اخبار اقتصادی | بازار نفت در ابتدای نیمه دوم سال 2018 میلادی متوازن می شود

  • سه شنبه 7 آذر 1396 - 14:53
  • 0 دیدگاه

جهان انرژی در 24 ساعت گذشته شاهد تحولات گوناگونی از جمله تصمیم عراق برای توسعه میدان های نفتی مرزی ایران و کویت، اعلام منابع اوپک در باره توازن در بازار نفت در ابتدای نیمه دوم سال 2018 میلادی، سرمایه گذاری 109 میلیارد دلاری امارات در صنعت پایین دستی گاز، ایجاد تأسیسات تولید مواد شیمیایی از نفت به ارزش 20 میلیارد دلار در عربستان و برنامه عراق برای ساخت خط لوله جدید انتقال نفت به ترکیه بوده است.

پایگاه خبری مناطق آزاد (فرینا) | اخبار اقتصادی | منابع سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک)، اعلام کردند که بازارهای نفت پس از ژوئن 2018 میلادی متوازن خواهد شد و تمدید توافق کاهش تولید نفت لازمه آن است.

یکی از منابع اوپک گفت: بهترین پیش بینی این است که بازار در سه ماه سوم سال آینده میلادی به توازن برسد. منبع دیگر این سازمان اضافه کرد: اوپک باید تا پایان سال 2018 میلادی توافق را تمدید کند تا پایبند بودن خود را به بازار نفت ثابت کند.

**برنامه عراق برای توسعه میدان های نفتی مشترک
 وزارت نفت عراق در اطلاعیه ای از برنامه خود برای توسعه و بهره برداری از میدان های نفتی در نقاط مرزی با ایران و کویت خبر داد.
این وزارتخانه از همه شرکت های بین المللی دعوت کرد پیشنهادهای خود را برای حفاری در 9 منطقه جدید نفتی و گازی عراق ارائه دهند.
این اطلاعیه همچنین بر تلاش عراق به عنوان عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) برای توسعه میدان های جدید و تقویت تولید و ذخیره سازی منابع نفت و گاز خود تاکید کرد.

**امارات 109 میلیارد دلار در صنعت پایین دستی گاز سرمایه گذاری می کند
شرکت ملی نفت ابوظبی، ادنوک، قرار است بیش از 109 میلیارد دلار در پنج سال آینده برای افزایش تولید گاز طبیعی و فعالیت های پایین دستی در این صنعت در سطح بین المللی سرمایه گذاری کند و شورای عالی نفت ابوظبی نیز با این طرح موافقت کرده است.
ادنوک همچنین قصد دارد ظرفیت تولید نفت را تا پایان 2018 میلادی به سه میلیون و 500 هزار بشکه در روز برساند.

**عربستان تأسیسات تولید مواد شیمیایی از نفت به ارزش 20 میلیارد دلار ایجاد می کند
شرکت دولتی سعودی آرامکوی عربستان و شرکت پتروشیمی این کشور، سابیک، توافق اولیه ای امضا کردند که به موجب آن قرار است بزرگ ترین مجموعه تبدیل نفت به مواد شیمیایی در جهان را به ارزش 20 میلیارد دلار ایجاد کنند.
این مجموعه به منظور متنوع سازی درآمد و اقتصاد عربستان و کاهش وابستگی به صادرات نفت ایجاد خواهد شد. تصمیم نهایی در مورد ساخت این پروژه پایان سال 2019 میلادی اتخاذ خواهد شد.

**عراق در اندیشه ساخت خط لوله جدید انتقال نفت به ترکیه
به گزارش رویترز، وزارت نفت عراق اعلام کرد که این کشور قصد دارد در پی اختلاف با اقلیم کردستان بر سر استفاده از خط لوله کنونی صدور نفت، یک خط لوله جدید برای انتقال نفت کرکوک به بندر جیحان ترکیه بسازد.
به گفته این وزارتخانه، افزون بر این، خط لوله کنونی کرکوک-جیحان بسیار فرسوده و صدمه دیده است و عراق از سال 2014 میلادی و در پی حمله گروه داعش به عراق، استفاده از آن را متوقف کرد.

**بیشتر نفت کرکوک روانه پالایشگاه های عراقی می شود
یک مقام رسمی عراق اعلام کرد که این کشور آماده می شود که بیشتر نفت تولیدی از میدان های نفتی کرکوک را به پالایشگاه های داخلی این کشور عرضه کند، زیرا برای استفاده از خط لوله صادارت نفت با مقامات اقلیم کردستان به مشکل برخورده اند و این درگیری ها ادامه دارد.
به گفته این مقام رسمی، همچنین قرار است 30 هزار بشکه در روز از نفت این منقطه در آینده نزدیک، از طریق زمینی به پالایشگاه کرمانشاه ایران منتقل شود.

**روسیه تولید سالانه نفت خود را در حد 550 میلیون تن حفظ می کند
الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، گفت: این کشور قصد دارد تولید سالانه نفت خود را تا سال 2035 میلادی در حد 550 میلیون تن یا 11 میلیون بشکه در روز نگه دارد.
نواک افزود: روسیه قصد ندارد شمار تولیدکنندگان داخلی نفت را کاهش دهد.

**برداشت از میدان نفتی ساخالین1 روسیه افزایش می یابد
تولید نفت از پروژه ساخالین1 در روسیه قرار است از ماه ژانویه 2018 میلادی، یک چهارم افزایش یابد و به 250 هزار تا 260 هزار بشکه در روز برسد. این موضوع، پایبندی مسکو را به توافق اوپک دشوار می سازد.
تولید کنونی این پروژه نفتی که اکسون موبیل آمریکا بهره بردار آن است، 200 هزار بشکه در روز است. اکسون موبیل قصد دارد به موجب برنامه توسعه خود، تولید نفت از دارایی های نفتی خود را در روسیه افزایش دهد./ رویترز

برچسب ها : اخبار اقتصادی
امتیاز به خبر :