منطقه آزاد چابهار پیشتاز در تولید و ایجاد اشتغال

منطقه آزاد چابهار در جنوب شرق ایران نقش مهمی در طول 24 سال گذشته در زمینه ایجاد اشتغال و تولید داشته است بطوری که سه هزار و 168 شرکت داخلی و خارجی برای سرمایه گذاری، تولید و اشتغال در آن ثبت شده است.

منطقه آزاد چابهار در زمینی به مساحت 14 هزار هکتار و 9 پیکره در اردیبهشت سال 1370 با مصوبه هیات وزیران رسمیت یافت و در 22 بهمن ماه سال 1371 همزمان با کیش و قشم توسط مرحوم آیت الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی ریاست جمهوری وقت رسما افتتاح شد.
سازمان منطقه آزاد چابهار با هدف ایجاد و تثبیت فضای اطمینان بخش برای فعالان اقتصادی و تلاش در جهت ایجاد امکانات و تسهیلات و اجرای قوانین سرمایه گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برای واحدهای مختلف تولیدی شروع بکار کرده است.
سازمان منطقه آزاد چابهار علیرغم مشکلات فراوان و عدم وجود زیرساخت های لازم و عدم دسترسی به بندر و دریا و نداشتن فرودگاه بین المللی با فعالیت شرکت های سرمایه گذاری (2 هزار و 814 شرکت داخلی و 354 شرکت خارجی) توانسته از سال 1381 تاکنون 160 تریلیون ریال سرمایه گذاری اظهاری داخلی انجام دهد که هم اینک 11 تریلیون ریال آن محقق شده است.
همچنین در بخش ثبت 354 شرکت خارجی 770 میلیون دلار سرمایه گذاری اظهاری خارجی از سال 1382 تاکنون در سطح منطقه آزاد چابهار انجام شده است که هم اینک 53 میلیون دلار آن محقق شده است.
میزان اشتغالزایی اظهاری داخلی و خارجی 51 هزار و 536 نفر برآورد شده است که هم اینک اشتغالزایی واقعی در سطح منطقه آزاد چابهار 13 هزار و 600 نفر بوده است.
در افق چشم انداز 20 ساله منطقه آزاد چابهار بعنوان یک منطقه امن استراتژیک، کانون توسعه محور شرق و سواحل مکران، عامل فعال سازی محورهای ترانزیتی شمال - جنوب و شرق - غرب، محلی برای ورود فناوری مدرن، عاملی برای توسعه ملی و منطقه ای و پلی مستحکم در روابط تجاری و اقتصادی و جمهوری اسلامی ایران و جهان خواهد بود.
منطقه آزاد چابهار شامل 9 پیکره با کاربری های مختلفی است. 
پیکره یکم با کاربری تجاری، توریستی، خدماتی، پیکره دوم جهت سردخانه، کارگاههای غیرآلاینده، پیکره سوم مسکونی، پیکره چهارم جهت فضای سبز، پیکره پنجم شامل روستای تیس و اراضی کشاورزی، پیکره ششم توریستی - تفریحی، پیکره هفتم قطب صنعتی، پیکره هشتم فرودگاه، پالایشگاه، صنایع سنگین و پیکره نهم صنایع دریایی و تجهیزات آب شیرین کن است.
از مهمترین مزیت های اختصاصی منطقه آزاد چابهار می توان به موقعیت جغرافیایی راهبردی در کنار آبراه های بین المللی و نزدیک به خطوط بین المللی کشتیرانی، نزدیک ترین بندر به بازارهای آسیای میانه و افغانستان، نقطه اتصال کریدور شرق ایران به آب های آزاد، دسترسی آسان به سوخت های فسیلی و مصالح ساختمانی، دسترسی آسان به مواد معدنی گوناگون در شرق ایران، ارتباط چند وجهی حمل و نقل از طریق هوا، زمین و دریا، تسهیلات فروش و اجاره بلند مدت برای سرمایه گذاران خارجی، نزدیکی به کشورهای پرجمعیت در حال رشد در جنوب آسیا(هند و پاکستان) و نزدیکی به بزرگترین منابع انرژی جهان در خلیج فارس نام برد.
ارایه تسهیلات ویژه و مزیت های قانونی سبب شده تا تولید و اشتغال رونق خوبی در این منطقه داشته باشد.
از تسهیلات و مزایای قانونی برای سرمایه گذاران در منطقه آزاد چابهار می توان به امکان تملک 100 درصد سهام شرکت ها اتباع خارجی، ضمانت سرمایه گذاری ها مطابق با قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی در ایران، معافیت مالیاتی 100 درصدی بر درآمد و دارایی به مدت 20 سال و قابل تمدید، امکان سرمایه گذاری نامحدود برای اتباع ایرانی و خارجی به هر میزان، امکان صدور محصولات تولید شده حاصل از مواد اولیه خارجی به میزان درصد مجاز تعیین شده از سوی کمیسیون ارزش افزوده، آزاد بودن صادرات محصولات تولیدی در منطقه از مقررات عمومی صادرات و واردات، امکان انتقال 100 درصد سرمایه و سود حاصل از فعالیت اشخاص ثبت شده خارجی به خارج از کشور، معافیت ورود ماشین آلات و مواد اولیه مصرفی واحدهای تولیدی از عوارض ورودی گمرکی اشاره کرد.
امکان استفاده از نیروی کار خارجی به میزان 10 درصد کل نیروی کار منطقه آزاد چابهار، معافیت گمرکی محصولات تولیدی واحدهای صنعتی منطقه برای صدور به سرزمین اصلی به میزان ارزش افزوده در استفاده از مواد اولیه داخلی مصوب در کمیسیون ارزش افزوده، قوانین و مقررات انعطاف پذیر در زمینه نیروی کار شاغل در منطقه، مجاز بودن تخلیه ، بارگیری ، ترانزیت و ترانشیپ و معافیت آن از عوارض و حقوق گمرکی به استثنای هزینه های انبار و جابه جایی، مجاز بودن خرده فروشی کالا، قابلیت استفاده از تسهیلات بانکی برای اجرای پروژه های سرمایه گذاری، امکان تاسیس بانک و بیمه داخلی و خارجی یا شعبات آن ها، صدور ویزای شش ماهه برای سرمایه گذاران خارجی با قابلیت تمدید و صدور ویزای در فرودگاه از طریق نمایندگی وزارت امور خارجه از دیگر تسهیلات و مزایای قانونی در نظر گرفته شده برای سرمایه گذاران در منطقه آزاد چابهار است.

رستم کریمی نژاد ـ مسئول دفتر ایرنا در چابهار

میثم غلامی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو