راهی جز اعتدال و با هم بودن، برای ثبات و توسعه منطقه وجود ندارد

رییس جمهور در مراسم بهره برداری از مرحله نخست طرح توسعه بندر چابهار، با بیان اینکه راهی جز اعتدال و با هم بودن، برای ثبات و توسعه منطقه وجود ندارد، تصریح کرد: منطقه ما منطقه نزاع، افراط، دخالت خارجی و اختلاف شیعه و سنی نیست.

به گزارش فرینا، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز یکشنبه در  این مراسم که با حضور وزرا و میهمانان خارجی از 17 کشور و مسئولان و مقامات ارشد کشوری و لشگری در مرکز همایش‌های بین‌المللی منطقه آزاد چابهار برگزار شد، با تاکید بر اینکه ایران علاقمند به فاصله با هیچ کشوری نیست ، سرآغاز اعتدال را باور و به رسمیت شناختن منافع یکدیگر برشمرد و گفت: منافع مشترک زمینه ساز وحدت و امنیت منطقه ای است.
رییس جمهور با ابراز خرسندی از افتتاح این بندر در ایام میلاد فرخنده پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) و ماه ربیع المولود و میلاد امام صادق(ع)، اظهارداشت: این بندر در زمانی افتتاح می‌شود که شرایط منطقه ما از گذشته بهتر شده است. عده‌ای فکر می‌کردند منطقه ما منطقه جنگ، نزاع، برخورد شیعه و سنی و برخورد افراطیون و مردم خوب این سرزمین است و منطقه سرزمین حضور قدرت‌ها و دخالت‌های خارجی می‌باشد.
دکتر روحانی خاطرنشان کرد: امروز ما از تمامی این تفکرات فاصله گرفته‌ایم و مردم این منطقه نشان دادند، بین اقوام و مذاهب مختلف در این سرزمین فاصله‌ای وجود ندارد.البته در این زمینه علمای شیعه و سنی و نخبگان و بزرگان چه در ایران و چه در کشورهای منطقه گام‌های بلندی را برداشته‌اند.
رییس جمهور افزود: آنچه اهمیت دارد این است که همه باید به دنبال همبستگی، اتحاد و منافع بیشتر در منطقه باشیم.
دکتر روحانی با تأکید بر اینکه راهی جز اعتدال وجود ندارد و افراطی‌گری و خشونت به هر نام و در هر کشوری که باشد، پایانش ویرانی، خسارت و نابودی است، گفت: سرآغاز اعتدال باور یکدیگر است و ما باید یکدیگر را به رسمیت بشناسیم.
رییس جمهور ادامه داد: باید مردم منطقه و منافع کشورها به رسمیت شناخته شده و اقوام، فرهنگ‌ها و قومیت‌ها را تحت چتر، فرهنگ ملی کشورهای منطقه به رسمیت بشناسیم.
دکتر روحانی با اشاره به اینکه مذاهب باید یکدیگر را به رسمیت بشناسند، افزود: به زور با عصبانیت و با شعار و خشونت نمی‌توان کسی را از مسیری به مسیر دیگرهدایت کرد و اگر کسی تصور می‌کند دین و مذهبش بهتر است باید با عمل نشان دهد نه با زبان. ما باید در عمل نشان دهیم بهترین راه را داریم، ضمن اینکه به اعتقادات دیگران احترام گذاشته و آنها را به رسمیت بشناسیم.
رییس جمهور تعامل را سرآغاز وحدت و همبستگی برشمرد و گفت: اعتدال راهی است که ما را به تعامل گسترده و سازنده می‌رساند و هیچ کشوری در منطقه نمی‌تواند مدعی شود که قدرت برتر بوده و کشورهای دیگر باید تسلیم و تابع او باشند چرا که ابرقدرت‌ها هم نتوانستند به این خواسته دست پیدا کنند.
دکتر روحانی با تأکید بر اینکه قدرت هر کشوری در قدرت منطقه است، افزود: اگر منطقه امن و قدرتمند باشد، همه از آن استفاده و بهره‌برداری خواهند کرد.
رییس جمهور اظهارداشت: فرهنگ و سیاست جایگاه ویژه‌ای برای افزایش تعامل میان کشورها دارد، فرهنگ‌های گوناگون در این منطقه از مدیترانه تا آفریقا و شبه قاره هند و اقصی نقاط آسیا یکسان، ریشه‌دار و مشترک هستند.
دکتر روحانی با بیان اینکه اقتصاد نیز نقش مهمی در تعامل میان کشورها دارد، افزود: ما باید اقتصاد کشورها را به هم متصل کنیم و برای ایجاد وحدت، پیوستگی راه‌ها و مسیرهای تجاری و پیوستگی نخبگان و علما اهمیت دارد و امروز ما از پیوستگی حمل و نقل در این راستا سخن می‌گوییم.
رییس جمهور اظهار داشت: اگر کشورهای منطقه به یکدیگر متصل شوند، نسبت به هم احساس نیاز پیدا می‌کنند که این نیاز، نیازی مقدس است و در عین حالی که معتقدیم باید به سمت بی‌نیازی و خوداتکایی حرکت کنیم، اما این نیاز، نیاز مقدس است، چرا که محبت مورد نیاز همه ما بوده و ما انسان‌ها نیاز به انس و محبت داریم.
دکتر روحانی تصریح کرد: همه کشورهای منطقه از لحاظ اقتصادی به یکدیگر نیاز دارند و اگر کشوری فکر کند در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی، صنعت و علم بی‌نیاز است حتماً اشتباه کرده است و این نیاز در صورتی که چارچوبی صحیح برای آن تعریف شود می‌تواند باعث وحدت بیشتر نیز شود.
رییس جمهور ادامه داد: اگر کشورهای مختلف بتوانند از طریق مسیرهای جاده‌ای، ریلی و بندری همدیگر را کنار هم بیابند و منافع مشترک را در این همبستگی و مسیرها ببینند، باعث افزایش وحدت خواهد شد.
دکتر روحانی منافع مشترک را باعث بوجود آمدن و تقویت امنیت در منطقه برشمرد و اظهار داشت: اگر همه کشورهای منطقه بهم متصل باشند و منافع مشترک با هم داشته باشند، این منافع موجب همبستگی و تقویت امنیت خواهد بود.
رییس جمهور خاطرنشان کرد: چابهار نقطه درخشان در منطقه و بندر و ساحلی است که می‌تواند ملت‌های منطقه را هر چه بهتر و بیشتر به یکدیگر متصل کرده و منافع مشترک را برای کشورهای منطقه تعریف کند.
دکتر روحانی افزود: اهمیت چابهار به واسطه امنیت و وحدتی است که توسط مردم استان سیستان و بلوچستان بوجود آمده و این در سایه همبستگی قومی و مذهبی حاصل شده است. 
رییس جمهور با اشاره به اینکه هماهنگی، همفکری و اتحاد مردم اساس امنیت را در منطقه بوجود آورده است، گفت: کشورهای منطقه سابقه دیرینه روابط دوستانه را تجربه کرده اند و سال‌های طولانی است که ایران با کشورهای همسایه شرقی خود همزیستی مسالمت‌آمیزی داشته است و این پایه اصلی و بزرگ در امنیت منطقه است.
دکتر روحانی با تأکید بر ضرورت تعامل میان ملت‌ها، گفت: ما علاقمند نیستیم که با هیچ کشوری فاصله داشته باشیم چرا که معتقدیم که مشکلات منطقه با گفتگو قابل حل است و چیزی بالاتر از آن نیاز نیست تا مشکلات حل شود و نیازی به اسلحه و دخالت قدرت‌های خارجی برای حل مشکلات نداشته و خودمان در کنار هم و با گفتگو می‌توانیم مشکلات را حل و فصل کنیم.
رییس جمهور ترانزیت را یکی از مسیرهای اصلی اتحاد و ارتباط ملت‌های منطقه با هم دانست و گفت: اولین گام در راستای اتصال همسایگان شرقی و کشورهای آفریقایی از طریق جنوب ایران به آسیای مرکزی و اروپای شرقی این بود که بندر چابهار ظرفیت لازم را برای تردد بار و مسافر پیدا کند و امروز این اتفاق افتاده و ظرفیت این بندر از 2.5 میلیون تن به 8.5 میلیون تن افزایش یافته است.
دکتر روحانی با اشاره به لزوم پیگیری مسئولان برای تکمیل و افتتاح فازهای بعدی این بندر و اتصال آن از طریق جاده و ریل به کشورهای منطقه، گفت: جاده اصلی چابهار به زاهدان باید ابتدا ترمیم و پس از آن تبدیل به بزرگراه شود همچنین باید چابهار نیز به شبکه ریلی سراسری کشور متصل گردد.
رییس جمهور افزود: امروز 27 درصد پروژه راه‌آهن چابهار انجام شده و باید در راستای تکمیل آن تلاش بیشتری کنیم.
دکتر روحانی با اشاره به انتقال اولین محموله میان هند و افغانستان از طریق چابهار گفت: از طریق بندر چابهار می‌توانیم به منطقه آسیای مرکزی، دریای سیاه و اروپای شرقی متصل شویم و این ترانزیت می‌تواند تحولی بزرگ در تجارت و اقتصاد منطقه ایجاد کند.
رییس جمهور با اشاره به اینکه از توسعه و پیشرفت بندر گوادر استقبال می‌کنیم، گفت: ما باید به دنبال رقابت سازنده باشیم.
دکتر روحانی رعایت مسایل زیست‌محیطی در تکمیل فاز اول بندر شهید بهشتی را بسیار مهم دانست و گفت: انسان‌ها با توسعه صنعت و تکنولوژی در طبیعت مداخله می‌کنند و هر چه آثار سوء این دخالت کمتر باشد، به نفع انسان‌ها خواهد بود و امروز خوشحالیم که در این پروژه و در جابجایی کلونی مرجانی مسایل زیست محیطی به خوبی رعایت شده است.
رییس جمهور در نظر گرفتن تخفیف برای پهلوگیری کشتی‌ها و انبارداری کالاها را در ترغیب کشورها  در استفاده از این بندر مهم دانست و گفت: امروز خوشحالی ما تنها برای افتتاح یک بندر و توسعه یک استان نیست، بلکه بخاطر وحدت و تعامل میان کشورهای منطقه بوده و اینکه کشورهای منطقه بتوانند از این طریق بهم متصل شوند.
دکتر روحانی تأکید کرد: تنها راه تقویت امنیت توسعه روابط و اتصالات علمی و فرهنگی میان کشورهای منطقه است.
رییس جمهور با تجلیل از تلاش‌های نیروی دریایی بخاطر ایجاد امنیت دریایی در منطقه گفت: امروز نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس و دریای عمان و آب‌های بین‌المللی نقش ارزنده ای در ایجاد امنیت دریای در منطقه ایفا می‌کنند و چابهار به این لحاظ اهمیت دارد که در کنار خود نیروی دریایی دارد که حافظ امنیت سواحل و آب‌های منطقه است.
دکتر روحانی افزود: ناوچه‌های نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران تاکنون بسیاری از کشتی‌های دیگر کشورها را از دست‌درازی دزدان دریایی نجات دادند و این در حالی است که باید نیروهای دریایی در راستای توسعه امنیت دریای منطقه یکدیگر را یاری کنند.
پیش از سخنان رییس جمهور ، وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان بنادر و کشتیرانی گزارشی  را از اقدامات انجام شده در راستای احداث و آماده‌سازی بندر شهید بهشتی و برنامه‌های پیش‌رو برای توسعه این بندر، ارایه کردند.

امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو