ایجاد کنسولگری هند در منطقه آزاد اروند، بزودی

سفیر هند در ایران گفت: اگر به استان خوزستان نگاهی کنیم شاهد آن هستیم که خوزستان دارای مناطق صنعتی بسیاری است و گروه‌های اقتصادی زیادی در این منطقه فعالیت می‌کنند.

به گزارش فرینا به نقل از ایسنا، سوراب کومار 5 دی ماه که بمنظور بازدید از زیرساخت‌ها و امکانات تجاری و اقتصادی وارد منطقه آزاد اروند شده بود با حضور در نشست هم اندیشی توسعه روابط تجاری ـ اقتصادی ایران و هند که در سالن اجتماعات سازمان منطقه آزاد اروند برگزار شد، ضمن تقدیر از میزبانی سازمان منطقه آزاد اروند، اظهار کرد: امیدوارم در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی زمینه مناسبی برای رابطه‌های تجاری و اقتصادی بیشتر برقرار شود و کشورهای هند و ایران تمایل دارند نقش خود را در این زمینه ایفا کنند.
وی خوزستان را از نظر کشور هندوستان یک منطقه بسیار مهم صنعتی دانست و افزود: اگر به نقشه و این استان نگاهی کنیم شاهد آن هستیم که خوزستان دارای مناطق صنعتی بسیاری است و گروه‌های اقتصادی زیادی در این منطقه فعالیت می‌کنند.
کومار با بیان این‌که خوزستان در عرصه تولید و صادرات مواد شیمیایی به هندوستان نقش بسیار زیادی دارد، گفت: صادرات مواد شیمیایی خوزستان به هند از 70 میلیون دلار به 270 میلیون دلار نسبت به سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده بطوری که اکنون مقدار تبادلات تجاری ایران و هند به 227 میلیارد دلار آمریکایی رسیده است.
وی بیان کرد : هندوستان در زمینه تکنولوژی، آی تی، الکترونیک و صنعتی پیشرفت‌های قابل توجهی داشته و ما انتظار داریم هندوستان سهم خود را در زمینه‌های اقتصادی اجرایی کند و در اینجا نقشی داشته باشد و ما تمایل داریم وسعت همکاری‌های خود را با ایران به خصوص در این زمینه‌ها افزایش دهیم.
کومار افزود:امروز از برخی مراکز صنعتی در این منطقه بازدیدی داشتم و این احساس را دارم که می‌توانیم در بسیاری از زمینه‌های صنعتی و تجاری همکاری خوبی داشته باشیم.
وی ادامه داد : در ظرف چند سال در زمینه ارتباطات بین ایران و هند می‌توانیم پیشرفت‌های خیلی سریعی داشته باشیم.
سفیر هند در ایران، به دیدار اخیر نخست وزیر هندوستان با مقامات ایران اشاره کرد و گفت :در این دیدار نکات بسیار مهمی در زمینه نوع همکاری‌های دو طرفه مطرح شد.
کومار منطقه آزاد چابهار را یکی از مهمترین مناطق سرمایه‌گذاری دانست و افزود: بندر چابهار یک منطقه و یک موقعیت خوبی به خصوص برای کشور ما و افغانستان است و تبادل برخی از محصولات صنعتی به صورت متقابل در این منطقه وجود دارد.
وی به توافقات ایران و هند در زمینه سرمایه‌گذاری اشاره کرد و افزود : ایجاد تسهیلات لازم مثل ویزا و دسترسی آسان به هر دو کشور یکی از زمینه‌های لازمی بود که در این توافقات تاکید شده است.
کومار یکی دیگر از مسائل عمده سال‌های اخیر در زمینه سرمایه‌گذاری را مسائل بانکی خواند و تصریح کرد : ما تلاش می‌کنیم در هندوستان زمینه‌های بانکی لازم را برای روپیه و ریال فراهم کرده تا بتوانیم در این زمینه تسهیلات آسان و راحتی را فراهم کنیم زیرا می‌خواهیم در هندوستان یک پل ارتباطی بین ایران و هند بوجود آوریم.
وی با اشاره به درخواست مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در زمینه افتتاح کنسولگری هندوستان در این منطقه، بیان کرد: امیدواریم این کنسولگری بزودی در این منطقه افتتاح شود و ما همکاری لازم را برای اجرایی شدن این خواسته انجام خواهیم داد .
سفیر جمهوری هند در ایران، گفت: این دومین بازدید من از خوزستان است و در سفر قبل از دزفول، شوش و شوشتر بازدید کردم و اعتقاد دارم یکی از مکان‌های تاریخی که شباهت‌های بسیار زیادی به تاریخ هندوستان دارد استان خوزستان است.
کومار افزود : امیدوارم با وجود این ارتباطات تاریخی میان خوزستان و هند اقدامات اقتصادی بسیار خوبی بوجود آید و سفارت ما یقینا بر ایجاد این ارتباط و فعالیت اقتصادی در این منطقه تاکید خواهد داشت.
کومار از تجار و بازرگانان این منطقه خواست تا از هندوستان بازدید کنند و اظهار کرد : ما یقین داریم که اقدامات بسیار خوبی در زمینه‌های اقتصادی صورت خواهد گرفت و این ارتباطات باعث برجسته تر شدن ارتباط میان ایران و هندوستان می‌شود.

برچسب ها : منطقه آزاد اروند
امتیاز به خبر :