اخبار اقتصادی | بازار سرمایه در هفته گذشته

  • شنبه 20 آبان 1396 - 08:49
  • 0 دیدگاه
خبرهای گوناگونی در هفته گذشته بازار سرمایه را با خود همراه کرد که از مهمترین آنها اتصال ایران به بیش از 30 بازار مهم دنیا، امکان عرضه کل زنجیره فولاد در بورس کالا و پایان معاملات چهارشنبه با جایگاه 87 هزار و 897 واحدی شاخص بورس بود.

پایگاه خبری مناطق آزاد (فرینا) | اخبار اقتصادی | ایرنا نوشت: شاخص بورس در آخرین روز کاری هفته (چهار شنبه) با 14 واحد رشد در جایگاه 87 هزار و 897 واحدی قرار گرفت.
در این روز 486 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش یک هزار و 792 میلیارد ریال در 48 هزار و 619 نوبت بازار سرمایه خرید و فروش شد.
شاخص فرابورس نیز در معاملات چهارشنبه با 9 واحد رشد به رقم 976 واحد رسید و بیش از 273 میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش یک هزار و 688 میلیارد ریال در 39 هزار نوبت خرید و فروش شد.


*اتصال بازار سرمایه ایران به بیش از 30 بازار مهم دنیا
جانشین رییس سازمان بورس در امور بین‌الملل در گفت و گو با پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه این خبر را اعلام کرد و گفت: بحث بین المللی شدن بازار سرمایه موضوعی فراتر از حضور یا جذب سرمایه گذار خارجی است.
بهادر بیژنی افزود: بین المللی شدن بازار سرمایه فرآیندی است که برای تکمیل آن باید قدم هایی برداشته شود؛ یکی از گام ها دسترسی دوجانبه است. به این ترتیب که ما به بازارهای بین المللی دسترسی داشته باشیم و برعکس این موضوع نیز رخ دهد. همچنین تعامل و بالا بردن استانداردها مهم است. نقش ما در تصمیم گیری های بین المللی جهانی نیز نکته دیگری است. علاوه بر اینها برای بین المللی شدن بازار سرمایه باید به صورت فعالانه در این مهم گام برداشت.

* کل زنجیره فولاد در بورس کالا عرضه شود
مدیرعامل بورس کالا گفت: رعایت منافع واحدهای بالادستی و پایین دستی فولادی در بورس امکانپذیر است و ما می توانیم با یک روش میانه ای که منافع هر 2 طرف رعایت شود به یک مدل کشف قیمت مناسب در بورس برسیم.
به گفته حامد سلطانی نژاد، اگر می خواهیم در حوزه صادرات شفاف باشیم، باید واردات شفاف داشته باشیم. همچنین باید نحوه قیمت گذاری و نحوه تخصیص محصولات وارداتی مشخص باشد که این اتفاق می تواند در بورس کالا بیفتد.

*تداوم روند صعودی بورس
مدیرعامل یک شرکت فعال در بازار سرمایه، سیگنال مثبت و باثبات از بازارهای جهانی به همراه رشد نرخ دلار را عامل رشد 35 درصدی سود عملیاتی گزارش‌های 6 ماهه امسال شرکت‌ها دانست.
محمد صدرایی گفت: پس از چندین فصل گزارش‌های نامساعد درباره وضعیت مالی و عملکرد شرکت‌ها در پی رکود حاکم بر کشور و بازارهای جهانی، بالاخره سمت‌وسوی گزارش‌های شش‌ماهه نخست در عمده شرکت‌ها حاکی از آن است که سود عملیاتی و سود خالص هر دو با رشدی قابل‌توجه نسبت به دوره مشابه سال 95 مواجه شده‌اند.

* رونمایی از کارافزار انگلیسی «بانک جامع اطلاعات مالی ایران»
از نسخه فارسی نرم افزار بانک جامع اطلاعات مالی ایران رونمایی شد.

* پرداخت کامل سود اوراق شهرداری‌ها
مدیرعامل فرابورس ایران از تسویه کامل سود اوراق شهرداری‌ها در فرابورس خبر داد و گفت: همه سود اوراق شهرداری‌ها تا پایان هفته قبل به حساب دارندگان این اوراق واریز شد.
امیر هامونی افزود: باید توجه داشت اوراق متنوعی با درجات متفاوتی از ریسک در بازار بدهی موجود است که از میان آن‌ها اوراق بدهی دولتی را در زمره کم‌ریسک‌ترین اوراق موجود در بازار دسته‌بندی می‌کنند و این در حالی است که در دنیا همواره ریسک اوراق شهرداری‌ها از اوراق دولتی کمی بالاتر است.

* بانک ها از صدور یونیت های سرمایه گذاری منع شدند
به گفته مدیر نظارت بر نهاد های مالی، بانک ها و موسسه های مالی و اعتباری موظفند بدون نیاز به طی تشریفات اصلاح اساسنامه و امیدنامه ضمن معرفی شخص واجد شرایط دیگری به عنوان مدیر ثبت رویه پذیره نویسی، صدور و ابطال واحدهای سرمایه گذاری صندوق مربوط را به گونه ای اصلاح کنند که دریافت درخواست صدور واحدهای سرمایه گذاری فقط به روشی غیر از مراجعه سرمایه گذار به شعبه بانک ها یا موسسه های مالی و اعتباری امکانپذیر باشد.
محمدرضا معتمد افزود: آن دسته از صندوق های سرمایه گذاری که در حال حاضر بانک ها یا موسسه های مالی و اعتباری عهده دار سمت رکن مدیر ثبت آنها هستند یا از طریق شعبه بانک ها و موسسه ها درخواست های صدور و ابطال واحدهای سرمایه گذاری صندوق انجام می گیرد از این پس در زمینه صدور واحد منع شدند.

* معرفی استارتاپ ها و حمایت بازار سرمایه
گردهمایی ”معرفی استارتاپ ها و شتاب دهنده های بازار سرمایه” با حضور 26 استارتاپ، شانزدهم آبان ماه برگزار شد.
در این نشست، دبیر کل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار گفت: نیمی از استارتاپ ها نمی توانند موفق باشند و با توجه به آسیب پذیری شرکت های دانش بنیان و اهمیت آنها در اقتصاد، حمایت از آنها ضروری است.

* شرکت های بزرگ جهان در راه ایران
دبیر اجرایی نشست فرصت های اقتصادی و سرمایه گذاری ایران گفت: تنها راه سرمایه گذاری در ایران، جذب سرمایه های خارجی است اما بهترین راه جذب سرمایه های خارجی، مشارکت های اقتصادی است.

* ادغام شرکت های خدمات فناوری ارتباطات و اینترنت
در عرصه فناوری اطلاعات و بانکداری سرمایه گذاری ایران شرکت های اینترنتی 'های وب' و 'پارس آنلاین' ادغام شدند.
مدیرعامل مدیریت سرمایه کیان گفت: حوزه کسب و کار پروانه های FCP بسیار متفرق است و هیچ کدام از این شرکت های دارای مجوز به تنهایی توان تبدیل شدن به یک اپراتور قوی را ندارند. ادغام شبکه مشتریان و زیرساخت های این شرکت ها، با امکان استفاده از منابع بازار سرمایه می تواند این امر را محقق کند.

* حال خوش این روزهای صنعت خودرو
ورود خودروسازان خارجی به کشور پس از برجام شکل جدیدی به خود گرفت. بر اساس آمارها در این مدت 6 شرکت پژو، سیتروئن، رنو، هیوندایی، بنز و فولکس واگن برای مذاکرات و عقد قرارداد به ایران آمده اند.
مذاکره با خودروسازان خارجی و جلب رضایت آنها برای سرمایه‌گذاری در ایران، کار بسیار سختی به‌شمار می‌رود و در صورت نبود توافق هسته‌ای و برجام، هیچکدام از 6 شرکت پژو، سیتروئن، رنو، هیوندایی، بنز و فولکس واگن، برنامه‌ای برای فعالیت در کشور نداشتند. بنابراین هرچند تا اجرای همه این قراردادها و تفاهم‌نامه‌ها راه زیادی مانده اما حضور این تعداد خودروساز بزرگ در ایران آن هم در این مدت نسبتا کم، اتفاقی مبارک و خوش یمنی است.

برچسب ها : اخبار اقتصادی
امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو