همکاری جایکا در ایجاد موزه لنج‌سازی در جزیره قشم

نماینده جایکای ژاپن در ایران با بیان اینکه تاکید طرح‌های گردشگری بر اشتغالزایی است گفت: جایکا کمک می‌کند روستای گوران جزیره قشم موزه روباز لنج‌سازی داشته باشد.

به گزارش فرینا به نقل از مهر، یوکی هارو کوبایاشی نماینده ارشد سازمان همکاری‌های بین المللی ژاپن (جایکا) در ایران گفت: یکی از بخش‌هایی که بعد از برداشته شدن تحریم‌ها به آن پرداخته شد، گردشگری و میراث فرهنگی است. برای همین مقامات ارشد جایکا نیز بر آن تاکید دارند و مطالعات امکان سنجی در حال انجام است که مناطق مختلف گردشگری و جاهایی که پتانسیل پیشرفت را دارند مشخص و تعیین شود.
وی افزود: در راستای این مطالعات، یک تیم کارشناسی در ایران به مطالعه درباره مناطق مختلف پرداختند و لیستی را از مناطق تهیه کردند تا بدانند که چه پروژه‌هایی باید تعریف شود. این فهرست به سازمان میراث فرهنگی پیشنهاد شد و در این لیست چند شهر در اولویت قرار گرفت که یکی از آن‌ها یزد بود اما سازمان میراث فرهنگی گفت که چون شهر یزد به اندازه کافی شناخته شده است و توریست خود را دارد تاکید می شود که روی شهر دیگری مانند تبریز کار شود این موضوع اکنون در حال بررسی است. 
نماینده جایکا در ایران بیان کرد: بعد از اینکه مطالعات جمع بندی و نهایی شود دو هدف پیگیری خواهد شد یکی در راستای تاکیدی است که دولت ایران در بحث اشتغالزایی در گردشگری دارد به همین دلیل  پروژه‌ای تعریف خواهد شد که منجر به اشتغالزایی شود. یکی دیگر بحث آثار تاریخی موجود است که اقداماتی برای حفظ و مراقبت از آن‌ها با رویکرد زیست محیطی انجام خواهد شد.
وی ادامه داد: در شهرها تعدادی مناطق گردشگری وجود دارد اما مردمی که در کنار آن جاذبه‌های گردشگری زندگی می‌کنند از محل ورود گردشگر به آن مناطق هیچ سودی نمی برند گردشگر هم می آید و می رود طرح هایی وجود دارد که هر جایی چنین آثاری وجود دارد مردم را هم دخیل می کند تا آنها هم از محل ورود گردشگر سود ببرند و از برند و پولی که در آن منطقه خرج می شود، مردم هم منتفع شوند. این تجارب می‌تواند در اختیار مقامات تصمیم گیر قرار گیرد.
وی افزود: ماهیت اصلی گردشگری توسعه پایدار است در راستای توسعه گردشگری چند پروژه به‌عنوان پایلوت تعریف و چند روستا انتخاب شده است و فعالیت‌های جالبی هم در آنجا انجام می شود در یک روستا افراد توانمند شده اند و به تولید صنایع دستی می پردازند. سایتی را در جزیره قشم آماده کرده ایم که زنان در آنجا صنایع دستی درست می کنند و در فروشگاهی آن را می فروشند. همچنین در جزیره قشم جلبک های دریایی شناسایی شده است که مردم منطقه شناختی از آن ندارند وقتی کارشناسان ما آنجا را دیدند متوجه شدند که جلبک های دریایی استفاده های زیادی دارد. بنابراین اکنون یک شرکت خصوصی در حال فعالیت در این ارتباط شده است. حتی روی صادرات آن نیز کار می شود.
کوبایاشی تصریح کرد: کارگاه لنج سازی در روستای گوران منطقه آزاد قشم یکی دیگر از مواردی بود که روی آن برای جذب گردشگر و تسهیل توریست مطالعه شد. یکی از مهارت های مردم این روستا لنج سازی است جایکا کمک می کند که در این روستا موزه لنج سازی به عنوان موزه روباز ایجاد وتوریست با فرایند لنج سازی آشنا شود . همچنین برای قایقران هایی که مردم را به جنگل حرا می برند دوره های آموزشی گذاشته شد و قایق ران را با راهنمای تور جدا کرده و به آنها آموزش دادیم تا این منطقه را به گردشگر معرفی کنند.
وی گفت: این پروژه ها همه پایلوت است اینکه چطور ادامه پیدا کنند بستگی به همت مدیران منطقه آزاد قشم دارد. ما طرح ها را پیاده و اجرا می کنیم ادامه دادن آن بستگی به مردم و مسئولان دارد. تاکنون همکاری ما با سازمانهایی از جمله میراث فرهنگی نیز خوب بوده است ما سعی می کنیم در پروژه ها اگر ۵ کارشناس دعوت می کنیم ۵ کارشناس هم از ایران در یک پروژه همراهمان شوند. بعد از این انتظارمان این است که آن پروژه ادامه پیدا کند.

امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو