بازدید دبیر شورایعالی مناطق آزاد از طرح های عمرانی قشم

مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور روز شنبه به همراه مدیران عامل سازمان های مناطق آزاد کشور از سه طرح عمرانی جزیره قشم بازدید کرد.

به گزارش فرینا، مرتضی بانک بازدید یک روزه خود را با حضور در اداره کل دارو، غذا و استاندارد قشم به عنوان تنها آزمایشگاه حلال منطقه آغاز کرد.
مدیرعامل آزمایشگاه اداره کل دارو، غذا و استاندارد قشم در این بازدید گفت: تنها آزمایشگاه حلال منطقه در قشم با حدود سه سال فعالیت، ماهانه حدود هفت هزار نمونه وارداتی و صادراتی را پذیرش و تائید می کند.
کاظم قربانی افزود: در نهایت نتیجه آزمایش ها برای دریافت گواهی تائید و یا ترخیص به اداره کل استاندارد و دانشگاه علوم پزشکی ارجاع می شود.
آزمایشگاه حلال قشم 17 آبان ماه امسال با پیام آیت الله سید محمود هاشمی رئیس مجمع تشخیص مصلحت به عنوان نخستین مرکز گردشگری حلال کشور نام گرفت.

افتتاح مرحله اول طرح توسعه اسکله بهمن قشم در دهه فجر
در ادامه این بازدید یک روزه، دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور و همراهان با نحوه پیشرفت طرح توسعه بندر بهمن که با 700 میلیارد ریال اعتبار سازمان منطقه آزاد قشم از مهر ماه سال 1393 آغاز شد، آشنا شدند.
هدف از اجرای طرح توسعه در این بندر، فراهم کردن شرایط پهلوگیری شناورهایی با تناژ 10 تُن و افزایش ظرفیت پهلوگیری شناورها از 7 به 14 فروند است.
تسریع در تخلیه و بارگیری کالا، افزایش واردات و صادرات کالای فعالان اقتصادی در قشم از دیگر اهداف اجرای این طرح بزرگ است که تاکنون با افزون بر 400 میلیارد ریال هزینه، 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و مراحل بعدی آن نیز در حال تکمیل است.
با اجرای سیستم سازه ای زیر ریل جرثقیل ها، شرایط پهلوگیری شناورهای پنج هزار تُنی در اسکله بهمن قشم در ایام مبارک دهه فجر آماده می شود و بخش پهلوگیری شناورهای 10 هزار تُنی نیز اواخر خرداد ماه سال 97 به بهره برداری می رسد.

بازدید از طرح آماده سازی اراضی غرب شهر قشم
مشاور رئیس جمهوری و هیات همراه در ادامه بازدیدهای خود از سه طرح آماده سازی 98، 74 و 65 هکتاری شهرک های مدرن در غرب شهر قشم بازدید کرد.
در راستای اجرای سیاست واگذاری زمین به سرمایه گذاران به عنوان سهم مشارکتی سازمان منطقه آزاد قشم ، این سازمان در طرح های شهرک های سه گانه 98، 74 و 65هکتاری به ترتیب با 60 درصد، 55 و 25 درصد پیشرفت فیزیکی با سرمایه گذاران این مجموعه ها مشارکت کرده است.
در طرح توسعه جمعیتی شهر قشم تا سال 1400 قرار است جمعیت 27 هزار نفری فعلی این شهر به 96 هزار نفر افزایش یابد که 18 هزار و 240 نفر آنان با استقرار در این سه شهرک، به جمعیت شهر قشم اضافه خواهند شد.
با اجرای این سه شهرک مدرن شهر قشم هفت هزار و 600 نفر در پروژه 98 هکتاری که ساحل شمالی قشم را به ساحل جنوبی متصل می کند، مستقر شوند و پنج هزار و 665 نفر در طرح 74 هکتاری و چهار هزار و 975 نفر نیز در طرح 65 هکتار مستقر شوند.
در طرح 98 هکتاری 8،5 هکتار فضای تجاری و 27 هکتار فضای مسکونی ایجاد می شود و در طرح 74 هکتاری 19 هکتار فضای تجاری و 19 هکتار فضای مسکونی پیش بینی شده است. در شهرک 65 هکتاری نیز 3،5 هکتار برای امور تجاری و 19،5 هکتار در زمینه مسکونی طراحی شده است.

بازدید از طرح نیروگاه خورشیدی
مرتضی بانک و هیات همراه در ادامه از نیروگاه 10 مگاواتی قشم بازدید کردند.
این نیروگاه با هزینه 10 میلیون دلار در حال اجراست و تا 15 اسفندماه پیش رو به بهره برداری می رسد.
سه هزار و 300 پنل خورشیدی در زمینی به وسعت 10 هکتار مورد استفاده قرار می گیرد و هم اکنون 60 نفر به صورت مستقیم در آن مشغول به فعالیت هستند.
برق تولیدی این طرح با بازدهی 17،5 درصد به قیمت مصوب چهار هزار و 900 ریال به فروش می رود که در خود جزیره قشم مصرف می شود.


فعالان اقتصادی مناطق آزاد، سرمایه این مناطق هستند
مشاور رییس جمهور در ادامه حضور در جزیره قشم در نشست هم اندیشی فعالان اقتصادی، تجار و بازاریان منطقه آزاد قشم شرکت کرد.
مرتضی بانک در این نشست تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی را سرمایه مناطق آزاد دانست و گفت: منطقه آزاد باید شرایط ترجیحی برای جلب نظر سرمایه گذاران داشته باشد.
وی تاکید کرد: قانون مناطق آزاد قانونی مترقي است و در صورت اجرای کامل آن اهداف راه اندازی این مناطق محقق خواهد شد.
 

افتتاح یک کاشانه مهمان در قشم
در ادامه حضور مشاور رییس جمهور در جزیره قشم، یک کاشانه مهمان در بخش سوزا در جزیره قشم افتتاح شد. این کاشانه مهمان که "خانه دوست" نام دارد با حضور مرتضی بانک افتتاح شد.
قدمت این بنا به 80 سال می رسد و پس از مرمت مورد استفاده به عنوان کاشانه مهمان قرار گرفته است.

معاونین و مدیران دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، مدیران عامل سازمان های مناطق آزاد و مدیران پروژه های مناطق آزاد جدید در این بازدیدها مرتضی بانک را همراهی کردند.

امتیاز به خبر :