پیش بینی افزایش جمعیت قشم تا سال 1404 به بیش از 380 هزار نفر

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: براساس پیش بینی ها تا سال 1404، جمعیت شهرستان قشم به 380 هزار نفر می رسد.

به گزارش فرینا، حمیدرضا مومنی با اشاره به جمعیت 150 هزار نفری کنونی قشم، افزود: این رقم تا پایان برنامه ششم به 250 هزار نفر افزایش می یابد که برای مدیریت این جمعیت مهاجر براساس مهندسی  ظرفیت های پتروشیمی، نفت، گاز، فولاد و صنایع دریایی و آبی قشم برنامه ریزی می کند.
اویاد آور شد: می توان جمعیت ورودی به جزیره قشم را بر اساس برنامه دقیق و محاسبه شده مدیریت کرد تا نیروی کار مورد نیاز در راستای اهداف اقتصادی و تولیدی منطقه در این جزیره ساکن شوند.
مومنی تصریح کرد: با توجه به اینکه جزیره قشم ناگزیر از پذیرش بخشی از جمعیت کشور است، اگر برنامه ریزی درستی صورت نگیرد، جمعیت مهاجر بیشتر مصرف کننده خواهد بود که این امر آسیب های مختلفی به دنبال دارد.
وی افزود: یکی از برنامه های کشور برای حل بحران آب، استفاده از مناطقی است که در جوار آب قرار دارند و جزیره قشم با 250هزار متر ساحل، یکی از نقاطی است که در آینده ای نزدیک مقصد بسیاری از مهاجران خواهد بود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: مهاجرت مردم از داخل کشور به دلیل بحران کم آبی و بی آبی از جمله عوامل ازدیاد جمعیت جزیره قشم است که این بحران تا یک دهه دیگر در سراسر کشور به روشنی نمایان می شود.
او با اشاره به اینکه ایران کشوری خشک و نیمه خشک است، گفت: 430 هزار حلقه چاه مجاز و 340 هزار حلقه چاه غیر مجاز در کشور وجود دارد که باعث می شود مصرف آب غیرمجاز در کشور بالا باشد.
مومنی، بحران آب در کشور را جدی دانست و تصریح کرد: دشت های عمده کشور از جمله دشت مشهد و دشت ورامین و سایر دشت ها با مشکل نشست های عمیق و گسل های 2 تا 3 متری رو برو هستند که به علت برداشت غیر منطقی آب رخ داده است.
وی درباره انتقال آب از خلیج فارس به سایر نقاط کشور اظهار کرد: بحث اقتصادی برای اجرای این طرح تعیین کننده نیست، چنانکه برخی کشورهای جنوبی ایران نیز بیشتر آب مورد نیاز خود را از دریا تأمین می کنند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد گفت: در بحث انتقال آب از دریا به نقاط دیگر کشور مسائل محیط زیستی مطرح است که با تکنولوژی امروز می توان آسیب های زیست محیطی این طرح را کنترل کرد.
او، قیمت تمام شده آب در طرح انتقال آب از قشم به دیگر نقاط کشور را از دیگر مشکلات اجرای آن دانست و تصریح کرد: قیمت تمام شده آب در این طرح از یارانه برخوردار نیست و قیمت واقعی آب بالاست که باید برای آن راهی اندیشید.
مومنی در عین حال طرح انتقال آب از قشم را اجرایی دانست و افزود: با در نظر گرفتن تمهیداتی می توان لااقل آب مورد نیاز استان های جنوبی از جمله سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، فارس و خوزستان را با آب دریا تامین کرد تا سفره های زیرزمینی کشور تقویت شود.
وی ادامه داد: استفاده از آب های برون سرزمینی از دیگر برنامه ها برای مقابله با بحران آب است که برای تحقق این هدف می توان از کشورهای مشترک المنافع درخواست همکاری کرد که این امر دیپلماسی قوی نیاز دارد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم اضافه کرد: آب مجازی نیز از دیگر راههای مقابله با بی آبی است که طی آن کشاورزی در زمین کشوری دیگر صورت می گیرد اما محصول تولید شده به داخل کشور منقل می شود.
وی گفت  می توان برای محصولاتی که آب زیاد نیاز دارند از جمله پنبه، چغندر، سیب زمینی، خربزه و هندوانه به روش آب مجازی اقدام کرد که تا کنون فعالیت هایی صورت گرفته اما موفقیت قابل توجهی کسب نشده است.
شهرستان قشم شامل جزیره های قشم، هرمز، هنگام و لارک با حدود 150 هزار نفر جمعیت در جنوب استان هرمزگان واقع است.

امتیاز به خبر :