صادرات 8 میلیون دلاری میگوی جزیره قشم به فرانسه، روسیه و چین

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از صادرات میگوهای پرورشی این جزیره به کشورهای فرانسه، روسیه و چین با ارزشی حدود 8 میلیون دلار طی دو دوره برداشت از دو مزرعه پرورش میگو در سال خبر داد.

به گزارش فرینا، حمید رضا مومنی در حاشیه آغاز دومین مرحله برداشت میگو در مزرعه مروارید شکیل قشم در جمع خبرنگاران، گفت:  پیش بینی می شود میزان برداشت دور دوم میگو از ۳۰ استخر این مزرعه در غرب جزیره قشم، به حدود 200 تُن برسد که پس از طی مراحل آماده سازی و بسته بندی برای صادرات حجم آن به نصف تقلیل می یابد.
او با اعلام اینکه تمام مراحل پرورش تا عمل آوری و بسته بندی میگوهای صادراتی مزرعه مروارید شکیل قشم توسط بومیان جزیره که در این پروژه سرمایه گذاری کرده اند انجام می شود، افزود: ارزش صادراتی هرکیلو از این میگوهای صادراتی ۱۵ تا ۲۵ گرمی، حدود ۲۰ دلار است.
به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، میزان برداشت مرحله اول تولید میگو در این مزرعه 110 تُن بود اما امروز شاهد افزایش 90 درصدی آن در مرحله دوم برداشت هستیم.
وی با اشاره به میزان متوسط برداشت میگو در کشور که بین 3 تا 4 تُن در هر هکتار است، رکورد برداشت 7 تُن میگو در هر هکتار مزارع پرورشی منطقه آزاد قشم را حرکت موفق و علمی فعالان این صنعت در این جزیره دانست و اظهار امیدواری کرد که میزان برداشت میگو در قشم به رقم 20 تُن در هر هکتار برسد.
وی افزود: هم اکنون دو مزرعه پرورش میگو در منطقه آزاد قشم احداث‌ شده که در مجموع با ۶۷ هکتار فضای زیرکشت حدود 8 میلیون دلار میگوی صادراتی به کشورهای هدف را در کارنامه فعالیت های خود ثبت خواهند کرد.
مومنی افزود : صنعت پرورش میگو در منطقه آزاد قشم از سال ۱۳۹۴ آغاز و پیش بینی می شود حجم تولید و صادرات این محصول در سال جاری با رشد ۹۰ درصدی نسبت به سال گذشته همراه باشد.   
او با اشاره به سیاست گذاری های صورت گرفته برای تحقق منویات مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی و اهمیت تولید ماهی در قفس براساس برنامه ششم توسعه به عنوان یکی از برنامه های مرتبط با ایجاد امنیت غذایی در کشور، بیان داشت: منطقه آزاد قشم با برنامه ریزی و حمایت از فعالان واقعی در بخش شیلاتی توانسته 84 هزار تُن تولید ماهی در قفس از مجموع 200 تُن برنامه پیش بینی شده کشور را به خود اختصاص دهد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: با توسعه استخرهای پرورش میگو در روستای دوستکو در غرب جزیره قشم از جمله 120 استخر مزرعه مروارید شکیل و ادامه سیاست های تولید ماهی در قفس، جزیره قشم در آینده نزدیک به مهمترین قطب شیلاتی کشور تبدیل خواهد شد.
بنا به این گزارش، حمید رضا مومنی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم صبح روز پنجشنبه به همراه جمعی از معاونان، مشاوران و مدیران این سازمان در سفر به روستای دوستکو مرحله دوم برداشت میگو از مزرعه مروارید شکیل قشم را نظاره کردند.
دور دوم برداشت میگوی پرورشی در این مزرعه که از امروز آغاز شده حدود 25 روز طول می کشد و پس از آن آب استخر ها با هدف تمیز کردن آن و از بین بردن جلبک ها با نور مستقیم خورشید تخلیه می شود و از 15 اسفند ماه نیز با آبگیری مجدد استخر ها و ریختن لارو میگو در آن، زمان پرورش این آبزیان لذیذ و مقوی آغاز می گردد.

امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو