جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها با آموزش و کارآفرینی

روستاهای مرزی از جمله مناطقی هستند که بیشترین مهاجرت به شهرها را نسبت به مناطق دیگر داشته اند. آموزش و کارآفرینی و توجه به زیرساخت ها موضوعی است که مسئولین سازمان منطقه آزاد ماکو بر روی آن تمرکز کرده اند.

به گزارش فرینا، با تامین متناسب زیرساختهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی در مناطق روستایی کشور، جلوی معضل فراگیر مهاجرت روستاییان به شهرها گرفته می شود.
اگرچه مهاجرت یکی از پدیده های مهم اجتماعی است اما برخی از صاحبنظران علوم اجتماعی ، نبود زیرساخت های لازم، بی توجهی به نیازها، نگرش غلط فرهنگی ، رویکرد تک بعدی ، بی توجهی به تولیدات روستاها، نداشتن برنامه ریزی اصولی و همه جانبه برای روستاها و بیکاری روز افزون را از جمله عواملی مهاجرت روستاییان به شهرها برشمردند.
از سوی دیگر پدیده مهاجرت روستاییان ، از جمله افزایش سریع جمعیت شهری ، حاشیه نشینی و بروز بسیاری از آسیب های اجتماعی و کمبود امکانات مربوط زیرساختی را برای شهرها به ویژه در کلان شهرهای کشور به دنبال داشته است.
براساس آمار موجود در سال 1357 و در اوایل انقلاب اسلامی جمعیت روستانشین کشور، 70 درصد بوده و این رقم در سال 1395 به 27 درصد رسیده است.
49 درصد از جمعیت 200 هزار نفری منطقه آزاد ماکو را روستائیان تشکیل می دهند که تا قبل از ایجاد منطقه آزاد با افزایش مهاجرت روستانشینان به شهرها مواجه بود.
در بازدیدهای دوره ای مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو، حسین فروزان تمام دغدغه خود را بهبود وضع معیشتی ، ایجاد اشتغال و استفاده از ظرفیت های روستاها بخصوص هنرهای صنایع دستی و گلیم بافی بانوان عنوان می کند.
وی معتقداست: باید زمینه برای فعالیت بانوان و جوانان در حوزه های اقتصادی این روستاها فراهم شود.

کمبود آب، یکی از عوامل مهم مهاجرت روستاییان
دهیار یکی از روستاهای منطقه بورالان منطقه آزاد ماکو نبود زیر ساخت خدمات را یکی ازعوامل مهاجرت در مناطق روستایی برشمرد و گفت : از ادوار گذشته تا کنون تمام تلاش دولت ها جبران نبودها و ضعف ها بوده است و اکنون خدمات قابل توجهی به روستاییان ارایه می شود.
جعفری تبدیل روستاها به شهر را یکی دیگر از عوامل کاهش جمعیت روستایی دانست و اظهار داشت: روند مهاجرت از روستاها از اول انقلاب تا کنون تداوم داشته است.
وی با بیان این که اکنون بیشتر روستاهای منطقه از امکانات و زیرساخت هایی مانند آب، برق، گاز، تلفن و اینترنت برخوردار هستند خاطرنشان کرد : مشکل راه دسترسی و عدم اجرای کامل طرح های هادی در این روستاها از دیگر مشکلات این روستاهاست.  
کارشناس آب و فاضلاب ماکو نیز  با اشاره به این که حیات و تداوم مشاغل روستایی مانند دامداری و کشاورزی در گرو تامین آب آشامیدنی و کشاورزی است، کمبود آب و خشکسالی در سال های اخیر و در فلات ایران را از دیگر عوامل مهاجرت از روستاها و رکن اصلی از دست دادن شغل بر می شمارد.
 سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد نیز فرهنگ سازی را از عوامل پایداری جمعیت در روستاها می داند و می گوید: اسکان بازنشستگان به صورت دایم و موقتی بعد از بازنشستگی در روستاها از عوامل مهاجرت معکوس جمعیت از شهر به روستاها است و این نوع زندگی روستایی در استان باید نهادینه شود.
حسین حمزه لو با بیان این که سازمان منطقه آزاد ماکو آماده برگزاری کارگاه های آموزشی برای بالابردن سطح ارتقای مهارت صنایع دستی بانوان این روستا است افزود: گلیم، قالی و محصولات تولیدی صنایع دستی این روستاها در صورت اصلاح برخی ایرادات می تواند هم برای روستا و هم برای خانواده ها در آمدزا و سود ده باشد.
وی تصریح کرد : نگاه صرف به کشاورزی به عنوان تنها محور توسعه و اشتغال روستایی باید تعدیل شود و باتوجه شرایط کنونی و کم آبی و کم بازده بودن برخی محصولات کشاورزی نسبت به آب مصرفی باید به سمت کارهایی نو و ایجاد جذابیت با احیای واحدهای قدیمی رونق توسعه گردشگری و بوم گردی و بهبود وضعیت اقتصادی و اشتغال روستا رفت.
وی اظهار داشت : نمی توان به طور صد در صد مانع مهاجرت شد ولی می توان با ایجاد اشتغال در روستا اسکان موقت ایجاد کرد و تا حدی روند مهاجرت را آهسته تر کرد.

کاهش مهاجرت در گرو اشتغالزایی پایدار
مدیرآب و جهاد کشاورزی سازمان منطقه آزاد ماکو نیز  گفت: مهاجرت مربوط به دولت خاصی نمی شود و همواره مهاجرت در دولت های مختلف وجود داشته است.
جبار طالبی نبود و کمبود خدمات، نبود اشتغال در روستا و نیاز جوانان به شغل مناسب و تبعیت از آشنایان را ازعوامل مهاجرت و سر ریز جمعیت روستا به شهر برشمرد.
وی با اشاره به اینکه مقایسه آمار سال 92 با 95 در منطقه نشان دهنده روند روبه رشد افزایش جمعیت روستاهای بالای 10 هزار خانوار است افزود: ارائه تسهیلات دولت به روستائیان مرزی که اخیرا نیز ابلاغ شد می تواند در اشتغال روستائیان موثر باشد.
مدیرگردشگری سازمان منطقه آزاد ماکو نیز گفت: به دلیل این که در طول سال بسیاری از خانه های بوم گردی در روستا را نمی توان خالی از جمعیت دید و در تمام فصول سال گردشگر حضور دارد اشتغال پایدار ایجاد می شود و اشتغال موقتی نیست.
مهدی عبداله زاده تغییر نیازها و ذایقه روستایی به دلیل دخالت دستگاه اجرایی، نبود توازن در توسعه روستا را از مهم ترین کمبودها در روستاها و عامل مهاجرت دانست و تصریح کرد : با حل این مسایل می توان روند مهاجرت از روستا ها را کند کرد.
وی ادامه داد : نگاه تک بعدی به بخش زیرساخت و کم توجهی به موضوعات فرهنگی موجب شده برخی روستاییان با وجود داشتن شغل مناسب و داشتن وضعیت معیشتی خوب به دلیل بزرگ تر شدن فرزندان و فرار از لقب روستایی بودن از دیگر عوامل مهاجرت از روستاهاست.
وی با بیان این که روستاها از کانون تولید تبدیل به محلی برای خوش نشینی شده است که نشان از تغییر ذایقه ها است ، اضافه کرد : مشکل اساسی در روستا مشکل فرهنگی است و باید در روستاها نگاه فرهنگی شکل گیرد و با افزایش جذابیت و جاذبه متناسب با ذایقه به طور مثال با ترمیم و ایجاد خانه های بوم گردی جمعیت را به سمت روستا سوق دهیم.
عبداله زاده خاطرنشان کرد : :می توان با راه اندازی سامانه روستایی با یک متولی مشخص به عنوان راهکار برای هم افزایی ادارات در اثر بخشی بهتر و جلوگیری از تداخل ارایه خدمات به روستاییان در کاهش مهاجرت نقش موثر داشت.

برچسب ها : منطقه آزاد ماکو
امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو