گزارش خبری | امضاء تفاهم نامه ای برای توسعه روز افزون اقتصادی در بنادر شمالی کشور

مراسم امضاء تفاهم نامه میان سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان منطقه آزاد انزلی در تهران و در دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برگزار شد.

به گزارش فرینا، اعمال حاکمیت و اجراي امور مربوط به راهنمایی، کنترل و بازرسی کشتی ها، انجام و نظارت بر عملیات بندری، ایمنی بندر، انجام عملیات بندری  و وصول درآمدهای بندری، امنیت بندر (ISPS Code)، ثبت کشتی ها و شناورهای بازرگانی و تفریحی و اجرای مقررات مربوط به آنها، اعطای گواهینامه های صلاحیت فنی، دریایی، بندری به افراد حقیقی و حقوقی معرفی شده از طرف سازمان منطقه آزاد انزلی و همکاری در جذب سرمایه طرح های سرمایه گذاری از قبیل گردشگری و مارینا در بنادر انزلی و کاسپین از جمله مواردی است که میان طرفین تفاهم شده است. 
هم چنین ایجاد بورس کالا در منطقه ی آزاد انزلی با توجه به تسهیلات قانونی در بنادر انزلي و كاسپين، استقرار بانک های خارجی در منطقه آزاد انزلی برای تسهیل در تبادلات ارزی بازرگانان و کشتیرانی ها، مديريت و اعمال امور مرتبط با ورود به آبهای سرزمینی و خروجی شناورها پس از صدور تسویه حساب بندری از طرف سازمان منطقه آزاد انزلی، مديريت و راهبري مرکز کنترل و مراقبت دریایی، طرح های جستجو و نجات دریایی (مرکز فرعی جستجو و نجات)، کنترل و بازرسی شناورها (P.S.C & F.S.C)، مقابله با آلودگی آب دریا، لایروبی احداثی و نگهداری و هیدروگرافی در تمام اسکله ها و وصول هزینه های مرتبط، بهره مندی از پتانسیل های سازمان بنادر و سازمان منطقه آزاد برای استفاده از مزیت های کریدور بین المللی شمال ـ جنوب، ارائه خدمات صادرات مجدد و ترانزیت کالا با سرمایه گذاری مشترک و اعمال رویه واحد در زمینه سود بازرگانی در بنادر انزلی و کاسپین از دیگر مواردی است که در این تفاهم نامه به آن اشاره شد و به امضاء طرفین رسید.

ظرفیت های بندر کاسپین در منطقه آزاد انزلی افزایش می یابد
مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در این مراسم گفت: امضاء تفاهم نامه میان سازمان بنادر و دریانوردی و سازماتن منطقه آزاد انزلی ظرفیت های هر دو سازمان را با محوریت بندر کاسپین افزایش می دهد.
مرتضی بانک مشاور رییس جمهور در این مراسم گفت: خوشبختانه در سال های اخیر سرمایه گذاری های بسیار زیادی در حوزه حمل و نقل در کشور انجام شده و به واسطه برجام بخش عمده ای از ناوگان فرسوده این صنعت در حال نوسازی است.
او در ادامه تاکید کرد: تکمیل زیرساخت های حمل و نقل در مناطق آزاد و بهره برداری بهینه از آنها بدون همکاری و هماهنگی میان دستگاه های مرتبط محقق نخواهد شد.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: مناطق آزاد از مهم ترین دستگاه هایی هستند که می توانند از ظرفیت های حمل و نقل در کشور بهره ببرند.
مشاور رئیس جمهور با اشاره به ظرفیت های مجتمع بندری کاسپین گفت: بندر کاسپین با بهره گیری از ظرفیت ها و سرمایه گذاری های بخش خصوصی و سازمان منطقه آزاد انزلی بدون استفاده از منابع دولتی احداث شده و امضای این تفاهم نامه ظرفیت های سازمان بنادر و سازمان منطقه آزاد انزلی را با محوریت بندر کاسپین افزایش می دهد.
وی تاکید کرد: باید قدرت مانور در حوزه های اقتصادی به واسطه ظرفیت دریای خزر و منطقه آزاد انزلی بالا برود. مجتمع بندری کاسپین در تکمیل فعالیت بندر انزلی است و این دو بندر در تعامل خواهند بود نه رقابت. با استفاده از ظرفیت های مشترک پیوند خوبی بین دو بندر برقرار خواهد شد که این همکاری موجب بهره مندی جوامع محلی و مردم منطقه خواهد شد. 
تفاهم نامه سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان منطقه آزاد انزلی یک شروع خوب در راستای توسعه همکاری ها است.

بندر کاسپین ظرفیت استفاده کشور از بنادر شمالی را افزایش می دهد 
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی هم در این مراسم گفت: وجود مجتمع بندری کاسپین ظرفیت استفاده کشور از بنادر شمالی را افزایش می دهد چرا که ظرفیت اسمی این بنادر ۳۰ میلیون تن است که در حال حاضر تنها از ۶ میلیون تن این ظرفیت بهره برداری می شود.
محمد راستاد ادامه داد: این تفاهم نامه در راستای مذاکراتی است که در چند ماه اخیر میان سازمان بنادر و منطقه آزاد انزلی انجام شده و در چارچوب هم افزایی این دو سازمان است تا مرزهای فعالیت هر دو سازمان در حوزه دریای خزر و بنادر انزلی و کاسپین مشخص شود.
وی با بیان اینکه مناطق آزاد به واسطه مزایای مضاعفی که دارند می توانند در رونق مناطق بندری تأثیر داشته باشند، افزود: رویکرد سازمان بنادر این است که کارکرد بندرگاه های کشور صرفاً تخلیه و بارگیری نبوده و از اراضی پسکرانه ای بنادر برای فعالیت های ارزش افزوده در بخش های تولیدی، صنعتی و خدماتی استفاده شود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: بندر کاسپین با این رویکرد به خوبی توانسته فعالیت های تولیدی را در اراضی متعلق به این بندر که تحت مالکیت سازمان منطقه آزاد انزلی فعالیت می کند، توسعه دهد. ضمن اینکه الحاق بندر کاسپین به منطقه آزاد انزلی می تواند این ظرفیت ها را افزایش دهد.
راستاد ادامه داد: ظرفیت های خوبی در بنادر شمالی داریم و به دنبال آن هستیم تا عملکرد بنادر شمالی افزایش یابد که قرار است این افزایش نه به واسطه واردات بلکه با استفاده از صادرات و ترانزیت افزایش یابد.
راستاد از تهیه تفاهم نامه کلی میان وزارت راه و شهرسازی و شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در همه شقوق حمل و نقل خبر داد و گفت: این تفاهم نامه به زودی با حضور مقامات ارشد این دو نهاد امضاء شده و می تواند به عنوان یک سند بالادستی در همه حوزه های حمل و نقلی در مناطق آزاد مورد استفاده قرار گیرد. 

بندر کاسپین کریدور شمال ـ جنوب را فعال تر می کند  
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی هم در مراسم امضاء تفاهم نامه همکاری این سازمان با سازمان بنادر و دریانوردی گفت: این تفاهم نامه نقش مهمی در استفاده از ظرفیت های کشور برای فعالسازی کریدور شمال ـ جنوب خواهد داشت.
رضا مسرور در این مراسم با قدردانی از وجود نگاه ملی و همکاری اعضای هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در زمینه همکاری در خصوص مجتمع بندری کاسپین، این رویکرد را باعث رفع مشکلات گذشته و ترسیم نقشه راه همکاری در ارتباط با اجرایی نمودن پروژه های دولت ارزیابی کرد و افزود: در صورت فعالسازی این کریدور شاهد جذب بخشی از باری که هم اکنون در مسیر کانال سوئز ترانزیت می شود خواهیم بود. به این معنی که اگر فقط 5 درصد از یک میلیارد تن کالایی که سالیانه از این مسیر جا به جا می شود از طریق کریدور شمال ـ جنوب منتقل شود، حدود 50 میلیون تن بر ظرفیت ترانزیتی و بالتبع درآمدزایی کشور افزوده می شود، موضوعی که یکی از محورهای تفاهم نامه فی مابین است.
مسرور اتصال مجتمع بندری کاسپین به خط ریلی کشور در کنار اتصال خط ریلی کشور به آستارا و سپس جمهوری آذربایجان را به عنوان یکی از محورهای تفاهم نامه دو سازمان بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: آماده هرگونه همکاری در خصوص عبور مسیر ریلی از این منطقه هستیم و با توجه به ظرفیت قانونی، آمادگی همکاری موثر به ویژه در زمینه پرداخت هزینه های احداث پروژه مزبور اعلام می کنیم.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی بهره گیری از ظرفیت های این منطقه در حوزه گردشگری را بخش مهم دیگری از تفاهم نامه امضاء شده بیان داشت و تصریح کرد: با بهره برداری قریب الوقوع از اسکله مارینا در مجتمع بندری کاسپین، و توافقاتی که مابین این سازمان و استانداری و شهرستان بندر انزلی ایجاد شده، خط گردشگری دریایی میان این منطقه و انزلی برقرار می شود و این سازمان برنامه های خوبی برای توسعه گردشگری دریایی و استفاده از ظرفیت های گردشگری شهر انزلی در دستور کار دارد.
مسرور با بیان اینکه دو بندر انزلی و کاسپین رقیب یکدیگر نبوده و به عنوان پشتیبان همدیگر در معادلات دریایی ایران در دریای خزر به ایفای نقش می پردازند و این سازمان در خصوص اعمال معافیت ها و مزایای قانونی منطقه، میان دو بندر هیچ گونه تفاوتی قائل نیست، اضافه کرد: بندر کاسپین با رویکرد صادراتی و توسعه ارتباطات با کشورهای حاشیه دریای خزر از سوی این سازمان و بدون هزینه از بودجه عمومی کشور و با منابع درآمدی این سازمان احداث شده و با انعقاد تفاهم نامه، در سال آینده اتفاقات خوبی جهت هم افزایی و افزایش بهره گیری از ظرفیت های بنادر ایران در دریای خزر به منظور فعالسازی کریدور شمال ـ جنوب، رخ خواهد داد.
در مراسم امضاء تفاهم نامه میان سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان منطقه آزاد انزلی؛ مرتضی بانک مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، رضا مسرور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی حضور داشتند. 
معاونین دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و معاونین سازمان بنادر و دریانوردی نیز از دیگر حاضران در این نشست بودند. 
 

میثم غلامی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.