کشور ما از یک غفلت تاریخی نسبت به دریا رنج می برد

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش عنوان کرد: کشور ما با وجود داشتن خط ساحلی طولانی در شمال و جنوب کشور به طول پنج هزار و 800 کیلومتر از یک غفلت تاریخی نسبت به دریا رنج می برد.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا ابراهیم انصاری لاری روز سه شنبه در همایش صنایع دریایی در جزیره کیش افزود: ما هنوز به معنای واقعی بر دریا مسلط نیستیم چرا که در مفهوم واقعی تسلط به غیر از آشنایی و بهره برداری موردی از دریا است.
وی با تاکید بر اینکه ما بر دریا اقتدار داریم گفت: اقتدار جمهوری اسلامی ایران بر دریا مسلم است و امنیت دریا به یمن اقتدار نیروهای نظامی ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر دریای پیرامون برقرار و بردوام است اما ما بر دریا مسلط نیستیم.
انصاری اظهار کرد: تسلط بر دریا یعنی بهره برداری اصولی و علمی از همه داشته ها و نعمت های دریا با ملاحظه های زیست محیطی است که کمترین آسیب به دریا وارد شود.
وی افزود: کشور ما با این پیشینه و با اینکه 17 استان دریایی و ساحلی دارد و با این مرز طولانی یک پیوند وسیع و عمیق با فرهنگ ف تمدن و اقتصاد دریا ندارد، اگر اقتصاد مرتبط با صنایع نفت و گاز در دریا را استثنا کنیم، سهم اقتصاد دریا در اقتصاد کشور بسیار اندک خواهد بود.
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش خاطرنشان کرد: از 10 شهر مهم کشور نیز هیچکدام آنها در کنار ساحل و در کنار دریا نیستند و برعکس هرچه به ساحل و دریا نزدیکتر می شویم رنگ محرومیت فقر و نازیبایی های شهرها و آبادی ها بیشتر می شود.
وی اظهار کرد: بنادر پیشانی و چهره اصلی کشورها محسوب می شوند و از دیدن بنادر و میزان عمران و آبادانی و توسعه و رونقی که در بنادر هست می توان به یک قضاوت اجمالی درباره آن کشور رسید.
انصاری لاری با بیان اینکه اگر کسی بخواهد با نگاه به بنادر ما درباره کشور ایران قضاوت کند به یک قضاوت اشتباه دچار خواهد شد، چرا که وضعیت بنادر و شهرهای ساحلی ما متفاوت است.
وی با اشاره به ویژگیهای خاکپاره و دردانه زیبای و آرام جزیره کیش تصریح کرد: اهمیت هر جزیره از یک سو به توده خاکی است که به صورت یک خشکی در میان امواج خروشان از دریا سر درآورده و از طرفی دیگر به پهنای خیره کننده و زیبای دریایی است که این خشکی را احاطه کرده است و توجه اغراق آمیز به این توده خاکی و خشکی سبب می شود از دریای بی انتها و پر بها غفلت کنیم.
وی گفت: در همه جا بویژه در این جزیره ما دچار این غفلت شده ایم و این غفلت سبب شده که زمین پر ارزش جزیره زیر بار سرمایه گذاری های سرگردان و بی هدف و ناتمام و معطل مانده بماند و هم در این دریای وسیع و پر از نعمت استفاده نکنیم.
وی با تاکید بر اینکه ما تفریحات و سفرهای دریایی و حمل و نقل و تجارت دریایی را جدی نگرفته ایم خاطرنشان کرد: ما در جزیره کیش مصمم هستیم که از این پس به پتانسیل های حداکثری دریا و پروژه های نو و جذاب مرتبط با دریا تمرکز کنیم.
وی گفت: اینجاست که به همکاری همیاری و همفکری و همدلی همه کسانی که امروز به عنوان مرتبطان با دریا و دریانوردی در این همایش جمع شده اندف نیازمند هستیم.
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش در این همایش پیشنهاد کرد که در قطعنامه انتهایی این همایش به صورت جدی بر گردشگری دریایی تمرکز شود و افزود: کشوری با این مشخصات نمی تواند به عنوان زیر مجموعه گردشگری ملی از گردشگری دریایی تحت عنوان خاص غفلت کند.
وی تاکید کرد: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور به نظر می رسد باید یک جایگاه ویژه اداری در ساختار خود تعریف کند و گردشگری دریایی را تولیت و تقویت کند و به صورت همه جانبه چه به لحاظ تامین منابع مالی و چه به صورت آموزشهای لازم به این مساله پرداخته شود و این کاری است که شاید بتواند به عنوان یک رویداد این همایش صنایع دریایی امسال اتفاق بیفتد.
وی گفت: اگر در قطنامه این همایش به این مطلب با حضور جمع کثیر متخصصان معتبر و فعالان معتبر عرصه دریایی و دریانوردی توجه و تاکید شود برای ما راهگشا خواهد بود و ما در مسیر اداری این مطلب را دنبال خواهیم کرد تا در سالهای آتی از گردشگری دریایی مواهب و ثمرات زیادی را برداشت کنیم.
نوزدهمین همایش صنایع دریایی روز سه شنبه با حضور فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی، مدیرعامل منطقه آزاد کیش، سفیر هلند در ایران و جمعی از مسئولان در جزیره کیش گشایش یافت.
در این همایش به محورهای مختلف حوزه دریایی در زمینه جایگاه صنایع دریایی در اقتصاد کشور، نقد مسائل و مشکلات از منظرهمه ارگانها و مراکز مرتبط ، تدوین راه حل‌ها و روشهای اجرایی با توجه به فرصت های موجود جهت توسعه سواحل کشور و جذب بیشتر بازارهای بزرگ صنایع دریایی به کارخانجات و صنایع داخلی پرداخته خواهد شد.
همچنین تسریع در اجرای آئین ‌نامه‌های قانون حمایت از توسعه صنایع دریایی، آشنایی مسئولان با صنایع دریایی و مسائل آن، پیگیری حداکثر استفاده از توان و ظرفیت صنایع داخلی، برنامه ها و دیدگاه های مسئولان اجرایی و قانوگذاری کشور درزمینه صنایع دریایی از اهداف این همایش است.
بررسی و نقد مسائل و مشکلات صنایع دریایی از منظر همه ارگانهای و مراکز مرتبط، همفکری صاحب نظران و کارشناسان دریایی و طرح دیدگاه ها و نقطه نظرات و ارائه آخرین دستاوردهای علمی و فناوری در صنایع دریایی و صنایع وابسته از دیگر موضوعات این همایش سه روزه می باشد.
100 مقاله در قالب پوستر در این همایش ارایه شده و 35 کارگاه آموزشی نیز برگزار می شود.
از 450 مقاله رسیده به دبیر خانه همایش 341 مقاله نهایی و در قالب کتابچه به زبانهای فارسی و انگلیسی چاپ شده است.
سالانه بیش از یک میلیون و 700 هزار گردشگر داخلی و خارجی از جزیره مرجانی کیش بازدید و از ظرفیت های مختلف طبیع ، تفریحی و گردشگری آن استفاده می کنند.

امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو