آغاز کلاس‌های آموزشی محیط زیست در مدارس جزیره قشم

معاون فرهنگی اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم از برگزاری کلاس های آموزشی محیط زیست در مدارس جزیره قشم و در قالب یک برنامه بلند مدت خبر داد.

به گزارش فرینا، رسول اکبری روز شنبه در جمع خبرنگاران اعلام کرد: این دوره های آموزشی در راستای اجرایی کردن ماده (1) تفاهم نامه سازمان منطقه آزاد قشم و سازمان حفاظت محیط زیست و با همکاری آموزش و پرورش شهرستان قشم در حال اجرا است.
او افزود: دوره های آموزشی محیط زیست از ابتدای آبان‌ماه همزمان با روز جهانی توسعه اطلاعات آغاز شده و دانش‌آموزان جزیره قشم در این کلاس ها با مباحث مختلفی درخصوص ارزش‌ها و نحوه حفاظت از تنوع زیستی، اکوسیستم خشکی و دریایی، حفاظت از محیط زیست، مدیریت پسماند و همچنین روش تحقیق در قالب کارگاه‌های آموزشی آشنا می شوند.
اکبری با اعلام اینکه دانش‌آموزان حامیان امروز و آینده‌سازان محیط زیست این سرزمین هستند، افزود: جزیره قشم به عنوان بزرگترین جزیره خاورمیانه با مساحتی بالغ بر1500 کیلومتر مربع دارای یکی از منحصر به فرد ترین اکوسیستم‌های دنیاست که حفاظت از آن برای تمامی ایرانیان امری ضروری است، و نهادینه کردن فرهنگ حفاظت از محیط زیست برای نسل آینده در دستور کار این معاونت قرار دارد.
به گفته وی، این طرح در دو بخش آموزش و اهدای کارت به دانش‌آموزان با هدف حساس کردن آنان  در مباحث محیط زیستی و با تاکید بر تولید کمتر پسماند و تفکیک آن در راستای حفظ محیط زیست انجام می‌گیرد.
معاون فرهنگی اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم بیان داشت: این طرح یکی از اهداف فاز عملیاتی ششم برنامه تسهیلات محیط زیست جهانی در قالب برنامه‌های کمک‌های کوچک سازمان ملل  (UNDP/GEF/SGP) می‌باشد.
او افزود: پس از ارایه مباحث تئوری و پرسش و پاسخ در این کارگاه‌ها، روش تحقیق نیز با هدف ارتقای خلاقیت دانش‌آموزان به آنان آموزش داده می‌شود تا بتوانند به طور ملموس آن را در طبیعت پیرامون خود به کار گیرند. (این آموزش‌ها در پایه اول تا ششم ابتدایی، ابتدا در بخش مرکزی و سپس در بخش شهاب انجام می‌شود).
اکبری همچنین وجود پژوهش سرای دانش آموزی قشم را نقطه عطفی برای مدیریت محیط زیست سازمان منطقه آزاد دانست و گفت: این دو واحد با حمایت «موسسه سبز کاناز» در این طرح به مانند قطعات پازلی در راستای آموزش و حفظ محیط زیست در کنار هم کامل می شوند.
با توجه به تنوع زیستی چشمگیر جزیره قشم و وجود لاکپشت‌های پوزه عقابی به عنوان گونه به شدت در خطر انقراض و 16 سال حمایت سازمان منطقه آزاد قشم از حفاظت این گونه‌ از لاک پشت ها که پایه گذار آن بیژن فرهنگ دره شوری مدیر محیط زیست این سازمان در دوره های گذشته‌ بود، پیش بینی می شود این اقدام معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم برای همراهی دانش‌آموزان به عنوان حامیان محیط زیست نسل آتی و بازوی اصلی حفاظت از طبیعت امری حیاتی است.

امتیاز به خبر :