افزایش 32 درصدی ترانزیت کالا از بندر امیرآباد

مدیر بنادر و دریانوردی و منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد از افزایش 32.2 درصدی ترانزیت کالا از بندر امیرآباد خبر داد.

به گزارش فرینا، سیاوش رضوانی در نشست هم‌اندیشی افزایش تزانزیتی ریلی بنادر که به میزبانی بندر امیرآباد برگزار شد، گفت: کریدورهای ترانزیتی ریلی راه‌آهن در کشور در مجموع 46 میلیون تن در سال ظرفیت دارند و لازم است با توجه به اقدامات مثبت در راه‌آهن، سهم حمل بار از این طریق بیشتر شود تا صاحبان بار تمایل به استفاده از حمل و نقل ریلی برای جابه‌جایی بار خود را داشته باشند.

رضوانی با اشاره به نشست کشورهای مؤسس کریدور شمال - جنوب که سال 2012 در دهلی نو برگزار شد، افزود: در این نشست درباره حلقه‌های مفقوده جهت پیش‌بردن پروژه کریدور شمال و جنوب به حمایت کشورهایی از قبیل ترکمنستان، آذربایجان، قرقیزستان و ترکیه تأکید شد و در سال 2014 برای شناخت پتانسیل و مشکلات کریدور مسیرهای بندر شیوا(جواهرالنهرو) -بندرعباس - باکو آذربایجان و بندر شیوا - بندر عباس - بندر امیرآباد - آستراخان را به‌طور عملی آزمایش کردند.

وی گفت: آنها متوجه شدند که شبکه جاده‌ای بین بندرعباس و آستراخان برای حمل کالا از هند برقرار است و به تناوب آن یک مسیر شبکه حمل و نقل ایرانی متصل به آذربایجان و ترکیه برای بازارهای روسیه و اروپا وجود دارد.

مدیر بنادر و دریانوردی و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد ادامه داد: آزمایش ذکر شده مشخص کرد که مسیر پیشنهادی کریدور شمال - جنوب برای جابه‌جایی کالا از طریق بندر عباس به روسیه و ترانزیت به مقاصد کشورهای حوزه دریای خزر از طریق ایران از منظر مسافت و هزینه بهترین و بهینه‌ترین مسیر است یعنی 40 درصد کوتاه‌تر و 30 درصد ارزان‌تر نسبت به سایر مسیرها است.

رضوانی گفت: با وجود ظرفیت در حوزه قانون‌گذاری و مزیت‌های آشکار و نهان بخش ریلی در اقتصاد کشور، سهم پیش‌بینی شده برای جابه‌جایی بار و مسافر به میزان 30 درصد در بخش باری و 18 درصد در بخش مسافری نه‌تنها محقق نشد بلکه در سالیان اخیر بخش ریلی با کاهش سهم از بازار حمل و نقل هم مواجه شده است.

وی با اعلام اینکه ظرفیت اسمی و بالفعل این بندر 7.5 میلیون تن در سال است، افزود: در سال 91 بیشترین حجم کالا 3.5 میلیون تن یعنی حدود 47 درصد از ظرفیت اصلی بهره‌برداری شد.

مدیر بنادر و دریانوردی و منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد گفت: یکی از عوامل مغفول‌ماندن بهره‌وری بهینه از ظرفیت بنادر، همگن‌نبودن سرعت توسعه پسکرانه به بنادر کشور و دیگری نیز بالا بودن زمان حضور کشتی در بنادر است.

رضوانی افزود: در 9 ماهه امسال‌ 71 هزار و 632 تن کالا از بندر امیرآباد ترانزیت شد که نسبت به مشابه سال گذشته 32.2 رشد داشته است.

وی گفت: در گفت‌وگو با شرکت‌های حمل و نقل مشخص شد که موضوع تحویل بار در موعد مقرر در مقصد، یکی از معضلات حمل بار توسط ریل است که عموماً حمل و نقل جاده‌ای به‌دلیل وجود رقابت بین شرکت‌های حمل بار، این امر بدون تأخیر و به‌خوبی صورت می‌گیرد.

مدیر بنادر و دریانوردی و منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد افزود: اما در راه‌آهن این‌گونه نیست و تا زمانی که یک قطار برای حمل بار تشکیل نشود به سمت مقصد حرکت نمی‌کند و هیچ تضمینی برای رسیدن بار به مقصد در موعد مقرر وجود ندارد به‌طوری که در حال حاضر شاهد هستیم باری که دو یا سه روز توسط ناوگان جاده‌ای حمل می‌شود، 10 تا 15 روز و یا بیشتر از این زمان جهت جابه‌جایی با قطار به‌طول می‌انجامد و در بسیاری از موارد نیز بار به مقصد می‌رسد اما تا زمانی که تخلیه شود و به دست صاحب کالا برسد زمان زیادی صرف می‌شود.

رضوانی در پایان افزود: انعطاف‌پذیری در انتخاب مسیر و مقدار کالا، در دسترس بودن وسیله نقلیه، تعداد دفعات بارگیری کمتر، کنترل دائمی روی کالا در مسیر و سهولت دسترسی به مراکز تولید و جذب، زمان کمتر در رسیدن کالا به مقصد به‌ویژه کالاهای فاسدشدنی و گران‌قیمت و گسترش شبکه راه‌های کشور و حمل کالاهای ترافیکی از مزیت حمل و نقل جاده‌ای به ریلی است.


امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو