تاکید بر تجاری سازی خطوط ترانزیت در محدوده مناطق آزاد کشور

نشستی با محوریت «تجاری سازی خطوط ترانزیت در محدوده مناطق آزاد کشور» امروز (سه شنبه 16 آبان ماه) در تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرینا، در این نشست محمد معزالدین معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور مناطق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، معاونین اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان های مناطق آزاد کشورو دکتر اشرفی مدیرکل تجاری سازی وزارت راه و شهرسازی، مهندس صنوبری معاون سرمایه گذاری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و دکتر محبوبی عضو هیأت علمی دانشگاه امیر کبیر در این نشست حضور داشتند.
امکان بهره مندی از معافیت از برخی تشریفات و سخت گیری های گمرکی و نظارتی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در صورت جابجایی کالا و محموله فی ما بین مناطق آزاد مرزی کشور، شناسایی بسته مشوق های حمل و نقل و لجستیکی در مناطق آزاد و با توجه به تسهیلات جاری در مناطق آزاد و استفاده از پتانسیل های موجود در مناطق آزاد مرزی به منظور ارتقاء ترانزیت کشور از جمله راهکارهای افزایش ظرفیت ترانزیت کشور است که در این نشست مورد تاکید قرار گرفت.
محمد معزالدین معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور مناطق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در این نشست گفت: در مناطق آزاد در دولت یازدهم اقدامات موثری در تامین و تکمیل زیرساخت های جاده ای انجام شده است که بطور مثال ساخت 120 کیلومتر مسیر دسترسی جدید در منطقه آزاد ماکو الگوی موفقی برای ساخت راه در کشور به حساب می آید.
او ادامه داد: سرمایه گذاری های انجام شده در منطقه آزاد اروند به ویژه در مرز شلمچه به منظور تسهیل در عبور و مرور ترانزیتی و نیز رفت و آمد زائرین به عراق در طول 4 سال گذشته بسیار چشمگیر بوده است.
معزالدین با تاکید بر اینکه استفاده از تجارب بین المللی در حوزه ترانزیت می تواند راهگشای این فعالیت در مناطق آزاد مرزی کشور باشد گفت: در صورت تصویب 8 منطقه آزاد جدید در مجلس که آنها هم در مرز کشور قرار دارند؛ حوزه ترانزیت در این مناطق متحول می شود.
او گفت: جریانات تسهیل گری در حوزه ترانزیت به ویژه در بخش های سخت افزاری و نرم افزاری نیاز امروز ترانزیت کشور است.
معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور مناطق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هم چنین درباره تکمیل مجتمع بندری کاسپین در منطقه آزاد انزلی در دولت یازدهم گفت: تلاش های بسیاری توسط سازمان منطقه آزاد انزلی برای به بهره برداری رسیدن بندر کاسپین انجام شده است. بندر کاسپین در آینده می تواند رقیبی برای بندر شهید رجایی باشد.
او اظهار داشت: یکی از مزیت های بندر کاسپین در منطقه آزاد انزلی ورود سرمایه گذار بخش خصوصی است که یک پست  اسکله در این بندر  ساخته است و ساخت دومین پست را در دستور کار دارد.

نهادهای تصمیم گیرنده ترانزیت در کشور بیشمارند
محسن محمدی معین معاون گمرک و ترانزیت سازمان منطقه آزاد چابهار هم در این نشست گفت: نهادهای بیشمار تصمیم گیرنده در حوزه ترانزیت به عدد 27 رسیده است و این تعدد نهادهای تصمیم گیرنده؛ روند فعالیت این حوزه را با رکود مواجه کرده است.
او گفت: چابهار مزیت های ژئوپلیتیکی دارد و همه اقتصاددانان تاکید دارند که اگر زیرساخت های این منطقه مورد توجه قرار بگیرد چابهار می تواند بازارها را در اختیار بگیرد.
محمدی معین با اشاره بر فقدان فرماندهی واحد بر تزانزیت کشور گفت: ترانزیت دچار یک مدیریت چند پارچه شده است. تشکیل ستاد هماهنگی ترانزیت در سال های گذشته اقدام خوبی به نظر می آمد ولی دستگاه های اجرایی عضو این ستاد، کارهای خود را به صورت جداگانه انجام می دهند بدون اینکه از یک سیاست واحد بهره ببرند.
معاون گمرک و ترانزیت سازمان منطقه آزاد چابهار ادامه اداد: آنچه که امروز مورد نیاز ترانزیت کشور است هماهنگی دستگاه های اجرایی و تعیین یک مدیریت واحد برای کریدورهای ترانزیتی است و مناطق آزاد کشور می توانند در روند اجرای تصمیمات و برنامه های این مدیریت واحد مثمر ثمر باشند.
او تاکید کرد: نگاه ها به مناطق آزاد در حوزه ترانزیت باید تغییر کند و برداشت ها درباره انتفاع مناطق آزاد از ترانزیت اشتباه است.
این نشست توسط مدیریت امور فنی و زیربنایی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برگزار شد.

برچسب ها : مناطق آزاد
امتیاز به خبر :