ترانزیت از طریق چابهار به افغانستان عملا شروع شده است

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار انتقادها در مورد کند بودن روند آماده‌سازی زیرساخت‌ها در منطقه آزاد و هم‌چنین بندر چابهار را نمی‌پذیرد و تأکید می‌کند که روند توسعه چابهار به هیچ صورت کند نیست و اتفاقا به سرعت در حال پیش روی است.

به گزارش فرینا به نقل از خبرگزاری صدای افغان (آوا)، عبدالرحیم کردی در یک نشست خبری در تهران، در مورد فعالیت‌های سازمان منطقه آزاد چابهار در سال 1396 و برنامه‌های این سازمان برای سال 1397 با خبرنگاران سخن می‌گفت، به سوالت خبرنگار آوا نیز پاسخ داد.
وی با بیان این‌که روند توسعه چابهار اصلا کند نیست و به سرعت در حال پیش روی است، خاطرنشان کرد که فاز اول بندر چابهار با ظرفیت 8.5 میلیون تن در سال 1396 به بهره‌برداری سپرده شد.

ترانزیت از طریق بندر چابهار به افغانستان از مرحله آزمایشی گذشته و عملا شروع شده است
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در پاسخ به سوال دیگری که با وجود ترانزیت آزمایشی محموله‌های گندم هند از طریق چابهار به افغانستان، ترانزیت و حمل و نقل رسمی به مقصد یا از مبدأ افغانستان از طریق بندر چابهار کی شروع خواهد شد، تصریح کرد: "ترانزیت عملا از طریق بندر چابهار شروع شده است. اولین کشتی انتقال گندم به صورت آزمایشی بود و پس از آن، پنج کشتی دیگر نیز از هند به بندر چابهار آمد و یک میلیون تن گندم منتقل گردید. ترانزیت از طریق بندر چابهار از مرحله آزمایشی گذشته و در حال فعالیت است؛ لذا از نظر ما ترانزیت از چابهار به افغانستان شروع شده و کار خود را انجام می‌دهد".
وی در مورد توسعه زیرساخت‌های ترانزیتی و حمل و نقل در منطقه آزاد و بندر چابهار خاطرنشان کرد که در سال 1396، یک کنسرسیوم چند ملیتی حمل و نقل با حضور شرکایی از عمان، افغانستان، ازبکستان و قزاقستان در چابهار تشکیل شده که هر کدام از شرکت‌های زیرمجموعه این کنسرسیوم، مسئولیت بخشی از ترانزیت و حمل و نقل کالاها را به عهده خواهد گرفت و به صورت زنجیره‌ای و متصل به هم عمل خواهند کرد.
کردی ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک، شاهد تقویت این مسیر و فعال شدن ترانزیت در محور شرق که عمده‌ترین نیاز افغانستان و کشورهای آسیای میانه است، باشند.

بیش از 120 شرکت افغانستانی در بندر چابهار به ثبت رسیده است
کردی در مورد جایگاه افغانستان در منطقه آزاد و بندر چابهار خاطرنشان کرد "جایگاه افغانستان را باید خود این کشور تعریف کند، نه ما، به دلیل این‌که ما بستر و فضا را برای همه کسانی که منافع‌شان ایجاب می‌کند، در منطقه آزاد و بندر چهابهار فراهم کرده‌ایم".
وی افزود که در حال حاضر بیش از 120 شرکت افغانستانی در منطقه آزاد چابهار به ثبت رسیده، اما ایرادی که آن‌ها نسبت به این شرکت‌ها دارند، این است که بسیاری از این شرکت‌ها در منطقه اقدام به خرده‌فروشی(پرچون فروشی) کرده‌اند، در حالی که این نه مطابق با منافع افغانستان است و نه هم سازمان منطقه آزاد چابهار خواهان چنین عمل‌کردی است.
 
سرمایه‌گذاران افغانستانی در حوزه سنگ‌های معدنی و محصولات کشاورزی سرمایه‌گذاری کنند
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار ایران در مورد چشم‌اندازی که آن‌ها به عنوان هدفی استراتژیک برای افغانستان ترسیم کرده‌اند، گفت: "هدف استراتژیکی که ما برای افغانستان تعریف کرده بودیم، سرمایه‌گذاری در چابهار با محوریت فرصت‌های خود افغانستان است. یعنی ما انتظار داریم سرمایه‌گذاران افغانستان در بحث فرآوری سنگ‌های معدنی که بزرگ‌ترین ویژگی این کشور است، در چابهار فعالیت‌ کنند و به جای این‌که مواد خام معدنی را بفروشند، این مواد را در چابهار به محصول نهایی تبدیل کنند".
 
مسیر قندهار تا چابهار سه روز و تا بندر کراچی، 12 روز است!
کردی در مثالی دیگر افزود: "در بحث محصولات کشاورزی نیز هم اکنون محصولات افغانستان راه‌های خیلی طولانی را تا بندر کراچی طی می‌کند، در حالی که مسیر قندهار تا بندر چابهار کمتر از سه روز و تا بندر کراچی، ده تا دوازده روز است".
بر این اساس، وی بار دیگر تأکید کرد که فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران افغانستان در منطقه آزاد چابهار فراهم است، اما این سرمایه‌گذاران باید با طرح و برنامه مشخص وارد این منطقه شوند.
البته به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، در حال برخی سرمایه‌گذاری‌های جدی در حوزه مواد غذایی و همچنین مواد معدنی از سوی سرمایه‌گذاران افغانستانی در چابهار آغاز شده و در حال اجراست.
 
30 درصد از خط آهن چابهار ـ زاهدان تکمیل شده است
کردی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار آوا در مورد ساخت خط آهن چابهار ـ زهدان و اتصال آن به سیستم خط آهن سراسری ایران و هم‌چنین افغانستان نیز گفت که خط آهن چابهار ـ زاهدان به ارزش 800 میلیون دالر، با پیشرفت خیلی خوبی همراه بوده و تقریبا 30 درصد از کل مسیر و 60 درصد از مسیر چابهار ـ ایران‌شهر تکمیل شده است.
وی خاطرنشان کرد، انتظار این است که با تأمین منابع مالی مورد نیاز، پروژه خط آهن چابهار ـ زاهدان با سرعت بیشتری دنبال شود و به زودی بتواند به خط آهن سراسری ایران وصل گردد.
 
رویکرد ما نسبت به بندر گوادر، رویکرد همکاری است، نه رقابت!
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در مورد برخی گمانه‌زنی‌ها پیرامون رقابت بندر چابهار با بندر گوادر پاکستان خاطرنشان کرد که رقیب یا همکار بودن این دو بندر، به نگاه سیاست‌گذاران بستگی دارد، اما نگاه و رویکرد منطقه آزاد چابهار، نگاه همکاری است.
وی گفت که بندر چابهار دارای برخی مزیت‌ها و بندر گوادر، دارای مزیت‌های دیگری است، اما این مزیت‌ها می‌تواند به جای رقابت، زمینه‌ساز همکاری میان دو بندر شود. رویکرد ما این است‌که همکاری‌ها با بندر گوادر، همانند همکاری چابهار با دو بندر کشور عمان، توسعه یابد.
 
بخش خصوصی هند برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار علاقمند است
عبدالرحیم کردی در مورد نقش هند در بندر چابهار نیز گفت که تا حال بحث سرمایه گذاری دولت هند در بخش زیرساخت‌های بندر چابهار بوده، اما حالا بخش خصوصی این کشور نیز تمایل پیدا کرده‌ تا در چابهار سرمایه‌گذاری کنند.
وی گفت که قرار است در سال 1397، نشست یا همایشی با حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی هند در بندر چابهار برگزار شود تا آن‌ها از نزدیک با ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در این بندر آشنا شوند. البته به گفته کردی، سرمایه‌گذاران بخش خصوصی کشورهای دیگر چون افغانستان نیز می‌توانند در این همایش شرکت کنند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار وجه تمایز بندر چابهار را نسبت به سایر مناطق آزاد در ایران، اقیانوسی و اتصال این بندر به آب‌های آزاد جهان خواند، اما در مورد وجه تمایز این بندر نسبت به بنادر مهم منطقه‌ای، خاطرنشان کرد که وجه تمایز بندر چابهار با بنادر مهم منطقه‌ای، اتصال و پیوند این بندر با بازارهاست و بندر چابهار بهترین پیوند بین بازارهای محصور در خشکی با بازارهای در حاشیه اقیانوس هند است.
وی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین ویژگی بندر چابهار، ارتباط با 800 میلیون نفر در پشت سر خود(از افغانستان تا آسیای مرکزی، روسیه و...) و هم‌چنین دو میلیارد جمعیت در مقابل‌اش(سواحل اقیانوس هند و آفریقا) است.
 
ثبت 900 درخواست سرمایه‌گذاری در یک سال/ سال 97 سال شکوفایی تولید در چابهار خواهد بود
عبدالرحیم کردی در عین حال از افزایش حجم بی‌سابقه سرمایه‌گذاری‌ها در منطقه آزاد چابهار سخن گفت و خاطرنشان نمود: "در سال 1396، بیش از 900 درخواست سرمایه‌گذاری را ثبت کردیم که نسبت به سال‌های قبل، غیرقابل مقایسه است. از این میان، 316 درخواست در کمیسیون اقتصادی منطقه آزاد چابهار ثبت شده و 114 طرح به مرحله قرارداد رسیده‌اند که ارزش سرمایه‌گذاری‌های اظهاری در این شرکت‌ها، چهار هزار و 200 میلیارد تومان است".
وی از ایجاد سهولت‌های اداری و مالی لازم برای سرمایه‌گذاران در چابهار یاد کرد و گفت که اولین پرتال جامعه سرمایه‌گذاری‌ها در منطقه آزاد چابهار ایجاد شده که از طریق آن، از مرحله اول تا مراحل نهایی قرارداد سرمایه‌گذاری‌ها صورت می‌گیرد و فرآیند ثبت شرکت‌ها، از یک ماه کاری به 2 روز کاری کاهش یافته است".
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار تمرکز فعالیت‌های تولیدی در این منطقه را در بخش صنایع سنگین چون پتروشیمی و فولاد خواند و خاطرنشان نمود که در سال‌های 97 و 98، تعدد زیادی از طرح‌های ثبت‌شده سرمایه‌گذاری در منطقه چابهار، وارد فاز تولید خواهد شد. وی خاطرنشان که سال 97، سال شکوفایی تولید در منطقه آزاد چابهار خواهد بود.
وی در عین حال، از افزایش فعالیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها در بخش توسعه گردش‌گری در منطقه آزاد چابهار سخن گفت و خاطرنشان کرد در سال 1396، قرارداد ساخت 5 هوتل ودو پارک بزرگ در این منطقه به امضا رسیده که عملیات اجرایی آن آغاز کرده‌ است.

میثم غلامی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو