چابهار، به صرفه‌ترین راه برای مبادلات هند و افغانستان

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به ورود اولین کشتی حامل گندم اهدایی هند به افغانستان به چابهار گفت: با ورود این کشتی اولین قدم توافقنامه ایران، افغانستان و هند عملیاتی شد.

به گزارش فرینا به نقل از ایسنا عبدالرحیم کردی در جمع خبرنگاران افزود: از آنجایی که جمعیت 30 میلیون نفری افغانستان حدود 95 درصد نیاز کالایی خود را از طریق واردات تامین می‌کند بندر چابهار و مسیر ترانزیتی چابهار ـ میلک مطمئن ترین،کوتاه ترین و به صرفه‌ترین راه برای مبادلات هند وافغانستان است.
کردی اظهار داشت: زمین فاز دو بندر شهید بهشتی جانمایی شده است تا پس از افتتاح فاز اول برای ساخت به سرمایه گذارانی که از هم اکنون ابراز تمایل کرده اند، تحویل شود.
وی با اشاره به تکمیل فاز یک بندر شهید بهشتی اظهار داشت: هم اکنون فاز یک بندر شهید بهشتی با هشت میلیون تن ظرفیت به اتمام رسیده و آماده بهره‌برداری است تا چابهار با پیش رفتن به سوی یک بندر نسل چهارمی تبدیل به یک بندر جامع برای حمل و نقل ترکیبی شود.
کردی با اشاره به ابراز تمایل سرمایه گذاران برای احداث فاز دو بندر چابهار افزود: زمین فاز دو بندر چابهار جانمایی شده است تا پس از افتتاح فاز یک جذب سرمایه گذاری صورت گیرد و عملیات احداث فاز دو آغاز شود چرا که در افق 1404 ترانزیت بیش از 32 میلیون تن کالا برای مجتمع بندری چابهار در نظر گرفته شده است.
به گفته کردی افغانستان در حال حاضر عمده واردات و صادرات خود را از بندر کراچی در پاکستان انجام می دھد و از آنجایی که به دلیل مشکلات متعدد سیاسی دو کشور، پاکستان تاکنون موانع مختلفی برای تجار افغانستان در استفاده از بندر کراچی به وجود آورده است، افغانستان تمایلی به استفاده از این بندر ندارد.
وی تصریح کرد: هرچند استفاده از چابهار برای افغان ها بهترین مسیر است و این امکان را برای تجار افغان به وجود می آورد که اموال خود را 20درصد زودتر از بنادر دیگر ترانزیت کنند اما هنوز چالش هایی بر سر راه تبدیل چابهار به مرکز ترانزیت وجود دارد که عدم توسعه و تکمیل به موقع پسکرانه همه مهم ترین آن هاست.

امتیاز به خبر :