رشد 51 درصدی ترانشیپ در بندر شهید رجایی

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی از افزایش 51 درصدی ترانشیپ و جابجایی نزدیک به 2.2 میلیون TEU کانتینر در این بندر از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد.

به گزارش فرینا، اله مراد عفیفی پور با اشاره به عملکرد 10 ماهه  کانتینری در پیشرفته ترین و بزرگترین بندر کانتینری ایران، گفت: از آغاز سال 96 تا ابتدای بهمن ماه جاری، در مجموع دو میلیون و 183 هزار و 121 TEU کانتینر در پایانه های شماره یک و دو بندر شهید رجایی تخلیه و بارگیری شد که که در همسنجی این حجم از عملیات با سال گذشته، 19 درصد افزایش را شاهد بودیم.
عفیفی پور افزود: طی 10 ماهه سال جاری، 342 هزار و 162 TEU کانتینر مربوط به محموله های صادراتی، در بندر شهید رجایی بارگیری و 592 هزار و 575 TEU کانتینر حامل کالاهای وارداتی، نیز تخلیه شده است.
وی تعداد محموله های کانتینری ترانشیپ شده به بنادر کوچکتر جنوب کشور و منطقه خلیج فارس از طریق بندر شهید رجایی( به عنوان بندر کانونی منطقه) را نیز 216 هزار و 558 TEU کانتینر اعلام کرد و گفت: جابجایی اینگونه محموله های کانیتنری، در همسنجی با مدت مشابه سال گذشته 51 درصد افزایش داشته است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان به افزایش 18 درصدی جابجایی کانتینرهای ترانزیتی اشاره کرد و افزود: طی 10 ماهه امسال، 379 هزار و 155 TEU کانتینر ترانزیتی وارد بندر شهید رجایی شد.
عفیفی پور، بندر شهید رجایی را پیشانی تجارت کانتینری ایران توصیف کرد و گفت: جابجایی بیش از 80 درصد کالاهای کانتینری تخلیه و بارگیری شده در سطح کل بنادر کشور در این بندر انجام می شود.
وی افزود: بندر شهید رجایی با برخورداری از دو پایانه تخصصی کانتینری و 18 دستگاه گنتری کرین پیشرفته و مدرن (جرثقیل های سنگین وزن تخلیه و بارگیری کانتینر) بزرگترین و پیشرفته ترین بندر کانتینری ایران محسوب می شود. 
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی گفت: قرار است با الحاق 12 دستگاه گنتری کرین و 15 دستگاه ترانستینر جدید به ترمینال دو این بندر (که هم اکنون در مرحله نصب و راه اندازی است)، ظرفیت کانتینری آن به شش میلیون TEU کانتینر و با بهره برداری کامل از فاز 3 طرح توسعه این بندر که هم اکنون مرحله نخست آن به انجام رسیده، ظرفیت نهایی به هشت میلیون TEU کانتینر ارتقاء یابد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان افزود: در سفر سه روز پیش وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به بندر شهید رجایی، قراردادهای پنج ساله واگذاری ترمینال های 1 و 2 به شرکت های بتا و سینا به صورت رسمی ابلاغ شد تا فصل جدیدی از فعالیت بخش خصوصی در بزرگترین بندر ایران آغاز شود.


 

امتیاز به خبر :