فضای مساعد منطقه آزاد ماکو برای سرمایه گذاری در بخش انرژی های تجدیدپذیر

خیز کشورهای پیشرفته به سوی استفاده از سامانه های بادی و خورشیدی، بیانگر به صرفه بودن و نقش انرژی های تجدیدپذیر در کاهش آلاینده هاست.

به گزارش فرینا، خیز کشورهای پیشرفته به سوی استفاده از سامانه های بادی و خورشیدی، بیانگر به صرفه بودن و نقش انرژی های تجدیدپذیر در کاهش آلاینده هاست همچنانکه کشور ما نیز به این سمت گام برداشته و دستگاه های اجرایی ملزم شده اند بخشی از برق مورد نیاز خود را ازطریق پنل های خورشیدی تامین کنند.
منطقه آزاد ماکو با شرایط جوی مناسب و قرار گرفتن در کردیور بادی و تابش خورشید در اغلب ایام سال شرایط مناسبی برای سرمایه گذاری در این بخش دارد که با توجه به اهمیت حفاظت محیط زیست این منطقه سرسبز، استفاده از مولدهای انرژی نوین ضروری است.
از آنجا که افزایش جمعیت و بالا رفتن مصرف انرژی، ارمغان زندگی مدرن است پس به ‌تبع آن باید ساز و کارهای مناسبی ایجاد شود تا همپای رشد مصرف، تولید نیز ارتقا یابد.
در این میان مصرف بی‌رویه برق یکی از معضلاتی است که جامعه جهانی با آن دست و پنجه نرم می‌کند بنابراین کشورها بدنبال یافتن راهکارهای تازه‌ای هستند تا با هدر رفت کمتر منابع، به بهترین نتایج دست یابند.
موضوع نیروگاه خورشیدی یکی از این راهکارهای نوین است که امروزه در جهان نگاه ویژه‌ای به آن وجود دارد چرا که با بازده بالا و هزینه کم به انرژی قابل مصرف الکتریکی تبدیل می شود.
با توجه به محدودیت منابع سوخت فسیلی و زیانبار بودن استفاده غیراصولی از اینگونه سوخت‌ها برای سلامت محیط ‌زیست، بهره گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر اهمیت بیشتری پیدا کرده است.
ایران در بین مدارهای 25 تا 40 درجه عرض شمالی قرار گرفته و در منطقه‌ای واقع است که به لحاظ دریافت انرژی خورشیدی در بین نقاط جهان در بالاترین رده‌ها قرار دارد.
میزان تابش انرژی خورشیدی در ایران بین 1800 تا 2200 کیلو وات ساعت بر مترمربع در سال تخمین ‌زده شده که بالاتر از میزان متوسط جهانی است و ب طور متوسط سالانه بیش از 280 روز آفتابی گزارش شده که بسیار قابل توجه است.
با توجه به اینکه منابع آبی در کشور به شکل جدی کاهش یافته است بنابراین برای تامین انرژی از جمله برق نیز باید منابع دیگری جایگزین آب شود که استفاده از پنل‌های خورشیدی می‌تواند در این بین راهگشا باشد.
نیروگاه خورشیدی عبارت است از مجموعه فرآیندی که با استفاده از پانل ها، انرژی خورشید را دریافت و آن را به الکتریسیته تبدیل می‌کند تا برای مصارف تجاری و مسکونی قابل استفاده باشد.

استفاده از انرژی های تجدیدپذیر و پاک در دنیای امروز یک ضرورت است
یک کارشناس برق و قدرت در این باره گفت: استفاده بی رویه از سوخت فسیلی در جهان برای تولید انرژی مورد نیاز، موجب انباشت گازهای آلاینده بویژه گاز دی کسیدکربن در جو زمین و معضلی برای محیط زیست شده است.
فرید مظهری افزود: استفاده از انرژی های تجدید پذیر و پاک در دنیای امروز ضروری است و کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه با سرعت به سمت استفاده از این انرژی ها رفته اند.
وی ادامه داد: در ایران نیز برای کاهش تولید گازهای دی اکسیدکرین، وزارت نیرو به کمک دولت طرح استفاده از انرژی خورشیدی، بادی و آبی را مطرح و در دستور کار قرار داده است.
به گفته وی، منطقه آزاد ماکو بدلیل داشتن دما و نور مناسب و هوای نسبتا پاک، مستعد استفاده بیشتری از انرژی خورشیدی است.

دولت، برق تولیدی سرمایه گذاران نیروگاه های خورشیدی را 10 برابر قیمت فروش به آنان، خریداری می کند
دولت بخش نامه ای ویژه در حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی در صورت استفاده از سامانه های خورشیدی ابلاغ کرده است که براساس این طرح، اگر سرمایه گذاران در این بخش در سطح خرد و کلان، نیروگاه خورشیدی هرچند کوچک نصب و به شبکه سراسری وصل و بار این شبکه را به این وسیله کم کنند، دولت نیز برق تولیدی را حدود 10 برابر قیمتی که به سرمایه گذاران می فروشد، خریداری می کند.
در دیداری که نماینده شرکت نورسان انرژی با نمایندگان منطقه آزاد ماکو در کیش اینوکس داشتند، منطقه آزاد ماکو از هرگونه سرمایه گذاری در بخش انرژی های خورشیدی و بادی که ضمن کمک به حفظ محیط زیست، آزاد کردن بار شبکه و پایداری شبکه برق را در پی دارد، اعلام حمایت کرده بودند.
اخیرا خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز با توجه به اهمیت نقش انرژی خورشیدی در کاهش گازهای گلخانه ای و آلودگی هوا، تاکیده کرده بود که دولت ضمن فرهنگ سازی استفاده از سامانه های خورشیدی در میان مردم و حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی، بودجه ویژه ای را نیز به ادارات برای نصب این سامانه ها در ساختمان ها، اختصاص دهد.

برچسب ها : منطقه آزاد ماکو
امتیاز به خبر :