افتتاح فاز اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار

فاز اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار روز یکشنبه با حضور رییس جمهور و میهمانان خارجی از ۱۷ کشور جهان و مسوولان و مقامات کشوری و لشگری به بهره برداری رسید.

به گزارش فرینا، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در فرمان آغاز بهره برداری از فاز اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی گفت: به میمنت و مبارکی ایام میلاد با سعادت پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) و امام صادق(ع) و هفته وحدت خوشحالیم که اولین فاز این بندر بین المللی را افتتاح می کنیم. با توسل به روح بلند پیامبر و ائمه هدی علیهم السلام و با حضور نمایندگان ۱۷ کشور دوست، اولین فاز طرح توسعه بندر تجاری و بین المللی چابهار (شهید بهشتی) را آغاز می کنیم.
رییس جمهور سپس در بازدید از این بندر با توضیح مسوولان در جریان روند احداث این مجموعه قرار گرفت.
بندر شهید بهشتی چابهار یکی از بزرگترین پروژه های توسعه ای محسوب می شود که توانسته ظرفیت این بندر را از ۲.۵ میلیون تن به ۸.۵ میلیون تن یعنی به بیش از سه برابر افزایش دهد.
در فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار 15 میلیون مترمکعب لایروبی، 203 هکتار استحصال اراضی جدید، هزار و 650 طول موج شکن انجام شده و عمق حوضچه آن نیز 16 و نیم مترمربع است.
در حال حاضر کشتی های 100 هزار تنی قابلیت پهلوگیری دارند و این مهم می تواند نقش بسزایی در واردات و صادرات کالاهای اساسی و عمومی داشته باشد.
چهار فاز دیگر بندر شهید بهشتی چابهار نیز در آینده تکمیل و به بهره برداری می رسد که در نهایت ظرفیت این بندر به 82 میلیون تن خواهد رسید.
برای آماده سازی و تجهیزات فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار در مجموع یک میلیارد دلار هزینه شده است.
بندر چابهار حلقه واسطی بین کشورهای جنوب شرق آسیا، آسیا میانه و افغانستان است، توسعه بندر چابهار موتور محرک توسعه اقتصادی کشور به ویژه جنوب شرق است و فعالیت‌های بندری می‌تواند ارزش افزوده و اشتغال فراوانی در جنوب شرق ایران ایجاد کند.

امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو