عملیات تکریب 1350 نخل در جزیره قشم

مدیر امور شهری و روستایی سازمان منطقه آزاد قشم از عملیات تکریب یک هزار و 350 نفر نخل کاشته شده در نقاط مختلف این جزیره خبر داد.

به گزارش فرینا، تورج امانی با اعلام این مطلب گفت: نهضت کاشت نخل با دستور حمید رضا مومنی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از دوسال پیش در این جزیره آغاز شد و تاکنون بیش از یک هزار و 350 نفر نخل در نقاط مختلف با هدف توسعه متوازن فضای سبز در این منطقه کاشته شده است.
وی ادامه داد: برای افزایش عمر نخل ها در جزیره قشم،عملیات تکریب یا به زبان محلی تفتوک زنی (زدن دُمبرگ درختان نخل) برای سلامت بیشتر نخل ها در حال انجام است.
مدیر امور شهری و روستایی سازمان منطقه آزاد قشم اعلام کرد: جلوگیری از حمله موریانه ها به تنه درختان، جلوگیری از پوسیده شدن تنه نخل ها، سهولت صعود از درختان برای عملیات گرده افشانی، هرس، تُنک کردن و برداشت میوه بخشی از امتیازات عملیات تکریب درختان نخل می باشد.
او از کاهش میزان تجمع رطوبت در اطراف تنه نخل ها و زیبا سازی تنه این درختان به ویژه در نخل هایی که کاربرد زینتی دارند به عنوان دیگر مزیت های عملیات تکریب نام برد و افزود: با توجه به اینکه بسیاری از حشرات ناقل بیماری و‌ آفات زیان آور لابلای الیاف دُمبرگ ها زندگی می کنند، تکریب نخل ها موجب حذف محل تجمع آفات و بیماری ها و در نهایت افزایش عمر درختان نخل می شود.
امانی با اعلام اینکه عملیات تکریب نخل ها به روش های متفاوت انجام می شود و نیاز به مهارت و دقت فراوان دارد، گفت: کارشناسان فضای سبز این مدیریت با بکارگیری کارگران ماهر و‌ متخصص و استفاده از دستگاه های مخصوص با سرعت و ‌دقت بالا عملیات تکریب نخل ها در سرتاسر جزیره را در آستانه نوروز 97 با هدف شادابی این درختان آغاز کرده اند.
بنا به این گزارش، کاشت درختان نخل در بلوارهای اصلی شهرهای قشم، درگهان و سوزا، فرودگاه بین المللی و اسکله ها و شماری از روستاهای جزیره، زیبایی خاصی را در این جزیره زیبا در جنوب کشور  ایجاد کرده است.

امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو