اخبار اقتصادی | رشد 158 درصدی شمار پروانه بهره برداری معدن تا پایان مهرماه

  • يکشنبه 17 دی 1396 - 10:27
  • 0 دیدگاه
وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: شمار پروانه های بهره برداری در بخش معدن در مدت هفت ماهه امسال (منتهی به مهرماه) به سه هزار و 321 فقره رسید که در مقایسه با عملکرد دوره مشابه پارسال (یک هزار و 286 فقره)، رشد 158 درصدی را نشان می دهد.

پایگاه خبری مناطق آزاد (فرینا) | اخبار اقتصادی | ایرنا نوشت: بررسی جدول های آماری منتشر شده نشان می دهد شمار پروانه های صادر شده بخش معدن در شهریور و مهرماه امسال به یک هزار و 84 فقره رسید که سهم مهرماه 490 فقره بود.
در دوره این گزارش بیش از 331 میلیارد ریال هزینه عملیات اکتشاف ثبت شد که نسبت به دوره مشابه پارسال که 266 میلیارد و 700 میلیون ریال بود، رشد 24.2 درصدی را تجربه کرد.
مجموع هزینه عملیات اکتشافی در مرداد و شهریور امسال به بیش از 120 میلیارد و یکصد میلیون ریال رسید که سهم شهریور افزون بر 56 میلیارد و 300 میلیون ریال بود.
وزارت صنعت، معدن و تجارت چندی پیش اعلام کرد: در دوره هفت ماهه امسال (منتهی به مهرماه) 294 فقره مجوز گواهی کشف با تناژ ذخیره قطعی افزون بر 263 میلیون تن صادر شد.
هزینه عملیات اکتشافی این ذخایر بیش از 331 میلیارد ریال برآورد شده است.
براساس آمارهای بین المللی، ایران از نظر ذخیره اکتشافی بین کشورهای جهان رتبه چهاردهم را به خود اختصاص داده است.
جمهوری اسلامی ایران دارای حدود 60 میلیارد تن ذخیره اکتشافی است که حدود 40 میلیارد تن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی است.
بررسی عملکرد استان های کشور از نظر شمار مجوز گواهی کشف نشان می دهد به ترتیب یزد، خراسان رضوی و اصفهان به همراه فارس (به طور مشترک) رتبه های اول تا سوم را در این زمینه به خود اختصاص داده اند.
همچنین استان های گیلان و بوشهر (به طور مشترک) با صدور یک مجوز و کهگیلویه و بویراحمد با 2 فقره جواز، کمترین سهم را در این ارتباط داشتند.
از لحاظ تناژ ذخیره قطعی نیز استان فارس با بیش از 50 میلیون و 21 هزار تن، آذربایجان شرقی با افزون بر 29 میلیون و 47 هزار تن و چهارمحال و بختیاری با بیش از 15 میلیون و 653 هزار تن به ترتیب بیشترین سهم را در این زمینه داشتند.
ایران با 68 نوع ماده معدنی اکتشافی بین کشورهای جهان از لحاظ تنوع ذخیره معدنی رتبه دهم را دارد.
سهم بخش معدن کشورمان در تولید ناخالص داخلی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت 1.1 درصد اعلام شده است و ارزش همین بخش در تولید ناخالص داخلی در صورت فرآوری به 6.5 درصد می رسد.
متخصصان تاکید دارند ارزش اصلی در بخش معدن بعد از استخراج ماده معدنی و در مرحله فرآوری صورت می گیرد.
اکنون در ایران آن قسمت از معادن که مطالعات اولیه روی آنها صورت گرفته است بویژه در معادن فلزی، پنج تا 6 سال تا رسیدن به مرحله استخراج لازم دارند، زیرا در معادن فلزی غیر آهنی مثل مس، روی، سرب به علت داشتن شرایط مخصوص، ایجاد معدن و استخراج ماده معدنی زمانبر است.
ساماندهی صادرات و فرآوری مواد خام برای افزایش ارزش افزوده آنها از بندهای سیاست های اقتصاد مقاومتی است که در سال 1392 ابلاغ شد.
پس از آن، سال 1395 از سوی رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام گرفت و امسال نیز (1396) «اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال».

برچسب ها : اخبار اقتصادی
امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو