایر گفت:  درکشور الجزایر کشش و ظرفیت حضور  کالای ایرانی وجود دارد و کالای ایرانی توان رقابت را با کالاهای آلمانی و فرانسوی که عمده محصولات مورد مصرف کشور الجزایر هستند را دارد.
مرنیز خاطر نشان کرد: ما امیدواریم با تشکیل میز مشترک اقتصادی در منطقه آزاد اروند، مسیری روشن در جهت فعالیت بازار محصولات ایرانی در الجزایر ظهور خواهد کرد.
نماینده هیئت بازرگانی کشور الجزایر همچنین افزود: ما به دنبال آن هستیم تا سرمایه گذاران الجزایری را به منطقه آزاد اروند آورده و آنها را به ظرفیت های سرمایه گذاری در حوزه های مورد نیاز بازار الجزایر آشنا سازیم.
در بخشی دیگر، دکتر نیسی پژوهشگر و استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص بازارهای بالقوه اروند گفت: منطقه آزاد اروند توان حضور در بازار سرمایه را دارد. بدین جهت توصیه می کنم در این بخش فعالیت های گسترده ای را انجام دهند. تشکیل صندوق سرمایه گذاری در اروند با وجود گردش مالی عظیم در آن منطقه، می تواند زمینه ای برای فعالیت بازار سرمایه در منطقه آزاد اروند باشد.
سرمایه گذار حوزه اقتصاد کشاورزی نیز در جریان بازدید از غرفه منطقه آزاد اروند، برای فعالیت و سرمایه گذاری در این حوزه ابراز علاقمندی کرد و آینده آن منطقه را در زمینه اقتصاد سبز درخشان توصیف کرد و عنوان کرد: تمرکز بر فعالیت کشاورزی با شاخص های مدرن آن در اروند، می تواند زمینه ساز توسعه در بخش های مختلف اقتصادی باشد.
زمینه هایی از قبیل اقتصاد گردشگری، شاخص توسعه پایدار در اشتغال، اقتصاد زیست محیطی و اقتصاد انرژی های تجدید پذیر، از ثمره های توجه به حوزه اقتصاد کشاورزی در منطقه آزاد اروند خواهد بود.
آمادگی خود را در جهت حضور در بخش های مختلف فرآیند کشاورزی، از کاشت تا پرورش گیاهان گلخانه ای تا فرآیند صنایع تبدیلی در منطقه آزاد اروند اعلام می کنم و به زودی به آبادان و خرمشهر به منظور رایزنی با مسئولان ارشد سازمان منطقه آزاد اروند سفر خواهم کرد.
این سرمایه گذار که سابقه فعالیت در این حوزه را در کشور نیوزیلند دارد خاطر نشان کرد: در کشور نیوزیلند، سهم کشاورزی در اقتصاد 98 درصد است و این توان در منطقه آزاد اروند وجود دارد که منطقه ای با ساختاری بر پایه اقتصاد مدرن کشاورزی باشد. در این صورت است که به عقیده بنده، مسیر رشد و شکوفایی اقتصادی ریشه های خود را پدیدار خواهد کرد.
دومین نمایشگاه توانمندی های صادراتی جمهوری اسلامی ایران در روز جمعه 12 آبان 96 به کار خود پایان داد.
در پایان مراسم اختتامیه به پاس حضور فعال و موثر، به غرفه منطقه آزاد اروند لوح یادبود و تندیس بهترین غرفه از نظر فعالیت محتوایی اهداء شد.

 

برچسب ها : منطقه آزاد اروند
امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو