قاچاق کالا در مبادی رسمی با تقویت دستگاه های ایکس ری کنترل می شود

وزیر کشور در جریان بازدید از بندر شهید رجایی از عزم جدی دولت برای نصب دستگاه های پیشرفته ایکس ری در مبادی رسمی به منظور کاهش و کنترل قاچاق کالا خبر داد.

به گزارش فرینا، عبدالرضا رحمانی فضلی پس از افتتاح نخستین دستگاه ایکس ری پرسرعت کامیونی در بندر شهید رجایی، با حضور در جمع خبرنگاران گفت: یکی از مشکلاتی که در حوزه قاچاق کالا داریم عبور این کالاها از مبادی رسمی است که تلاش های زیادی شده از طریق کنترل فیزیکی و روش های جدیدی همچون نصب دستگاه های ایکس ری، این مسئله کنترل شود.

رحمانی فضلی با اشاره به افتتاح نخستین دستگاه ایکس ری پیشرفته و نسل 4 کشور با قابلیت کنترل روزانه 1200 تا 1300 کانتینر، افزود: روش چک کردن این دستگاه در سه مرحله انجام می گیرد که با توانایی هایی که دارند نشان می دهند که می توانند بارهای اضافی و .. درست تشخیص دهد و همچنین این توانایی را دارند با بارنامه ها کنترل لازم را انجام دهند.

وی ابراز امیدواری کرد؛ با تقویت دستگاه های ایکس ری که هم اکنون در مبادی اصلی در حال نصب است و برای نقاط دیگری هم که نیاز باشد، تامین می شود، بتوان موضوع قاچاق کالا را در مبادی رسمی  به شکل کامل کنترل کرد. 

وزیر کشور گفت: در قاچاق غیر رسمی مانند کولبری هم دستورالعمل های جدیدی در دولت تصویب شد و اجرای آن از یک ماه پیش آغاز شده و با اجرای این طرح می توان گفت بیش از 60 درصد کولبری ها در کنترل دقیق هستند البته زیرساخت های دیگر نیز لازم است که استانداران، گمرک و سایر دستگاه ها در تلاش هستند که انجام دهند.

رحمانی فضلی در پایان افزود: با توجه به برنامه ریزی صورت گرفته، میزان قاچاق کالا از 20 میلیارد دلار در مبادی رسمی و غیررسمی به 11.5 میلیارد دلار کاهش یافته که باید با تلاش مضاعف تر و برنامه ریزی لازم این رقم را به صفر برسانیم.

گفتنی است، تصویربرداری X-Ray از نسل 4 که به «Fast Scan» معروف است،  قابلیت تجزیه و تحلیل محموله های را دارد و به دلیل اسکن سریع در حین حرکت کامیون با سرعت میانگین بین 15 تا 40 کیلومتر، باعث کاهش صف و ترافیک کامیون‌ ها در بندر و افزایش دقت در بازرسی از محموله ‌ها می شود.

یادآور می شود، بندر شهید رجایی به عنوان دروازه طلایی اقتصاد ایران محسوب می شود که 53 درصد صادرات و واردات، 70 درصد ترانزیت و تخلیه و بارگیری حدود 85 درصد کالاهای کانتینری در سطح کل بنادر کشور را پشتیبانی می کند.

بندر شهید رجایی با 18 دستگاه گنتری کرین (جرثقیل پیشرفته جهت تخلیه و بارگیری کانتینر) و 40 پست اسکله، بزرگترین و پیشرفته ترین بندر کانتینری ایران است.


امتیاز به خبر :