اختصاص 15 هزار میلیون ریال اعتبار برای مرمت قلعه قبان ماکو

مدیر کل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: 15 هزار میلیون ریال اعتبار برای فصل جدید مرمت و ساماندهی قلعه قبان ماکو اختصاص یافت.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، جلیل جباری افزود: فصل جدید مرمت و ساماندهی این محوطه تاریخی در پی انعقاد تفاهم نامه همکاری مشترک که سه ماه پیش با سازمان منطقه آزاد تجاری ماکو منعقد شده بود آغاز شده است.
وی ادامه داد: اعتبار اختصاص یافته برای فصل جدید مرمت و ساماندهی این محوطه علاوه بر مرمت برج و باروی قلعه، ساماندهی مسجد حضرت ابوالفضل (ع) و حمام صفوی واقع در عرصه آن را نیز شامل می شود.
وی اظهار کرد: فصل دوم مطالعات و بررسی های باستان شناختی این قلعه نیز همزمان با مرمت و ساماندهی ماکو است که قلعه قبان از محورهای اصلی آن به شمار می رود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بر اهمیت این پرونده تاکید کرد و گفت: منظر تاریخی، فرهنگی ماکو به عنوان نامزد آتی ثبت جهانی در لیست مناظر تاریخی و فرهنگی ایران قرار دارد و کارهای اولیه در خصوص ساماندهی و مرمت این قلعه،‌ یکی از مهمترین پروژه های استان می باشد.
به گزارش ایرنا، قلعه قدیمی قبان یکی از آثار بی نظیر تاریخی بوده که تاکنون بیشتر قسمتهای این قلعه برای علاقه مندان به آثار تاریخی ناشناخته باقی مانده است.
قلعه قبان ماکو بر اساس اعلام مورخان با قدمتی بیش از 600 سال به دوره تیموریان می رسد که در مساحتی بیش از 250 هکتار در بافت قدیمی این شهر با دیوارها و برج ها و باروهای بلندش دارای بخش های شاه نشین، حمام و زندان است.
این قلعه به دلیل قرار گرفتن در مکانی مشرف به شهر و داشتن منظری منحصر به فرد قابلیت تبدیل شدن به مجموعه تفریحی و توریستی را دارد.
وجود اتاق ها و دیوارهای فرو ریخته در ارتفاع 40 متری از مهمترین بخشهای این قلعه بوده اما شواهد حاکی از آن است که از این اتاق ها به عنوان جان پناه و انبار غله و غذا استفاده می شد.
این بخش که بلندترین نقطه در محل قلعه به شمار می رود بیش از 150 متر طول و حدود 5 متر عرض داشته و از شرق به غرب امتداد یافته است.
برخی از دیوارها و اتاق های این بخش به علت در امان ماندن از بارش برف و باران در زیر چتر سنگی کاملا سالم و دست نخورده باقی مانده است.
دهانه تعدادی ازاین تونل ها به مرور زمان تقریبا مسدود شده اند اما یکی از این تونل ها در عمق پنج متری قلعه با بیش از 200 متر از شرق به غرب در طول قلعه امتداد دارد و به علت سختی ورود به داخل این تونل ها و بسته شدن ورودی برخی از آنها تا به حال علت ایجاد این تونل های مخفی به درستی و روشنی مشخص نشده است.
همچنین برخی از این تونل ها به بالاترین محل قلعه با راه های پر پیچ و خم و سخت گذر ارتباط دارد که شواهد حاکی از آن است که از این تونل ها در این قلعه به عنوان راه مخفی برای فرار یا راه های اضطراری استفاده می شده است.
این قلعه بر اساس سنگ نوشته ای که در داخل آن موجود است در 381 سال قبل به دستور شاه عباس دوم صفوی به سبب اینکه محلی برای راه زنی دزدان تبدیل شده بود فتح و بعد از آن تخریب شد.
همچنین مسجد حضرت ابوالفضل (ع) در داخل مجموعه قلعه تاریخی ماکو و زیر یکی از بزرگترین کلاهک های سنگی جهان که مشرف به شهر ماکو بوده، ساخته شده است که همه ساله در ایام خاص مذهبی محلی برای زیارت اهالی بومی منطقه به شمار می رود.

برچسب ها : منطقه آزاد ماکو
امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو