برداشت های نادرست از فعالیت های مناطق آزاد را از اذهان پاک کنیم

مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: باید بررسی کنیم تا ببینیم چه ایده ای داریم تا بتوانیم برداشت های نادرست از مناطق آزاد را از اذهان پاک کنیم.

به گزارش فرینا، مرتضی بانک در گردهمایی معاونین و مدیران فرهنگی، اجتماعی و گردشگری مناطق آزاد کشور در تهران و در محل دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: برگزاری این نشست از جنبه های مختلف لازم و مهم است و به نظر می رسد گفتگوی بین بخش های مختلف فرهنگی، اجتماعی و گردشگری جزو ضرورت های مستمر این گونه نشست هاست تا با همکفری و هماهنگی در برنامه ها بتوان به اهداف مورد نظر دست پیدا کرد.
مشاور رییس جمهور ادامه داد: برای رسیدن به اهدافی که مستقیما با شخصیت، فکر و اندیشه سر و کار دارد نه تنها موجب تقویت هماهنگی می شود بلکه برای تقویت و ارتقاء سطح همکاری های مشترک در حوزه فرهنگی، اجتماعی و گردشگری ضروری است.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: اگر می خواهیم فعالیت ها را با طراحی عمیق و اثرگذار در کشورمان اجرا کنیم اولین نکته داشتن یک تفکر هماهنگ و متحد درباره آن هدف و برنامه است.
مرتضی بانک افزود: تعاریف، اهداف، برنامه ها و مسائل کلان مناطق آزاد آنگونه که به نظر می رسد به صورت جامع، هماهنگ و دقیق به جامعه، مردم و مسئولان معرفی نشده که باید تلاش کنیم به تعریفی دقیق و جامع از مناطق آزاد برسیم و آن را به صورت واحد تبیین کنیم.
او در ادامه این نشست گفت: ارائه مفهوم یکسان و جامع از یک برنامه و هدف برای جامعه بسیار اثرگذار است و برای موفقیت های آن هدف همه باید به یک فهم و برداشت یکسان از آن موضوع دست پیدا کنند.
مشاور رییس جمهور اظهار داشت: برای حل مشکل عدم تبیین صحیح از ظرفیت های مناطق آزاد می بایست از محورهای مهم اطلاع رسانی و تبلیغاتی سود برد اما این محورها باید از یک رویه هماهنگ، نگاه و نگرش منطقی توام با اجماع سازی و در عین حال پیاده سازی اهداف استفاده کرد.
مرتضی بانک تاکید کرد: معمولا از طراحان، فعالان عرصه، ذینفعان و صاحبنظران می خواهند تا برای رسیدن به اهداف جامع کمک رسانی کنند و مناطق آزاد نیز از این قاعده مستثنی نیست و از همه ظرفیت های فکری، رسانه ای و پیشنهادات در این حوزه بهره می برد.
وی افزود: در حال حاضر سئوالات و مواردی در میان مردم و مسئولان مطرح است که هدف از ایجاد مناطق آزاد چیست؟ یا اینکه مناطق آزاد امروز با موضوع قاچاق چه می کنند؟ باید در پاسخ گفت: عدم تبیین و تعریف دقیق از اهداف و برنامه هلای مناطق آزاد باعث بروز چنین برداشت های اشتباهی شده است. برداشت از قاچاق در مناطق آزاد تنها یک تلقی نادرست مردم و مسئولان از تعاریف و اهداف مناطق آزاد است  
مرتضی بانک با تاکید بر توسعه به جوامع محلی در مناطق آزاد گفت: مناطق آزاد الگوی خوبی است که تاکنون توانسته است توجه به توسعه جوامع محلی و اجرای برنامه هایی که مستقیما با مردم منطقه سر و کار دارد را پیاده سازی کند. در ایران توسعه در گذشته به سمت جوامع مرکزی و شهری بوده است و به جوامع پیرامونی کمتر توجه شده است که این موضوع مهمی است و توجه به جوامع پیرامونی و محلی در کشور ما تاکنون مغفول مانده که باید در اولویت برنامه ها به ویژه در مناطق آزاد قرار بگیرد.
او بیان داشت: ایران با موقعیت استراتژیک خود با داشتن 15 کشور همسایه و همجوار یکی از قدرت های منطقه به شمار رفته و در عین حال فرصت های بیشماری را برای کار با همسایگان، رونق کسب و کار و تجارت و سرمایه گذاری را در پیش رو دارد که از نظر سیاست خارجی و اقتصاد سیاسی این موضوع یکی از مهم ترین توانمندی های ما برای بیمه شدن در مقابله با مشکلات است.  
مشاور رییس جمهور بر ضرورت افرایش تعامل ایران با همایسگان تاکید کرد و گفت: توجه به ظرفیت های جوامع و کشورهای پیرامون ایران و فرصت هایی که در رقابت های اقتصادی، تجاری، سرمایه گذاری و گردشگری می تواند به وجود بیاید اعمال فشارها و تحریم های آمریکا را کاملا بی اثر می کند.
مرتضی بانک در جمع معاونین و مدیران فرهنگی، اجتماعی و گردشگری مناطق آزاد در ادامه سخنانش بیان داشت: مهم ترین عنصر برای پایداری و دوام نظام جمهوری اسلامی ایران مردم است و آنچه روح اداره کشور را تشکیل می دهد تکیه به مردم است. در اقتصاد و فرهنگ و همه فعالیت های این عنصر مردم است که باید جوشش داشته باشد و هر چقدر از این عنصر استفاده کنیم جایگاه مردم در کشور تقویت می شود.
وی درباره تاثیر فعالیت های فرهنگی در اجرای برنامه های کلان مناطق آزاد گفت: پیوند فعالیت های فرهنگی، اجتماعی و گردشگری در مناطق آزاد یک ضرورت و یک واقعیت قطعی و اصلی است.
مرتضی بانک افزود: مشارکت مردم در فعالیت های مناطق آزاد مورد توجه مدیران این مناطق قرار گرفته چرا که در این زمینه علاوه بر تکیه بر جوامع محلی و استفاده از ظرفیت های انسانی باعث می شود که تحولات چشمگیری به وجود بیاید.
او ادامه داد: برای به وجود آمدن فهم مشترک در مناطق آزاد در بخش فرهنگ و هنر باید کاری کنیم تا هنرمندان مطرح به مناطق آزاد آمده هم چنین با اجرای برنامه های بین المللی می توان از ظرفیت های هنرمندان اصیل کشورهای همسایه استفاده کرد.
مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در پایان گفت: مسیرها را در مناطق آزاد تقویت کرده و سرعت در اجرای برنامه ها را پیاده سازی کنیم تا مناطق آزاد بتوانند الگوی مناسبی در کشور باشند. حمایت از فعالیت های صنعتی، استفاده از بخش خصوصی و جذب سرمایه گذاری ها در بخش های مختلف در مناطق آزاد را الگوسازی کنیم. اگر سرمایه و سرمایه گذاری در کشور به امری مقدس تبدیل شود در کنار آن کار فرهنگی نیز انجام شده است.
چهاردهمین گردهمایی معاونین، مدیران و دبیران شورای راهبردی فرهنگی، اجتماعی و گردشگری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی روزهای 23 و 24 آبان ماه در تهران با شعار «از تغییر گفتمان تا گفتمان تحول» برگزار شد.

امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو