منطقه آزاد ماکو بهشت سرمایه گذران خارجی

منطقه آزاد ماکو در شاهراه ارتباطی جاده ابریشم با زیرساخت های مناسب و برخورداری از تسهیلات ویژه معافیت مالیاتی و امنیت سرمایه گذاری، در سال های اخیر مورد توجه سرمایه گذاران خارجی قرار گرفته است.

به گزارش فرینا به نقل از  خبرگزاری صدا و سیما، منطقه آزاد ماکو با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی و قرار گرفتن در مسیر جاده تاریخی ابریشم و شاهراه اصلی ایران به اروپا با زیر ساختهای مناسب سرمایه گذاری و همچنین بهره مندی از تسهیلات ویژه معافیت 20 ساله مالیاتی، سرعت در روند اخذ مجوزهای مربوطه و امنیت سرمایه گذاری از چند سال پیش مورد توجه سرمایه گذاران خارجی قرار گرفته است.
نیروگاه سیکل ترکیبی هزار و 600 مگاواتی از مهمترین طرحهای سرمایه گذاری در این منطقه است و پیش بینی می شود فاز نخست آن با 280 مگاوات دهه فجر امسال به بهره برداری برسد.
معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد ماکو می گوید: با بهره برداری از هر 3 فاز این طرح تا 5 سال آینده تمامی برق مورد نیاز واحدهای تولیدی و صنعتی منطقه آزاد ماکو تامین می شود.70 درصد سرمایه گذاری این طرح توسط چینی ها تامین  و 30 درصد سرمایه گذاری داخلی است.
اکبر نوبخت واحد تولید فرو آلیاژ با سرمایه گذاری صد درصدی هندی ها را از دیگر طرح های مهم در این منطقه عنوان می کند و می گوید: این واحد تولیدی 30 هزار تن فرو آلیاژ مورد نیاز کارخانه های تولید فولاد کشور را که پیش از این از خارج کشور وارد می شد را تامین می کند و همچنین زمینه اشتغال بیش 120 نفر را فراهم کرده است.
اکای آپار سرمایه گذار هندی، حمایت را راز ماندگاری سرمایه گذاران می داند و می گوید: در سایه حمایت از سرمایه گذاران به زودی فاز دوم این کارخانه با 50 هزار تن و 200 نفر اشتغال زایی آغاز می شود.
شی جیانگ سرمایه گذار چینی در منطقه هم ایران را کشوری امن برای سرمایه گذاری می داند و می گوید: در ایران و به خصوص منطقه آزاد ماکو خطرپذیری سرمایه گذاری پایین و بازگشت سرمایه سریع است و ما قصد داریم 500 میلیون دلار دیگر در بخش معدن سرمایه گذاری کنیم.
معاون سازمان اقتصادی منطقه آزاد ماکو با بیان اینکه سرمایه گذاران ترک با سرمایه گذاری 50 میلیون دلاری در زمینه تولید لوازم خانگی، درب ضد سرقت و کالای خواب فعال اند از حضور سرمایه گذاران ایتالیایی، کانادایی و هلندی خبر می دهد و می گوید: قراردادها بسته شده است و به زودی کار احداث واحدهای جدید شروع خواهد شد.
نوبخت با بیان اینکه در حال حاضر درصد بیکاری در این منطقه با 6 درصد، پایین ترین نرخ بیکاری استان است تصریح می کند، تا 3 سال آینده حجم سرمایه گذاری در منطقه آزاد ماکو به بیش از 1 میلیارد دلار خواهد رسید.
منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو با 5هزار کیلومتر مربع مساحت بزرگترین منطقه آزاد کشور است.
فرودگاه منطقه آزاد تجاری ماکو نیز برای تسهیل ارتباطات تجار و بازرگانان برقرار است.

برچسب ها : منطقه آزاد ماکو
امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو