لزوم اعتماد کارفرمایان ایرانی به صنعت کشتی‌سازی داخلی

مدیرعامل شرکت مبین‌سازه‌گستر خلیج فارس در منطقه ویژه اقتصادی کشتی سازی خلیج فارس از شکسته‌ شدن رکورد راه‌اندازی سکوهای گازی توسط ایزو ایکو خبر داد و گفت: رونق صنعت کشتی‌سازی ایران مستلزم اعتماد کارفرمایان داخلی است.

به گزارش فرینا، بابک عباس‌پور بابیان اینکه صنعت فراساحل در ایران تقریبا از اوایل دهه 70 شمسی آغاز شد و قبل از آن هیچ کس در ایران از دانش آن برخوردار نبود، افزود: طی 25 ساله اخیر، سه الی چهار شرکت بسیار قدرتمند به لحاظ فنی پرورش یافته که شرکت ایزوایکو یکی از شرکت‌هایی است که فعالیت فراساحلی انجام می‌دهد.
عباس‌پور گفت: یکی از فعالیت‌هایی که به عنوان برند ایزوایکو می‌توان از آن استفاده کرد و نام برد، بارگیری سکوی گازی است که فعالیت این چنینی را در گذشته، شرکت‌هایی نظیر ماموت هلند و شرکت‌های انگلیسی انجام می‌دادند.
وی افزود: یکی از بیانات ارزشمند مقام معظم رهبری این است که ما برخی مواقع تحریم‌ها را نه تنها به عنوان یک ایراد در کار، بلکه به عنوان یک نعمت می‌توان به آن نگاه کرد، تحریم سبب شد ما روی پای خود بایستیم و بدون کمک و حمایت کشورهای خارجی‌ کارها را انجام دهیم.
مدیرعامل شرکت مبین‌سازه‌گستر خلیج فارس گفت: جوانان و مهندسان اندیشمندی در کشور و به ویژه مجموعه ایزوایکو داریم که توانستند با مراحل طراحی و مهندسی برای نخستین بار این کار را در ایران انجام دهند.
عباس پور ادامه داد: روز نخست خیلی‌ها برای انجام این کار ایراداتی وارد کردند و معتقد بودند کار بسیار خطرناکی است و ما از پس آن برنمی‌آییم اما بارگیری سومین سکو به این روش، نتیجه اعتماد ما به مهندسان ایرانی است.
وی افزود: قبل از آن نیز حدود 14 عدد از جکت‌های پارس جنوبی را با همین روش انجام دادیم و تقریبا کشور را از لحاظ فن بارگیری به خودکفایی رساندیم، بازار خارجی‌ها را در ایران از بین بردیم، شرکت‌های هلندی و انگلیسی دیگر در اینجا نمی‌توانند کار کنند و این هم هنر شرکت ایزوایکو است.

رکورد 26 روزه راه اندازی سکوی گازی توسط مبین سازه
مدیرعامل شرکت مبین‌سازه‌گستر خلیج فارس گفت: در فاز 16 که تقریبا دو سال پیش راه‌اندازی شد، بهترین رکورد در آن زمان، مربوط به یک شرکت نروژی بود که توانسته بود در مدت زمان 6 ماه، سکو را در دریا راه‌اندازی کند و ما قصد داشتیم که رکورد خارجی‌ها را بزنیم که موفق شدیم و متخصصین داخلی توانستند در مدت زمان 5 ماه و 10 روز این کار را انجام دهند.
عباس پور افزود: بعد از آن نیز در فاز 17 و 18 رکورد سه ماهه و سپس رکورد 45 روزه و آخرین سکو را در 26 روز راه‌اندازی کردیم به عبارتی ساخت سکوی 6 ماهه شرکت نروژی را به 26 روز رساندیم.

استفاده از ظرفیت اسمی، اشتغال شرکت را به 5 برابر می‌رساند
وی با بیان اینکه در ساعت کاری حدود 2 هزار و پانصد نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم نیروی فعال در این شرکت شاغل است، گفت: در صورتی که از ظرفیت 100 درصدی شرکت استفاده شود تقریبا 5 برابر این ظرفیت در شرکت مبین سازه نیرو داریم که با رونق صنعت فراساحل در این شرکت 5 برابر ظرفیت فعلی اشتغال ایجاد می‌شود و البته اگر صنعت کشتی‌سازی هم در این شرکت فعال شود، ارقام بسیار بالاتر از این رقم‌ها است.
وی در ادامه افزود: متاسفانه در صنعت کشتی‌سازی، کارفرمایان این صنعت هنوز به این خودباوری نرسیده‌اند که بتوانند به صنعت کشتی‌سازی داخلی اطمینان کنند.

تائید توتال بر کیفیت ساخت سکوهای گازی ایزوایکو
مدیرعامل شرکت مبین‌سازه‌گستر خلیج فارس با اشاره به بازدید شرکت توتال از صنعت ساخت سکوهای گازی و کیفیت ساخت صنایع فراساحل در مجتمع ایزوایکو گفت: طبق گفته بازرس شرکت مذکور در این بازدید سکوهای گازی احداث شده ایزوایکو برای فاز 14 پارس جنوبی از تمام مواردی که در بازدیدهای قبلی شرکت توتال از 14 یارد موجود در سراسر دنیا کیفیت بهتری داشته است.
عباس‌پور در ادامه با اشاره به ضرورت فعالیت صنایع وابسته و تکمیل زنجیره صنایع دریایی افزود: صنعت کشور کره‌جنوبی با ورود به صنایع دریایی و کشتی‌سازی رونق یافته و صنایع دریایی نیز به حلقه‌های متعدد یک زنجیره عظیم صنایع وابسته نیاز دارد و اگر صنعت کشتی‌سازی و فراساحل رونق یابد همه صنایع جانبی در کشور رونق خواهد یافت، منتهی علیرغم وجود توانمندی در مجتمع ایزوایکو هنوز این اعتماد از سوی شرکت‌های کشتیرانی ایجاد نشده است.
گفتنی است؛ شرکت مبین سازه گستر خلیج فارس از توابع مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (isoico) از سال 1379 در زمینه پروژه های فراساحلی فعالیت خود را آغاز کرده که تا کنون توانسته رکوردهای بی نظیری را حتی در شرایط تحریم از خود برجای بگذارد، رکورد زنی در راه اندازی سکوی 18B پارس جنوبی و متعاقب آن شکستن رکورد شرکت شل انگلیس با انجام عملیات فلرینگ سکوی 17B پارس جنوبی طی 26 روز از جمله عملکردهای بی نظیر این شرکت فعال ایرانی است که تحسین بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه صنعت نفت را به همراه داشته است.
مجموعه کارخانجات ایزوایکو شامل 6 شرکت تابعه شامل شرکت طراحی وساخت سازه های دریایی (نفت وگاز) مبین سازه گستر خلیج فارس، صنایع کشتی سازی بحر گسترش هرمز، صنایع کشتی سازی عظیم گسترش هرمز، صنایع کشتی سازی ندیم گسترش خلیج فارس، شرکت تعمیرات کشتی پرشیا هرمز و شرکت شفق هرمز مهر در قالب منطقه ویژه اقتصادی کشتی سازی خلیج فارس با مدیریت واحد شرکت مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) به عنوان یک هولدینگ منسجم در 37 کیلومتری غرب بندرعباس قرار گرفته است.


 

امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو