اخبار اقتصادی | جلوگیری از خروج 130 میلیون دلار ارز با تولید ترانس های سه فاز و توربین بادی ایرانی

  • دوشنبه 18 دی 1396 - 13:41
  • 0 دیدگاه
عضو سندیکای صنعت برق ایران از داخلی سازی بزرگترین ترانسفرماتورهای سه فاز و توربین بادی خبر داد و گفت: با داخلی سازی این ترانس ها در مجموع از خروج 130 میلیون دلار از کشور جلوگیری می شود.

پایگاه خبری مناطق آزاد (فرینا) | اخبار اقتصادی | «ارسلان فتحی پور» امروز دوشنبه در نشستی خبری به تشریح طراحی و تولید بزرگترین ترانسفورماتور سه فاز در ایران و همچنین آغاز تولید انبوه و صادرات ترانسفورماتور توربین بادی ساخت ایران پرداخت.
وی گفت: محققان جوان ایرانی برای نخستین بار در منطقه خاورمیانه بزرگترین ترانسفورماتور سه فاز را طراحی و تولید کردند؛ ترانسفورماتوری غول پیکری که 100 درصد از فناوری های داخلی تولید شده است.
به گفته وی، بزرگترین ترانسفورماتور سه فاز تولید داخل، دارای قدرت 385 مگاولت آمپر و با ردیف ولتاژ 420 کیلو ولت است.
فتحی پور اضافه کرد: این ترانس های غول پیکر دارای ابعاد 16متر مربع (4 در 4) و وزن 330 تن هستند که برای نیروگاه های نسل جدید کلاس الف کاربرد دارد و نخستن دستگاه تولید این ترانس هم در روزهای آینده در نیروگاه بندر عباس نصب خواهد شد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران ترانسفو قیمت هر ترانسفرماتور را چهار میلیون دلار ذکر کرد و افزود: این ترانسفورماتورهای سه فاز با استفاده از دانش فنی روز دنیا و با بکارگیری مرغوب ترین تجهیزات و مواد اولیه تولید شده است.

ترانس های توربین بادی ایرانی در مسیر صادرات به خاورمیانه و آسیای میانه
عضو سندیکای صنعت برق ایران همچنین از آغاز تولید انبوه و صادرات ترانسفورماتور توربین بادی خبر داد و گفت: تا پیش از این ترانسفورماتورهای ویژه نیروگاه های بادی از خارج وارد می شد و برای وارادات این ترانس ها سالانه بیش از 50 میلیون دلار هزینه می شد که اکنون با تولید انبوه در کشور، ایران جزو کشورهای صادرکننده این ترانس ها قرار گرفت.
به گفته وی، ترانسفورماتورهای توربین بادی تولیدی داخل دارای کیفیت گروه اِی (A) جهانی است و با نمونه های خارجی آن قابلیت رقابت کامل دارد و حتی در بعضی از پارامترهای طراحی و کیفی نسبت به نمونه مشابه ساخته شده توسط شرکت های اروپای غربی دارای مزیت هایی از جمله پایین بودن جهش حرارتی حداکثر روغن و متوسط سیم پیچ به میزان حدود 10 درجه سانتیگراد است.
فتحی پور اعلام کرد: سوریه، عراق، ارمنستان، بلاروس و قرقیزستان کشورهایی هستند که به زودی ترانسفورماتورهای ویژه نیروگاه های بادی تولید ایران به آنها صادر خواهد شد.
ترانسفورماتورهای ویژه نیروگاه های بادی، برق تولیدی حاصل از نیروی باد در نیروگاه های بادی را وارد شبکه توزیع برق می کنند و می تواند زمینه تولید برق در نیروهای بادی کشور را توسعه ای چشمگیر دهد.
صنعت برق در طول 40 سال گذشته توانسته جایگاهی ویژه برای خود پیدا کند و از یک صنعت 100 درصد وابسته به یک صنعت خودکفا تبدیل شود؛ به طوری که ایران اکنون در صنعت برق به بیش از 90 درصد خودکفایی رسیده‌ است.

برچسب ها : اخبار اقتصادی
امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو