فعال شدن مزیت های رقابتی چابهار نیازمند برنامه ریزی و سرمایه گذاری است

معاون مدیرکل دریایی سازمان بنادر و کشتیرانی گفت: بندرچابهار با قابلیت های ترانزیتی، گردشگری و موقعیت جغرافیایی کم نظیر می تواند در اقتصاد منطقه رونق ایجاد نماید.

به گزارش فرینا به نقل از برنا، حسین عباس زاده، معاون مدیرکل دریایی سازمان بنادر و کشتیرانی در خصوص موقعیت ویژه بندر شهید بهشتی چابهار گفت:این بندر خصوصیات ویژه ای دارد یکی از مهمترین آنها موقعیت خاص جغرافیایی آن است . استفاده از بندر چابهار فاصله دریایی را کم می کند.در شرایط رقابتی میان خطوط کشتیرانی بعد مسافت و سرعت انتقال کالاها به نقاط مقصد از اهمیت بالایی برخوردار است.لذا بندر چابهار از این نظر برای خطوط کشتیرانی جاذبه های خاص خودش راخواهد داشت. همچنین عمق و وسعت مناسب بندر چابهار از دیگر محاسن ویژه آن است.
این کارشناس صنعت دریانوردی و کشتیرانی در ادامه افزود: نکته بسیار مهم در توسعه بندر چابهار موضوع توسعه پس کرانه و شکل گیری خطوط مواصلاتی است . چرا که پس از ورود کالا از نقاط مختلف جهان به این بندر، باید به فکر انتقال آن به نقاط مقصد از راه خط آهن، هواپیما و یا مسیر جاده ای بود .در این صورت می توان امیدوار بود که بندر چابهار به هاب ترازیتی منطقه تبدیل شود. لذا نقش دولت برای فراهم آوردن زیرساخت های مطلوب برای این منظور از اهمیتی بالا برخوردار است.
وی در ادامه با اشاره به پتانسیل های گردشگری چابهار افزود: بر روی بحث مسافری و گردشگری دریایی چابهار باید کار شود. با توجه به زیبایی های طبیعی بندر چابهار، محبوبیت روز افزون گردشگری با کشتی های کروز می توان با فراهم کردن زیرساخت های مناسب برای پهلو گیری این کشتی ها در بندر چابهار رونق مضاعف در اقتصاد منطقه ایجاد کرد.
عباس زاده در ادامه در پاسخ به پرسشی در مورد شرایط رقابتی بندر چابهار با بندر گوادر در پاکستان گفت: بنادر زمانی که در منطقه ای واقع می شوند خود به خود فضای رقابتی ایجاد می کنند. همین الان مثلا بندرعباس با بنادر امارات در حال رقابت است . ولی تعریفی که برای بندر و مدلی که برای توسعه و استفاده از آن ارائه می شود در بازار رقابتی تاثیر گذاراست. علاوه بر مباحث مربوط به ترانزیت کالا ، سرمایه گذاری روی کاربری گردشگری جزیره چابهار با توجه به زیبایی های طبیعی و همچنین امنیت بی نظیر آن در رقابت با گوادر می تواند چابهار را در موقعیت مستحکم تری قرار دهد .
وی در ادامه افزود: اعتقاد شخصی من این است از نظر امنیتی، شرایط ایران ا قابل مقایسه با پاکستان نیست و از نظر جاذبه های گردشگری و توریستی می توانیم این تعاریف را بگذاریم.دقت کنید در ایام زمستان توریست های دریایی به منطقه خلیج فارس می آیند. با توجه به یکنواختی نقاط گردشگری در حنوب خلیج فارس و علاقه ذاتی صنعت توریسم به کشف جاذبه های جدید، بندر چابهار می تواند به عنوان نقطه جایگزین مطرح شود . این امر با توجه به اتصال بندر چابهار به دریای آزاد و کوتاه بودن مسیر دسترسی به آن و جذابتی که از این لحاظ برای فعالان صنعت توریسم وجود دارد، از اهمیتی بالابرخوردار است.
عباس زاده در پایان گفت: با فراهم کردن زیرساخت ها برای توسعه بندر چابهار از سوی دولت،با برنامه ریزی مناسب این بندر یک فرصت سرمایه گذاری را در اختیار بخش خصوصی قرارداده است تا با حضور فعال و موثر در صحنه در اقتصاد کشور و منطقه رونق ایجاد کنند.

امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو