تکمیل کریدور شمال - جنوب با اتمام راه آهن گیلان

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه منابع محدود را بر چند پروژه مهم کشور متمرکز کرده ایم، گفت: با تکمیل راه آهن گیلان، حلقه مفقوده کریدور شمال - جنوب تکمیل و این مسیر مهم اقتصادی، شکل می گیرد.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، محمدباقر نوبخت غروب جمعه در حاشیه بازدید از ایستگاه راه آهن فلکده رشت در جمع خبرنگاران افزود: تا پایان سال، منابع مالی مربوطه را برای پروژه خط آهن قزوین - رشت و چهار پروژه ریلی دیگر شامل مسیرهایی به سمت همدان، ارومیه، کرمانشاه و تبریز، متمرکز کرده ایم.
وی ادامه داد: پروژه ها در استان های دیگر نیز در اولویت کار قرار خواهد گرفت و به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام می کنم که برای پنج پروژه ای که امسال باید آماده شوند، مشکل مالی نداریم.
به گفته معاون رئیس جمهوری، تصمیم بر این است بجای آنکه منابع محدود را بین هزاران پروژه قطره چکانی توزیع کنیم، با اولویت بندی، چهار یا پنج پروژه را مشخص و همه منابع را برای آماده شدن آنها متمرکز کنیم و سپس، سراغ پروژه های دیگر برویم.
نوبخت با بیان اینکه تاکنون افزون بر 30 هزار میلیارد تومان از بودجه کشور برای طرح های عمرانی اختصاص یافته، گفت: براساس گزارش خزانه، 27 هزار و 500 میلیارد تومان از این مبلغ پرداخت شده و با اختصاص اعتبار به پروژه های عمرانی، پروژه راه آهن قزوین - رشت نیز شتاب می گیرد.
وی با اشاره به اینکه خط ریلی قزوین - رشت به انزلی و آستارا در غرب استان گیلان اتصال می یابد، خاطرنشان کرد: این پروژه از پروژه های اقتصاد مقاومتی سال جاری است که انتظار داشتیم و داریم هرچه سریع تر در مهلت باقی مانده تا پایان سال ، آماده شود.
معاون رئیس جمهوری با یادآوری بازدید چهارشنبه گذشته خود از مسیر راه آهن قزوین - رشت و آگاهی از مشکلات فنی پروژه ادامه داد: امروز هم از ایستگاه فلکده رشت بازدید کردم ولی ما می خواهیم ایستگاهی در داخل شهر رشت هم وجود داشته باشد.
نوبخت با اشاره به اینکه قطار این مسیر را با سرعت 160 کیلومتر در ساعت طی خواهد کرد، تصریح کرد: سفر از این طریق، وسیله مناسبی هم برای گیلانی ها و هم گردشگران در تعطیلات خواهد بود و می توانیم بسیاری از تنگناهای ترافیکی کنونی را پشت سر بگذرانیم.
وی اتصال این مسیر به انزلی و آستارا را حائز اهمیت خواند و گفت: این قطعه متفاوت از قطعات دیگر و جزو پنج پروژه اقتصاد مقاومتی است و اهمیت آن به این دلیل است که این قطعه، حلقه مفقوده باقی مانده از کریدور شمال - جنوب است.
نوبخت با یادآوری برگزاری اجلاس سه جانبه تهران با حضور رئیسان جمهوری ایران، روسیه و آذربایجان در دهم آبان ماه جاری و تاکید سران بر شکل گیری سریع تر کریدور شمال - جنوب افزود: اگر این قطعه تمام شود، می توانیم تمام یا بخش قابل توجهی از کالاهای روسی را به بندر چابهار و نیز از بندر چابهار به انزلی و آستارا برسانیم.
وی ادامه داد: در آینده ای نزدیک در جوار همین ایستگاه، شاهد رفت و آمدها و کسب و کارهایی خواهیم بود و به طور قطع، در اشتغال منطقه و سرمایه گذاری در استان نقش موثری دارد بر این اساس، امیدواریم قبل از پایان سال جاری، شاهد بهره برداری از این پروژه باشیم .
مسیر خط آهن قزوین - رشت 164 کیلومتر است و ساخت آن از سال 1386 آغاز شده؛ این مسیر در قالب هشت قطعه کار می شود. تکمیل پروژه این خط ریلی تا پایان سال جاری و فازهای بعدی آن، یکی از مصوبات سفر رئیس جمهوری به استان گیلان است. این خط ریلی قادر خواهد بود سالانه 10 میلیون تن بار و سه میلیون مسافر را جابجا کند.

برچسب ها : منطقه آزاد انزلی
امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو