فعالیت 112 واحد صنعتی و تولیدی در منطقه آزاد ماکو

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: در حالی که پیش از آغاز بکار دولت تدبیر و امید حدود 40 واحد صنعتی و تولیدی در منطقه آزاد ماکو فعال بود، امروزه 112 واحد در این منطقه فعالیت می کند.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا اکبر نوبخت تعداد معادن فعال در منطقه را نیز 14 معدن برشمرد و افزود: در حال حاضر با فعال شدن واحدهای صنعتی و تولیدی منطقه آزاد ماکو، برای 2 هزار و 240 نفر اشتغال ایجاد شده است.
وی میزان سرمایه گذاری در این منطقه را یکهزار و 300 میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: 95 میلیون دلار نیز سرمایه گذاری ارزی خارجی در منطقه آزاد ماکو صورت گرفته است.
معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به مهمترین سرمایه گذاری های خارجی انجام شده در این منطقه گفت: سرمایه گذاری هندی ها در تولید فروآلیاژ، سرمایه گذاری چینی ها در احداث نیروگاه 1600 مگاواتی در چند فاز و 2 پروژه ترانسفورماتور توزیع روغنی و سیمان ماکو که در مرحله احداث بوده از جمله سرمایه گذاری های بخش خصوصی و خارجی در این منطقه است.
وی با تاکید بر حمایت سازمان منطقه آزاد ماکو از کشاورزان و تولیدات کشاورزی، اظهار کرد: دولت به منظور استفاده کشاورزان از رودخانه های مرزی به این مناطق توجه ویژه دارد و پایاب سد کرم آباد که از سال آینده مورد بهره برداری کشاورزان قرار می گیرد.
نوبخت با اذعان بر اینکه از سال 1341 و با اجرای قانون ملی شدن جنگل‌ها و مراتع بخشی از اراضی کشاورزان در اراضی ملی قرار گرفته و بهره‌برداران این بخش تا این دهه از آن رنج ‌برده‌اند، افزود: در اجرای ماده 54 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور با موضوع رفع تداخل اراضی ملی، دولتی و مستثنیات اشخاص، سازمان منطقه آزاد ماکو با همکاری جهادکشاورزی و ثبت احوال با عقد تفاهم نامه ای در مرکز استان به ‌منظور ارتقای سطح اراضی کشاورزی و احقاق حقوق از دست ‌رفته کشاورزان و زارعان اقدام کرده است.

شهرک لجستیک تحولی در صنعت ترانزیت و حمل و نقل در منطقه ایجاد کرد
معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: در کنار موقعیت استراتژیک منطقه آزاد ماکو به عنوان یک دروازه ترانزیتی و لجستیکی، احداث شهرک لجستیک ضمن کاهش هزینه و زمان حمل و نقل کالا، فرصت های اقتصادی سودآوری را در توسعه تاسیسات لجستیکی فراهم می آورد.
اکبر نوبخت ارائه خدمات پشتیبانی و حمل و نقل و ترانزیت، تسهیل تجارت و به حداقل رساندن هزینه های حمل و نقل و تمرکز خدمات رسانی را از اهداف احداث شهرک لجستیک عنوان کرد و گفت: شهرک لجستیک در 2 فاز و در زمینی به مساحت 120 هکتار انجام می شود.
به گفته وی مراکزی از جمله انبارهای عمومی، سردخانه، انبارهای تخصصی نگهداری روغن و سنگ های معدنی و ساختمانی، انبارهای کانتینری و آزمایشگاه های مورد نیاز و همچنین تاسیسات رفاهی و خدماتی برای استفاده کنندگان در شهرک لجستیک پیش بینی شده است.

رفع مشکلات ترافیک و تجمع کامیون ها با احداث ترمینال چندمنظوره نوبت دهی
معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد ماکو گفت: سرمایه گذار بخص خصوصی با دعوت از مسئولان سازمان منطقه آزاد اقدام به احداث ترمینال چند منظوره نوبت دهی و خدماتی برای رانندگان در مساحت 14 هکتار کرده که شامل بخش های سیستم مکانیزاسیون نوبت دهی، رستوران مجموعه تعمیرگاهی، پارکینگ وسائط نقلیه سنگین و... است.
اکبر نوبخت حجم سرمایه گذاری در این طرح را 400 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: این طرح در سال آینده به بهره برداری می رسد.

زمینه برای جذب سرمایه گذاران خارجی فراهم شده است
معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: در سال های گذشته به دلیل نبود زیرساخت و کمبود امکانات نتوانستیم آنچنان در جذب سرمایه گذاری خارجی موفق باشیم ولی اکنون زیرساخت ها اعم از شهرک های صنعتی، منابع انرژی و ... فراهم شده است و در سال های آینده جذب سرمایه گذاری خارجی را در این منطقه شاهد خواهیم بود.
اکبر نوبخت با اشاره به اینکه منابع داخلی جوابگوی اشتغال نیست و باید شرایط مساعد برای حضور سرمایه گذار در منطقه را محیا شود، اظهار کرد: سرمایه گذار در جایی سرمایه گذاری می کند که جو حاکم مساعد باشد پس باید در زمینه بستر سازی شود و شهروندان و مسئولان از تنش و ایجاد جو ناآرام پرهیز کنند.
توسعه اقتصادی در مناطق آزاد نیازمند سرمایه گذاری در طرح های زیربنایی و روبنایی است؛ راهبردی که در منطقه آزاد ماکو با وجود فضاسازی های برخی از منتقدان به بار نشسته و زمینه برای تولید و اشتغال را فراهم کرده است.
منطقه آزاد ماکو به عنوان یکی از هفت منطقه آزاد کشور به لحاظ محدوده جغرافیایی منطبق بر شهرستان های ماکو، شوط، پلدشت و شهر مرزی بازرگان بوده و در دولت تدبیر و امید راه اندازی و به الگویی برای اقتصاد مقاومتی تبدیل شده است.
مساحت این منطقه حدود پنج هزار کیلومتر مربع بوده و به تنهایی بیش از 75 درصد کل مساحت مناطق آزاد کشور را به خود اختصاص داده و دومین منطقه آزاد بزرگ دنیاست.
این منطقه در مجاورت کشورهای ترکیه و جمهوری آذربایجان قرار دارد و طول مرزهای جمهوری اسلامی ایران در این منطقه با این کشورها به ترتیب 130 و 140 کیلومتر است.

برچسب ها : منطقه آزاد ماکو
امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو