مزیت های راهبردی – اقتصادی توسعه بندر چابهار در منطقه

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران درباره مزیت ها و ویژگی های بندر چابهار گفت: یکی از مهم ترین ویژگی های بندر چابهار موقعیت جغرافیایی آن به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور است .

محمد راستاد گفت : بندر چابهار برخلاف سایر بنادر بزرگ ایران که در خلیج فارس و تنگه هرمز قرار دارد ، در شمال اقیانوس هند است و دسترسی مناسبی به دریا دارد، ضمن اینکه امکان مناسبی برای توسعه پسکرانه دارد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: مزیت دیگر این بندر ، موقعیت ترانزیت کالا از طریق بندر چابهار است که امکان صادرات و واردت را از کشورهای ساحلی اقیانوس هند به کشورهای آسیای میانه و افغانستان فراهم می کند که به دریا دسترسی ندارند.
وی ادامه داد: با بندر چابهار هزینه تمام شده حمل و نقل کالا در این مسیرها کاهش می یابد و حلقه اتصال کشورهای مختلف خواهد بود که ضمن ایجاد مزیت برای کشور، تجارت منطقه را نیز بهره مند می کند.

فعالیت عملیاتی بندر حتی در "مونسون"
محمد راستاد گفت : از نظر زیرساخت های احداث شده در بندر شهید بهشتی چابهار نیز تحول بزرگی اتفاق افتاده است. به طوری امکان بهره برداری از بندر در همه سال ، حتی به هنگام وزش بادهای چهار ماه مونسون ، فراهم است.
وی افزود: پیشتر به دلیل این بادهای موسمی ما امکان عملیات مستمر نداشتیم. برای حل این مشکل 1470 متر تطویل موج شکن ، 5 کیلومتر دایک حفاظتی و 1700 متر اسکله احداث شد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: همچنین با استفاده از مصالح حاصل از لایروبی 15,8 مترمکعب از فضای ساحل، 230 هکتار به فضای بندر اضافه شده است و عمق آب نیزبه 16 متر رسید که برای پهلو دهی به کشتی های 100 هزار تنی مناسب است و این یک مزیت فوق العاده برای بندر چابهار است.
وی با تاکید بر رعایت مسئله توسعه پایدار در ساخت و توسعه بندر چابهار گفت : در توسعه بندر چابهار برای این منظور ما ملاحظات زیست محیطی را نیز در نظر داشتیم و پیش از آغاز اجرای طرح ، 32 هزار کلونی از مرجان های بسیتر دریا را با نظر کارشناسان و تحت نظارت سازمان محیط زیست از موقعیت بندر به بخش دیگری منتقل کردیم که موفقیت آمیز بود.

رشد 3 برابری ظرفیت بندر چابهار
راستاد با اشاره به ظرفیت 2,5 میلیون تنی قبل از افتتاح فاز اول توسعه بندر شهید بهشتی گفت : با راه اندازی این فاز ظرفیت این بندر به 8.6 میلیون تن می رسد که رشد سه برابری داشته است.
تا پایان فاز پنجم توسعه بندر چابهار ، ظرفیت آن به بیش از 80 میلیون تن خواهد رسید که کمک شایانی به جذب کالا و کشتی خواهد کرد.
وی با اعلام اینکه عمده زمان اجرای فاز اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار نزدیک به سه سال طول کشید و با روند مناسبی پیش رفت ، گفت : فازهای بعدی بسته به کیفیت بازاریابی و جذب کشتی و کالا اجرا خواهد شد. در صورت جذب مطلوب کشتی و کالا پیش بینی ما این است که تا سال 1409 تمام 5 فاز احداث و بهره برداری شود.
وی گفت: این بندر صرفا یک مزیت برای ایران نیست و به خاطر موقعیت راهبردی به تسهیل ترانزیت در کل منطقه کمک خواهد کرد و یک پروژه بزرگ بین المللی است به همین علت ما آن را "دروازه ملل" نامیده ایم.
وی درباره نحوه اثرگذاری چابهار در ترانزیت منطقه گفت: بیشترین تاثیر در کریدور شمال-جنوب خواهد بود که به واسطه زیرساخت های ایجاد شده انتقال کالا بسیار ارزان تر و سریع تر خواهد بود.
مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت : مزیت دیگر بندر چابهار برای کشورهای عضو کریدور شمال-جنوب مسافت کوتاه با بنادر مبدا و مقصد است که به اقتصاد حمل و نقل کمک می کند و منفعت بیشتری را برای ذی نفعان به دنبال دارد. هر چند کشورهای دیگر نیز می توانند از این مزیت بهره ببرند.

ارائه سرویس منظم و مناسب به کشتی ها در چابهار
راستاد ضمن تاکید بر جایگاه مهم روبناها و تجهیزات در هر پروژه توضیح داد : در چابهار از تجهیزات روز دنیا استفاده شده تا زمینه ارائه سرویس منظم و مناسب را برای خطوط کشتیرانی فراهم شود.
وی با تاکید بر اهمیت زمان انتظار کشتی ها و تخلیه کالاها گفت: در چابهار توانسته ایم به نرم مناسبی در این زمینه برسیم و با سرعت 26,6 کانتینر در ساعت عملیات تخلیه را انجام داده ایم به نحوی که 600 کانتینر حدود 24 ساعت زمان برد.

برنامه ریزی برای کاهش توقف کشتی در بندر
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در چابهار حدود 30 میلیون دلار تجهیزات بندری تهیه شده و تجهیزات جدید نیز در قالب سرمایه گذاری خارجی و صندوق توسعه ملی جذب خواهد شد تا زمان توقف و انتظار کشتی ها به حداقل برسد.
راستاد در گفتگو با شبکه خبر ضمن تاکید بر توان مهندسان ایرانی و ظرفیت مهندسی کشور در ساخت بندر گفت : تقریبا 100 درصد فاز اول توسعه بندر شهید بهشتی چابهار توسط متخصصان ایرانی انجام گرفت و در فازهای بعدی نیز همین رویه را ادامه خواهیم داد و به امید خدا نیازی به خارجی ها نخوایم داشت.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تحول آفرینی این پروژه در منطقه گفت : بنادر موتور محرک رشد اقتصادی هستند و با ایجاد ارزش افزوده و اشتغال زایی زمینه های رشد و توسعه مناطق اطرافشان را فراهم می آورند. در خصوص چابهار با توجه به موقعیت جغرافیایی و سرمایه گذاری های انجام شده چشم انداز خوبی را می توان متصور بود. به ویژه اینکه شرایط و تخفیف های ویژه ای در نظر گرفته شده و 450 هکتار نیز در دست تملک و ایجاد ارزش افزوده است.

اشتغال زایی موثر در منطقه چابهار
وی افزود: پیش بینی می شود با افتتاح فاز اول حدود 800 شغل به صورت مستقیم و بیش از 20 هزار شغل به شکل غیر مستقیم در منطقه ایجاد شود.
راستاد درباره تهدید فعالیت های شناور های سنتی در منطقه گفت: حجم این فعالیت ها در منطقه چابهار به نسبت دیگر بنادر مجاور کم است و توسعه بندر تهدیدی برای این فعالیت ها نیست. هر چند که به طور کلی تمایل صاحبان کالا به سمت حمل و نقل با احجام بالاست تا بتوانند از مزیت مقیاس بهره مند شوند.

امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو