وجود مرجان ها مزیت توسعه گردشگری دریایی در چابهار

وجود مرجان ها در دریای عمان (سواحل مکران) محدوده آب های ساحلی چابهار با قابلیت های زیست محیطی بالا، مزیت های زیادی در زمینه توسعه گردشگری دریایی در این منطقه دارد.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا در سواحل مکران محدوده چابهار و کنارک ساحل ماسه ای، صخره ای، مرجانی و شنی وجود دارد که در سواحل مرجانی آن انواع مختلف از مرجان ها نظیر مرجان های شاخ گوزنی، نرم، سیاه و مغزی زیست می کنند.
مرجان ها از اهمیت بالای زیست محیطی و اقتصادی برخوردار هستند و بسیاری از انواع ماهی ها در اطراف آنها زندگی می کنند و به عنوان یکی از بزرگترین جاذبه های گردشگری محسوب می شوند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چابهار به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مرجان ها از جمله جاذبه های مهم گردشگری در سواحل مکران محسوب می شوند که بیشتر در سواحل خلیج چابهار در محدوده دریا کوچک، روستای ساحلی گوردیم نزدیک کهیر کنارک، روستای ساحلی پسابندر محدوده صخره ای جزیره شیطان و به صورت پراکنده در محدوده ساحلی گواتر تا زرآباد قابل مشاهده هستند.
عبدالحمید بلوچزاده افزود: مرجان ها علاوه بر جذب گردشگر داخلی و خارجی به منظور تقویت اکوسیستم و حفظ زیست بوم این منطقه نقش مهمی دارد.
وی بیان کرد: سواحل دریا، وجود صخره ها، حرکت خرچنگ ها و زیست گونه های مختلف دریایی در چابهار و کنارک گردشگر پسند است و در طول شبانه روز جذابیت های خاصی برای گردشگران دارد.
وی ادامه داد: صخره های مرجانی به عنوان یکی از اصلی ترین منابع غذایی ماهیان آبهای اقیانوسی، بستر سودمندی برای ماهیگیری صیادان است و به تقویت صنعت شیلات کمک شایانی می کند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان نیز اظهار داشت: مرجان ها به صورت پراکنده در خلیج و نوار ساحلی این بندر قابل مشاهده هستند.
اشرفعلی حسینی افزود: خصوصیات بارز مناطق مرجانی تنوع زیستی بالاست، به طوری که از 33 شاخه جانوری و گیاهی که در زیستگاه های دریایی یافت می شوند 30 شاخه در مناطق مرجانی زندگی می کنند.
وی با بیان اینکه مرجان ها 25 درصد از تمام حیات را در خود حفظ می کنند، خاطرنشان کرد: مرجان ها علاوه بر قابلیت زیست محیطی و گردشگری قادر هستند از جزیره های کم ارتفاع در برابر خشم امواج و فرسایش دریاها محافظت کنند.
وی بیان کرد: از مرجان ها برای تولید داروهای ضد سرطان و پیوند استخوان استفاده می شود و آبسنگ های مرجانی تولید سالانه 12 هزار گرم در متر مربع را دارند.
وی با بیان اینکه حدود 10 درصد صید انواع ماهیان شیلاتی در مناطق مرجانی انجام می شود، خاطرنشان کرد: هر یک متر مربع مرجان از نظر اقتصادی بالای 40 هزار دلار ارزش دارد.
وی گفت: مرجان ها به عنوان گونه های کمیاب دریایی مورد تهدید فعالیت های ناشی از رسوب گذاری کشاورزی و جنگل تراشی، پرغذایی(فاضلاب صنعتی و خانگی)، برخی روش های مخرب ماهیگیری (مثلاً انفجار) و لنگر اندازی شناورها در خلیج چابهار قرار دارند.
نوار ساحلی دریای عمان در محدوده چابهار و کنارک محل زیست انواع گونه های مهم حیات وحش شامل پستانداران، دوزیستان، آبزیان، نرم تنان، پرندگان و خزندگان است.
بندر چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان در حوزه آبهای دریای عمان واقع است.
شهرستان چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان با 260 هزار نفر جمعیت از شمال به شهرستانهای نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان(مکران) و از غرب به بندر کنارک متصل است.
چابهار واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، شش دهستان و 438 روستا تشکیل شده است.

امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو