گردشگری محور توسعه جزیره کیش است

مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی در سفر دو روزه خود به جزیره کیش از توسعه گردشگری دریایی بین بنادر جنوبی کشور خبر داد.

به گزارش فرینا، مرتضی بانک با اشاره به آمارهای صادرات و اشتغال مناطق آزاد گفت: در حال حاضر 265 هزار نفر در مناطق آزاد و 180 هزار نفر هم در مناطق ویژه اقتصادی کشور مشغول به کار هستند. در جزیره کیش، تنها در حوزه گردشگری 6 هزار نفر فعالیت دارند که با توجه به توسعه بندر و فرودگاه کیش به زودی شاهد افزایش آمار اشتغال در این جزیره هستیم.
وی: در چهار سال گذشته بالغ بر 2 و نیم میلیارد دلار کالا از مناطق آزاد صادر شده است که در سال 92 این رقم 190 میلیون دلار بود؛ در حالیکه در سال 96 در این حوزه در کمترین حالت این رقم به یک میلیارد دلار می رسد. این آماردر مناطق ویژه اقتصادی بالاتر است، به طوری که در چهار سال گذشته 77 میلیارد دلار صادرات از این مناطق انجام شده است.
وی درخصوص میزان واردات در مناطق آزاد نیز گفت: در چهار سال گذشته میزان واردات 18 میلیارد دلار بوده که بیشتر این آمار مربوط به واردات مواد اولیه مورد نیاز کارخانه های بزرگ از قبیل پتروشیمی و فولاد بوده است.
مشاور رییس جمهور افزود: همچنین از راه اندازی سامانه یکپارچه گمرکی تا پایان سال در تمامی مناطق آزاد خبر داد و تاکید کرد: این سامانه در منطقه آزاد اروند راه اندازی شده و به زودی تمامی مناطق آزاد از این امکان برخوردار می شوند که با حذف دخالت های انسانی در خصوص واردات و صادرات مناطق آزاد همه اقدامات شفاف و به صورت سیستماتیک انجام شود.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد در ادامه مهمترین راهبرد و هدف فعالیت منطقه آزاد کیش را گردشگری دانست و با بیان اینکه گردشگری محور برنامه ریزیها و توسعه در جزیره کیش است افزود: بخش های مهمی از زیر ساختهای مورد نیاز گردشگری در کیش فراهم شده است. در حوزه شهری نیز اقدامات زیر ساختی خوبی انجام شده است.
وی تاکید کرد: توسعه گردشگری دریایی و ایجاد ارتباط بین بنادر جنوبی باید مورد توجه قرار گیرد که این موضوع با هماهنگی سازمان بنادر و دریانوردی کشور در حال پیگیری است تا ارتباط کاملی بین بنادر جنوبی کشور برقرار شود.
بانک در ادامه افزود: لازم است گردشگری دریایی با جزیره هندورابی تقویت شود. توسعه این جزیره از یک سال و نیم گذشته با احداث فرودگاه و هتل آغاز شده تا این جزیره نیز به چرخه گردشگری کیش افزوده شود.
توسعه امکانات بندر کیش برای ورود مستقیم کالاها ، ایجاد امکانات پشتیبانی وخدمات دهی در بندرکیش همزمان با احداث اسکله 35 هزار تنی و توسعه گردشگری دریایی وهوایی از دیگر موارد مورد اشاره مشاور رییس جمهور در گفت و گو با خبرنگاران بود.
گفتنی است دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی ویژه اقتصادی در سفر به کیش ضمن نشست با مدیر عامل و معاونان سازمان منطقه آزاد کیش، از پروژه های زیر ساختی جزیره بازدید کرد.

امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو