افزایش صادرات در منطقه آزاد ارس

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی از رشد 165 درصدی صادرات از منطقه آزاد ارس به کشورهای هدف خبر داد.

به گزارش فرینا، حسین نجاتی در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه آذربایجان شرقی گفت: رفع محدودیت سازمان توسعه نباتات در صادرات خشکبار، افزایش صادرات محصولات کشاورزی و افزایش بازارهای صادارتی از دلایل اصلی افزایش صادرات از منطقه آزاد ارس است.
وی با اشاره به اینکه صادرات استان تا 9 ماهه نخست امسال حدود 1.5 میلیارد دلار بود که در مقایسه با صادرات 1.3 میلیارد دلاری سال گذشته، 9.3 درصد از لحاظ ریالی و 17.8 درصد از لحاظ وزنی افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه رقم صادرات استان باید تا پایان سال به 2.2 میلیون دلار برسد، افزود: 45 درصد کالاهای صادارتی آذربایجان شرقی صنعتی است و 11.6 درصد محصولات پتروشیمی، 11.5 درصد کشاورزی، 9.3 درصد محصولات منطقه آزاد ارس، 7.1 درصد فرش و صنایع دستی، 7 درصد فلزات و سایر محصولات است.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: صنایع صادرات خود را از گمرکات استان انجام می‌دهند که امسال میزان صادرات دلاری از استان 21 درصد افزایش یافته است.
وی عمده بازارهای صادراتی استان را به ترتیب عراق، ترکیه، افغانستان، ارمنستان، گرجستان، آذربایجان، روسیه، پاکستان، ایتالیا و بلغارستان عنوان کرد.
نجاتی افزود: محصولات آذربایجان شرقی به 101 کشور دنیا صادر می‌شود که عراق و ترکیه رقم عمده آن را به خود اختصاص داده اند.
وی با اشاره به تصمیمات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید آذربایجان شرقی، افزود: مصداق‌های موانع تولید را در 30 مورد استخراج کرده‌ایم که اگر 4 مشکل اساسیِ «حذف جرایم بانکی، بیمه و مالیات»، «نوسازی ماشین آلات و تکنولوژی صنایع»، «قطع آب و برق و انشعابات در مواقع بدهی» و «تقویت مدیریت صنعتی» را رفع کنیم، بیش از 60 درصد مشکلات تولید حل می‌شود.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با بیان اینکه 37 درصد مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان اجرا شده و بقیه هنوز عملیاتی نشده است، گفت: بر اساس پیش بینی، با تصمیمات این کارگروه باید 17 هزار و 600 شغل افزایش یا تثبیت شود که تاکنون 37 درصد این مصوبات عملیاتی شده است.
نجاتی ادامه داد: 8 هزار و 600 میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید در کشور پرداخت شده است که در آذربایجان شرقی 612 واحد با 368 میلیارد تومان از نظر تعداد ثبت نام رتبه نخست را دارد ولی در پرداخت رتبه 6 هستیم که 11.3 درصد درخواست‌ها پرداخت شده است.
آذربایجان شرقی با 3.9 میلیون نفر جمعیت در شمال غرب کشور با برخورداری از گمرک های تبریز، جلفا، نوردوز، بناب و مراغه در عرصه صادرات و واردات کالا فعال است.
داشتن ظرفیت های تولیدی - صنعتی بالا در سایه فعالیت بیش از 4 هزار واحد تولیدی، داشتن مرز مشترک با جمهوری های آذربایجان و ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان از جمله مزیت های نسبی استان در حوزه صادرات است.
آذربایجان شرقی همچنین دروازه صادرات کالاهای کشورمان به بازار 300 میلیونی کشورهای همسود و نیز اروپا از طریق ترکیه محسوب می شود.

برچسب ها : منطقه آزاد ارس
امتیاز به خبر :