اخبار اقتصادی | موانع ترامپ کارساز نشد؛ اروپایی ها بازار ایران را ترک نمی کنند

  • دوشنبه 9 بهمن 1396 - 12:31
  • 0 دیدگاه
همزمان با تهدیدات آمریکا برای خروج از برجام و اعمال تحریم های جدید، اروپایی ها بی توجه به این مواضع ترامپ به امضای قرارداد برقراری خطوط اعتباری با تهران ادامه می دهند و قصد ترک بازار ایران را ندارند.

پایگاه خبری مناطق آزاد (فرینا) | اخبار اقتصادی | ایرنا نوشت: اخیرا قرارداد خط اعتباری 5 میلیارد یورویی بین ایران و ایتالیا منعقد شد که قرار است، پروژه‌هایی با اولویت ایجاد اشتغال از این خط اعتباری استفاده کنند.
طبق گفته خرمی، معاون مدیرکل دفتر وام‌ها، مجامع و موسسات بین‌المللی وزارت امور اقتصادی و دارایی، این خط اعتباری در تمامی پروژه‌ های کشور قابل استفاده بوده و پروژه ‌های نیازمند ارز (خرید کالا و تجهیزات ) از این خط اعتباری استفاده می کنند .
وی این توضیح را نیز داد که طرف ایتالیایی در مورد اینکه کدام بخش از این خط اعتباری استفاده کنند، محدودیت ندارد و تصمیم‌ گیری با طرف ایرانی است.
پیش از این هم قرارداد خط اعتباری 8 میلیارد یورویی با کره جنوبی به امضا رسیده بود. در دوره پسا برجام کشورهای هند، چین، کره جنوبی، دانمارک، اتریش و روسیه‌ خطوط اعتباری به ارزش حدود 40 میلیارد دلار با بانک‌های ایرانی و به منظور تأمین مالی پروژه‌های عمرانی قرارداد منعقد کرده اند ، ایتالیا سومین کشور اروپایی است که پس از امضای برجام به جمع تامین کنندگان خارجی منابع مالی ایران اضافه می شود.
امضای پی درپی قراردادهای فاینانس و خطوط اعتباری در شرایطی است که با شروع ریاست جمهوری ترامپ سایه خروج آمریکا از برجام بر روی کشورهای اروپایی گسترده شده است. رفتار اروپایی ها در همکاری های اقتصادی با ایران نشان می دهد که قصد همراهی وی را در از سرگیری اعمال تحریم ها بر علیه ایران ندارند.
گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا در گفت وگو با «سید حمید حسینی » عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی ایران و «جهانبخش محبی نیا» نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی این توافق را مورد بررسی قرار داده است .

اروپا بازار ایران را ترک نمی کند
«سید حمید حسینی» عضو اتاق ایران در گفت و گو با پژوهشگر ایرنا درباره انعقاد قراردادهای خطوط اعتباری با سایر کشورها می گوید: یکی از انتظارات مردم و فعالان اقتصادی از برجام این بوده که راه ورود منابع مالی به داخل باز شود و امروز با وجود تلاش های ترامپ برای ایجاد موانع و باج گیری داخلی ها، اثر برجام کم رنگ نشده است و شاهد انعقاد قراردادهایی برای برقراری خط اعتباری با جمهوری کره، چین، اتریش، روسیه و چند کشور دیگر در دوره پسا برجام هستیم .
وی ادامه داد: البته انتظار می رفت که این خطوط اعتباری در ابتدا با شرکای سنتی تجاری و قدیمی انجام شود ، با شرکت ساچه ایتالیا مذاکرات متعددی برای پوشش بیمه ای پروژه های ایران و تامین مالی آنها داشتیم.
این فعال اقتصادی گفت : در شرایطی که دولت جدید آمریکا تمام تلاش خود را کرد تا برجام تمدید نشود، امضای این قراردادها بسیار حائز اهمیت است.
این فعال بخش خصوصی با بیان این جمله که هنوز جزئیاتی از این قرارداد منتشر نشده است، افزود: اما به طور قطع تزریق این منابع منجر به رونق اقتصاد و واحدهای صنعتی و افزایش فرصت های اشتغال در کشور می شود.
حسینی ادامه داد: ایران می تواند از ظرفیت های پیمانکاری و صنعتی، ناوگان و غیره ایتالیا در قالب قراراد خط اعتباری 5 میلیارد یورویی استفاده کند.البته به طور قطع ایران هم بازار خوبی برای شرکت های ایتالیایی محسوب می شود .
وی با تاکید بر اینکه این خط اعتباری می تواند یک معامله برد- برد برای ایران و ایتالیا باشد ، اظهار داشت: از این طریق امکان تامین بخشی از تجهیزات پروژه های عمرانی امکان پذیرمی شود.
عضو اتاق بازرگانی تاکید کرد: با توجه فضای جهانی امضای این قرارداد و اینکه ایتالیا حاضر شده در برابر مواضع آمریکا مقاومت کند، قابل توجه است.
وی با اشاره به شکاف بین آمریکا و اروپا و استفاده ایران از این شرایط گفت: بوش در زمان ریاست جمهوری خود سعی کرد تحریم هایی بر علیه ایران اعمال کند و در آن دوره هم همین سیاست های ترامپ به اجرا می رسید بدون اینکه اقناع و اجماع سازی شود و به طور یکطرفه اقدام به اعمال تحریم ها کرد که خیلی هم موفق نبود اما زمانی اثرات تخریبی بر ایران داشت که آمریکا با استفاده از دیپلماسی اوباما به جای تصمیمات یک جانبه شروع به اجماع سازی در دنیا کرد.
حسینی افزود: از این رو تصمیمات یک جانبه امریکا قطعا نمی تواند آن اثرگذاری را داشته باشد چرا که در شورای امنیت هم فقط و کشور حاضر به حمایت از سیاست های آمریکا در برابر ایران شدند. در اتحادیه اروپا تا کنون هیچ کشوری آمریکا را در نقض برجام همراهی نکرده است.
وی تاکید کرد: با ازسرگیری اعمال تحریم ها علیه ایران، این اروپایی ها هستند که بازارشان را از دست می دهند چرا که ما با آمریکا مراوده ای نداریم و بنابراین متضرر اصلی اروپا خواهد بود.

فرصت برد- برد ایران و اروپا در قراردادهای مالی
همچنین «جهانبخش محبی نیا» نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با گروه تحلیل ، تفسیر و پژوهش های خبری های خبری ایرنا درباره امضای قراردادهای تامین مالی با موسسات اروپایی اظهار داشت: هرگونه اقدامی که منجر به ایجاد شکاف در این فضای اختناق آمیز – به دلیل رفتار آمریکا - شود فرصتی برای تمام کشورهای ذی نفع ایجاد خواهد کرد.
وی با یادآوری اینکه امضای قراردادهای تامین خطوط اعتباری فرصت اقنصادی برای ایران و اروپا ایجاد می کند، گفت: در این شرایط با توجه به مواضع آمریکا، اقدام ستاد اقتصادی در انعقاد قرارداد 5 میلیارد یورویی قابل توجه است.
وی با بیان اینکه با بیان اینکه تزریق منابع خارجی می تواند در رفع یکی از مهم ترین دغدغه های کشور یعنی کاهش بیکاری بسیار موثر باشد، ادامه داد: خطوط اعتباری خارجی فرصتی است برای کشورهایی که قصد مراودات و مبادلات اقتصادی ETP دارند.
محبی نیا تاکید کرد: ارتباط اقتصادی اروپا با آسیا حتی ارتباط اقتصادهای قاره ای و منطقه ای با نیت برد- برد بدون شک یک اقدام مثبت بین المللی است که می تواند سمت و سوی افزایش سطح رفاه، رشد تولید ناخالص ملی و تقویت درآمد سرانه را در کشورمان داشته باشد.

اعتماد اروپا به اقتصاد ایران
امضای پی در پی قراردادهای تامین مالی موسسات و بانک های ایرانی و اروپایی در فضای پسابرجام نشان داد، جهان به اقتصاد ایران اعتماد دارد و مبادلات مالی با ایران یک معامله برد- برد برای کشورهای اروپایی محسوب می شود.
به طور قطع ورود این پول های اروپایی به کشور می تواند پروژه های عمرانی را به تحرک دربیاورد و رونق در پروژه های عمرانی در رفع مهم ترین دغدغه ملت و دولت یعنی بیکاری، بسیار موثر خواهد بود .
حال اینکه خبر خوب این است که گفته می شود طبق مذاکرات با موسسات اروپایی و آسیایی 30 میلیارد دلار فاینانس خارجی دیگر در راه است و برنامه بودجه کشورمان این اجازه را به دولت داده است که تا سقف 50 میلیارد دلار از منابع مالی و خطوط اعتباری خارجی استفاده کند. در شرایطی که مهم ترین مانع برای رونق اقتصاد در کشور نبود منابع است، این خطوط اعتباری می تواند گره گشای بسیاری از مشکلات اقتصادی باشد.

برچسب ها : اخبار اقتصادی
امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو