چهارشنبه 28 آذر 1397

نسیم توسعه اقتصادی، برکرانه های خزر

مراسم امضاء تفاهم‌نامه میان سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان منطقه آزاد انزلی در تهران و در محل دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برگزار شد.

به گزارش فرینا به نقل از نشریه مناطق آزاد، جعفر آهنگران مدیر امور مناطق ویژه اقتصادی شورایعالی مناطق آزاد در ابتدای جلسه با اشاره به این نکته که چند ماهی است که دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی آن است تا انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی با دستگاه‌های اجرایی کشور را نهایی کند تا انشاالله مسائل و موضوعاتی که مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی با آنها درگیر هستند حل و فصل شود، اظهار داشت: شاید یکی از مهم‌ترین دستگاه‌هایی که بایستی مورد توجه دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد قرار می‌گرفت وزارت راه و شهرسازی است، که در نیمه دوم سال‌۹۶ توافقات بسیار خوبی بین مقامات عالی وزارت راه و شهرسازی و دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد کشور به وجود آمده و اخیرا توانستیم تفاهم‌نامه کاملی را در کلیه زمینه‌های همکاری، شامل حوزه‌های دریایی، جاده‌ای و هوایی با وزارت راه و شهرسازی نهایی کنیم.
آهنگران افزود: خوشبختانه تفاهم‌نامه با رویکرد مثبت وزارت راه مراحل نهایی را طی می‌کند و مقدمات کار در جهت امضای مشاور محترم رئیس‌جمهور و دبیرشورایعالی مناطق آزاد و وزیر راه و شهرسازی آماده است و انشاالله در آینده بسیار نزدیک این تفاهم‌نامه به امضا خواهد رسید؛ در همین رابطه سازمان‌های مناطق آزاد کشور به صورت جداگانه و مخصوصا مناطقی که در کنار دریا قرار گرفته‌اند با سازمان بنادر با نگاه مثبت ریاست محترم جدید سازمان بنادر و دریانوردی جناب آقای راستاد که ایشان از خانواده بزرگ مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هستند، این تفاهمات در حال صورت گرفتن است و اولین منطقه که در این کار پیش قدم شده است، سازمان منطقه آزاد انزلی است که به صورت جداگانه تفاهم‌نامه‌ای را در حوزه مسائل بندری، دریایی و پسکرانه‌ها با سازمان بنادر و دریانوردی به امضا خواهد رساند.

رضا مسرور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی: از نگاه ما هیچ تفاوتی بین بندر انزلی و بندر کاسپین وجود ندارد

در ادامه مراسم، رضا مسرور رئیس هیات مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد انزلی با تاکید بر همکاری موثر سازمان بنادر در طول این شش ماه اخیر اظهار نمود: انصافا اگر همکاری و دید مثبت اعضای محترم سازمان بنادر و دریانوردی خصوصا جناب آقای راستاد نبود، بی‌شک مشکلاتی که در گذشته وجود داشت، امروز مرتفع نمی‌شد و این نشانگر تاثیر رویکردها و افراد بر پیشبرد کارها با نگاهی ملی به پروژه‌هایی است که با مقررات و قانون از سوی دولت محترم اعمال شده است.
وی در خصوص تعاملات سازمان‌های مناطق آزاد و بخصوص سازمان منطقه آزاد انزلی با سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص کریدور شمال ـ جنوب افزود: ما تخصص بندری نداریم و خیلی از موضوعات مربوط به این حوزه را در همین تفاهم‌نامه براساس تفاهماتی که با دوستان در سازمان بنادر داشته‌ایم، در اصل تفویض کردیم. ما تخصص در جذب سرمایه‌گذار و تاجر داریم. کریدور شمال-‌جنوب که هنوز اجرایی نشده یکی از موضوعات با اهمیت است که مناطق آزاد می‌توانند در این روند بسیار تاثیر داشته باشند.
در حال حاضر در حدود یک میلیارد تن کالا از کریدور کانال سوئز عبور می‌کند، اگر ما ۵درصد از این آمار را بتوانیم از طریق کریدور شمال-‌جنوب جذب کنیم، در حدود ۵۰میلیون تن کالا است که بخش اعظمی از این کالا از طریق بنادر ما به سمت شمال ایران عبور خواهد کرد؛ در این خصوص ما تمام همکاری را با سازمان بنادر خواهیم داشت تا انشاالله این اتفاق رخ دهد.
موضوع دوم حائز اهمیت، بحث اتصال ریل به بندر انزلی و بندر کاسپین می‌باشد که این موضوع بسیار مهم است و این معقوله حتما باید از طریق وزارت راه پیگیری شود؛ استاندار محترم پیگیر موضوع هستند و مسیری که ما به عنوان پیشنهاد ارائه کردیم بحث انتقال ریل از رشت به انزلی از مسیر بندر کاسپین بوده و در بخشی که مربوط به منطقه آزاد انزلی است آمادگی کامل در جهت همکار موثر را داریم و حتی هزینه‌های این پروژه را هم سازمان پرداخت خواهد کرد و این مورد در قانون مناطق آزاد هم پیش‌بینی شده است. بنابراین در بحث کریدور شمال-‌جنوب اتصال ریل را ما حتما باید پیگیری کنیم.
نکته مهم دیگری که در این تفاهم‌نامه ذکر شده است بحث گردشگری است؛ شهر انزلی دارای ظرفیت‌های بی‌نظیر گردشگری است و حتی از خود منطقه آزاد انزلی هم جاذبه‌های گردشگری بیشتری دارد، پیش‌بینی ما ایجاد یک اسکه تفریحی در خود شهر انزلی است که می‌تواند بین منطقه آزاد و شهر انزلی این ارتباط برقرار شود و ساخت مارینای مجتمع بندری کاسپین که امسال افتتاح و راه‌اندازی خواهد شد و در مجموع در خصوص طرح‌های گردشگری هم که در این تفاهم‌نامه بیان شده ما آمادگی داریم که درمورد معرفی و جذب سرمایه‌گذار در طرح‌های گردشگری که در این تفاهم‌نامه اشاره شده که جز تخصصات ما است، به صورت کامل همکاری لازم را داشته باشیم.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی همچنین در خصوص عدم نگاه خاص به یک بندر افزود: ما نباید نگاه ویژه به بندر کاسپین داشته باشیم و بندر انزلی دچار مشکلاتی شود؛ با صحبت‌هایی که در جلسات مختلف داشتیم و جذب نقطه نظرات جناب مهندس راستاد، سعی کرده‌ایم که همه دغدغه‌های دوستان را مرتفع کنیم و بحث مربوط به کاهش سود بازرگانی را در تفاهم دیده‌ام که به صورت یکسان اعمال خواهد شد و از نگاه ما هیچ فرقی بین بندر انزلی و کاسپین نخواهد بود، حتی در خصوص هزینه‌های اپراتوری هم تقبل کردیم که در بندر انزلی اگر مشکلات نیرویی و کارگری دارند در همین محدوده بندر کاسپین اپراتوری که اخذ شده بتوانند وارد شوند و از نیروهای بندر انزلی استفاده کنیم. همه این موارد نشان می‌دهد مشکلی که سال‌های سال باقی مانده بود، با همکاری، همراهی و نگاه ملی قابلیت اجرا شدن دارد که احمدالله این اتفاق افتاد و مطمئن باشید که در آینده نزدیک اتفاقات بسیار خوبی در بخش شمال کشور خواهد افتاد و امیدواریم که همان طور که جناب مهندس راستاد نگاه ویژه و تخصصی دارند انشاالله در بنده سازمان بنادر هم همین نگاه ویژه وجود خواهد داشت تا به امید خدا بتوانیم یک پروژه قابل قبول از این تفاهم‌نامه که امروز امضاء می‌شود، داشته باشیم.

محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی: مناطق آزاد می‌توانند نقش بسیار خوبی را در ارتقاء عملیات بندری و رونق بنادر تجاری کشور داشته باشند

راستاد، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان دومین سخنران جلسه با اشاره به اهمیت و نقش بنادر در توسعه اقتصادی کشورها اظهار داشت: ما خوشبختانه با هدایت‌های جناب آقای دکتر بانک و جناب آقای دکتر آخوندی توانستیم طی چند ماه اخیر و در طول مذاکراتی که با جناب آقای دکتر مسرور مدیرعامل محترم منطقه آزاد انزلی داشتیم، چارچوب تفاهم و هم‌افزایی که می‌تواند سازمان بنادر و منطقه آزاد انزلی داشته باشند را جمع‌بندی کنیم و به این مرحله برای امضا و مبادله تفاهم‌نامه برسانیم. این اتفاق بسیار بزرگ و با اهمیت است و خوشحال هستم که شرایطی مهیا شده تا ما بتوانیم از ظرفیت‌های موجود استفاده بهینه را ببریم؛ باید با تمام ظرفیت‌های قانونی از سرمایه‌های که در کشور وجود دارد استفاده کنیم تا بتوانیم همه این ظرفیت‌ها را در جهت بهره‌برداری بهینه هدایت کنیم.
خوشبختانه به دلیل مزیت‌های ویژه‌ای که در چارچوب مناطق آزاد و ویژه در کشور وجود دارد، بنادر تجاری کشور هم توانسته‌اند به خوبی از این مزایا استفاده ببرند؛ بنده به عنوان کسی که سال‌ها به عنوان مدیریت منطقه ویژه اقتصادی بندری فعالیت داشته‌ام به خوبی می‌دانم که تا چه حد می‌شود از این تسهیلات و ظرفیت‌های ایجاد شده در جهت ارتقا خدمات و عملیات در بنادر تجاری کشور بهره برد و قطعا مناطق آزاد با توجه به امتیازات مضاعفی که دارند می‌توانند نقش بسیار خوبی را در ارتقاء عملیات بندری و رونق هر چه بیشتر بنادر تجاری کشور داشته باشند، به خصوص با رویکرد جدید سازمان که بنادر صرفا مکان‌های تخلیه و بارگیری و ترابری کالا نباشند، بلکه پیرامون بنادر ما فعالیت‌های ارزش افزوده‌ای و تولیدی داشته باشیم در جهت تضمین بازاریابی و افزایش حجم تخلیه و بارگیری و رونق اقتصادی هرچه بیشتر نوار ساحلی کشور؛ این رویکردی است که ما دنبال می‌کنیم و اراضی پسکرانه‌ای بنادر طبعا به سمت و سویی خواهند رفت که به فعالیت‌های ارزش افزوده‌ای و تولیدی اختصاص پیدا کنند، مشابه اتفاقی که در بندر کاسپین افتاده و خوشبختانه ما شاهد هستیم که مراکز تولیدی در آن منطقه توانسته‌اند اشتغال بسیار خوبی را ایجاد کنند و بندر کاسپین به عنوان یک الگوی خوب و مفید می‌تواند در همه بنادر تجاری کشور و از جمله بندر چابهار که در حال حاضر موضوعات توسعه‌ای آن رو به انجام است و فاز اول بندرشهید بهشتی را با حضور رئیس‌جمهور محترم به بهره‌برداری رساندیم، طبیعتا الحاقش به منطقه آزاد چابهار می‌تواند کمک کند تا ما چشم‌اندازی که برای رونق و توسعه بندر چابهار و محور شرق مدنظر داریم، تسریع شود.
وی در ادامه در خصوص موضوعات تفاهم‌نامه گفت: در این تفاهم‌نامه پیش‌بینی شده که سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان متولی امور دریایی کشور، مرجع حاکمیتی دریایی و مسئول بنادر بازرگانی کشور به چه صورت بتواند نقش‌آفرینی و کمک کند تا بندر کاسپین در کنار بندر انزلی بتوانند از حداکثر بهره‌وری و استفاده از ظرفیت‌های مشترکشان برسند. آنچه که مسلم است ما به واسطه ظرفیت‌های خوبی که در حال حاضر در بنادر شمالی کشور داریم باید به دنبال این باشیم که اولا حمل و نقل دریایی در حوزه دریای خزر افزایش پیدا کند، نه تنها با اتکا بر واردات بلکه با افزایش میزان صادرات و ترانزیت و فکر می‌کنم با این برنامه‌ریزی به اتفاق مناطق آزاد می‌توانیم چارچوبی تعیین کنیم که سهم بنادر خود را از صادرات به کشورهای حاشیه دریای خزر و همچنین ترانزیت کالا از طریق بنادر کشور در حاشیه دریای خزر افزایش دهیم تا بتوانیم این ظرفیت‌های موجود را به بهره‌برداری کامل برسانیم. در حدود ۳۰میلیون تن ظرفیت بنادر شمالی کشور است که بهره‌برداری اخیر ما حدود ۶میلیون تن بوده، یعنی یک پنجم، بنابراین باید تلاش زیادی را در خصوص بازاریابی و ارتقا رقابت‌پذیری بنادرمان در شمال کشور انجام دهیم، مخصوصا با رویکرد استفاده از تسهیلات، مزایا، ظرفیت‌ها و مشوق‌های قانونی موجود در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور؛ از این رو بنده بسیار خوش‌بین هستم که با این تفاهم‌نامه و رویکرد جدید که در پیش گرفتیم، در جهت هم‌افزایی و مشارکت در استفاده از ظرفیت‌های  کشور در کنار تسهیلات و مزایای قانونی بتوانیم یک تحول بسیار جدی و خوبی را در بنادر کشور و مخصوصا بنادر شمالی شاهد باشیم و متقابلا ما به دنبال این هستیم که بحث تفاهم و همکاری هرچه بیشتر را با مناطق آزاد کشور ادامه دهیم و همان طور که اشاره فرمودند یک تفاهم‌نامه کلی هم تنظیم شده مرتبط با همه موضوعات حمل و نقل از جمله حمل و نقل دریایی بین وزارت راه و شهرسازی و شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی که انشاالله به زودی این تفاهم‌نامه هم بین دو مجموعه و توسط جناب آقای دکتر آخوندی و جناب آقای دکتر بانک امضاء و مبادله خواهد شد و قطعا این تفاهم‌نامه یک سند بالادستی بسیار خوبی در همه مباحث عالی کشور در حوزه بندری و دریایی خواهد شد. بنادر و سازمان‌های مناطق آزاد به واسطه تفاهم‌نامه کلی هم که منعقد خواهد شد، می‌توانند ارتباطات خیلی بهتر، مناسب‌تر، تعریف شده‌تر و منسجم‌تری را داشته باشند.

دکتر بانک، مشاور رئیس‌جمهور و دبیرشورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور: شروع بسیار خوبی که بین مناطق آزاد و وزارت راه و شهرسازی ایجاد شده نویدبخش اقدامات ارزشمندتر اقتصادی و توسعه‌ای در مناطق آزاد خواهد بود

دکتر مرتضی بانک، مشاور رئیس‌جمهور و دبیرشورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در این مراسم به عنوان آخرین سخنران جلسه، ضمن تشکر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دلیل حسن اعتماد مجددشان به وزرای کابینه دکتر روحانی اظهار داشت: این اعتماد مجدد نشان داد که هم‌اندیشی و نگاه توسعه اقتصادی کشور بین دولت و مجلس به صورت کلان وجود دارد و با توجه به محور تفاهم‌نامه و جلسه ما که به حوزه جناب آقای دکتر آخوندی مرتبط است، باید اظهار کنم که ایشان از شخصیت‌های علمی کشور می‌باشند که در حوزه اقتصاد دارای تئوری، نظرات و دیدگاه‌های ویژه خودشان هستند و همچنین در حوزه حمل و نقل و ترابری و مسکن از متخصصین کشور می‌باشند و واقعا وجود ایشان برای این وزارتخانه و کشور بسیار اثرگذار و ارزشمند است و امیدواریم که در آینده هم شاهد پیشرفت این وزارتخانه بسیار مهم زیربنایی و توسعه‌ای کشور باشیم. یکی از مهم‌ترین موضوعات مطرح در مناطق آزاد، بحث‌های حمل و نقل به صورت کلان چه در خصوص حمل و نقل دریایی و چه زمینی و ریلی و هوایی است؛ بی‌شک این ارتباطات زیرساختی بدون هماهنگی با دستگاه‌های متولی کشوری نمی‌تواند محقق و پیشرفت مناسب را داشته باشند، ما برای توسعه مناسب مناطق آزاد و ایجاد بسترهای رونق و توسعه اقتصادی و تجاری این مناطق، نیاز جدی به زیرساخت‌های متعدد ازجمله زیرساخت‌های حمل و نقل داریم. حمل و نقل نه امروز، نه دیروز و نه آینده هیچ‌گاه به عنوان یک بحث استراتژیک در توسعه اقتصادی از بین نخواهد رفت، البته قطعا حمل و نقل با توسعه فعالیت‌های الکترونیکی و توسعه ارتباطات مجازی همراه خواهد شد و روزبه‌روز شاهد پیشرفت این صنعت بزرگ در کنار توسعه زیربنایی اقتصادی مورد توجه قرار خواهد گرفت.
مشاور رئیس‌جمهور افزود: با توجه به اینکه مناطق آزاد پیشران توسعه اقتصادی در محدوده مناطق آزاد در کشور هستند، نمی‌توانند خود را از صنعت حمل و نقل جدا کنند و نباید این صنعت تاثیرگذار را نادیده گرفت؛ بی‌شک سیاست‌های کلانی که در حوزه حمل و نقل در کشور مطرح است، یکی از مهم‌ترین مصارفش مناطق آزاد خواهد بود و قطعا هر فعالیت جدیدی که در حوزه‌های حمل و نقل در کشور رخ می‌دهد، به یقین مناطق آزاد را بیش از همه بهره‌مند خواهد کرد و همین طور که در چند سال اخیر شاهد ایجاد زیرساخت‌های عظیم حمل و نقل در کشور بودیم و یک نمونه بسیار مهم آن افتتاح بندر شهید بهشتی با حضور نمایندگان کشورهای خارجی بود که ظرفیت بسیار مناسب‌تر ایجاد کریدور جنوب-‌شمال را فراهم کرد و خوشبختانه سفر جناب آقای دکتر روحانی به هندوستان که تکمیل کننده این حرکت بزرگ بود، خصوصا که در حوزه ریلی هم توافقات بسیار خوبی صورت پذیرفت و شاهد سرمایه‌گذاری طرف‌های هندی در این خصوص خواهیم بود و این رویداد موقعیت مهم ظرفیت کشورمان را در منطقه در حوزه حمل و نقل بیش از پیش افزایش خواهد داد و ما شاهد هستیم که در مسیرهای دریایی، زمینی و هوایی نیازمندی‌های کشورهای همسایه برای ارتباط قوی‌تر از یک نقطه استراتیژیکی مثل ایران بیش از پیش می‌شود و البته که باید این به ظرفیت ارزشمند ترانزیتی بیش از گذشته اهمیت دهیم.
به واقع وزارت راه و شهرسازی‌ پیشگام جذب سرمایه‌گذاری خارجی در توسعه زیرساخت‌ها بعد از برجام بود و به دلیل پیوستگی که مناطق آزاد با این وزارتخانه در حوزه‌های حمل و نقل با یکدیگر دارند، می‌طلبد که ارتباطات و تعاملات ما با وزارت راه و شهرسازی بیش از پیش قوی‌تر باشد و با توجه به نیاز مبرمی که مناطق آزاد به این معقوله یعنی حمل و نقل دارند و نگاه مثبتی که وزیر محترم جناب آقای دکتر آخوندی و همکارانشان خصوصا جناب آقای مهندس راستاد دارند، این ظرفیت بزرگ و بالقوه موجود در مناطق آزاد می‌تواند مسیر توسعه اقتصادی و تجاری کشور را شکوفا کند و بی‌تردید باید از مدیریت سازمان بنادر و کشتیرانی و همکاران محترم‌شان در جهت توسعه تعاملات تشکر ویژه کنم؛ همچنین باید از جناب آقای دکتر مسرور درخصوص به ثمر رساندن این موضوع، تشکر و قدردانی ویژه‌ای داشته باشم.
جناب آقای دکتر مسرور از مدیران خوش‌فکر و برنامه‌ریز در مناطق آزاد هستند و خوشبختانه اقدامات بسیار خوبی را در منطقه آزاد انزلی داشته‌ایم و با پیگیری و حسن نظری که ایشان همراه با دوستان ما در دبیرخانه داشته‌اند‌، جناب آقای آهنگران و آقای معزالدین زمینه این همکاری استراتژیک را مهیا کردند و توانستیم امروز به این تفاهم‌نامه مهم دست پیدا کنیم.
دکتر بانک افزود: در این تفاهم‌نامه به صورت دقیق کلیه همکاری‌هایی که بین سازمان بنادر و دریانوردی و منطقه آزاد انزلی وجود دارد، جز به جز تعریف شده است و در هر کدام از موارد وظایف طرفین مشخص می‌باشد؛ لذا یک کار دقیق و تخصصی با حفظ حاکمیت و موقعیت‌ هر دو سازمان مشخص می‌باشد و پس از امضای این تفاهم‌نامه، می‌تواند برنامه‌های منطقه آزاد انزلی در مجتمع بندری کاسپین شروع شود و به صورت جدی پیش رود که این موضوع جزء نکات مهم و کلیدی ما در توسعه اقتصادی در منطقه آزاد انزلی به شمار می‌آید.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی درخصوص ظرفیت‌های دریای خزر بیان داشت: ممکن است این سوال مطرح شود که با توجه به وجود بندرگاه‌های مختلفی که در دریای خزر در کشور ما وجود دارد، چرا باید این اقدام صورت بگیرد؟ اولا مناطق آزاد سازمان‌هایی هستند که بدون استفاده از بودجه‌های دولتی ایجادگر ظرفیت‌هایی در کشور می‌باشند و اینکه ما یک فعالیت را در چارچوب بخش خصوصی برنامه‌ریزی کنیم که امکان‌پذیر باشد و سابقه این اتفاق در کشور کمتر افتاده باشد، این خود یک دستاورد بزرگ است؛ یعنی امروز مجتمع بندری کاسپین و تمامی امکانات این بندرگاه عمدتا توسط بخش خصوصی صورت گرفته و حتی ایجاد موج‌شکن‌ها که پروژه بسیار بزرگ و عظیمی است، بدون هزینه‌کرد دولت و توسط بخش خصوصی صورت گرفته که این خود یکی از ظرفیت‌های مناطق آزاد در کشور است.
وی ادامه داد: چه بخواهیم و چه نخواهیم دریای خزر یک ظرفیت استراتژیک در شمال کشور است، اگر ما نتوانیم در این منطقه ظرفیت‌های جدید ایجاد کنیم، بی‌شک کشورهای حاشیه دریای خزر که در حال ایجاد ظرفیت در این دریا هستند، در آینده گوی سبقت را از ما خواهند گرفت و از نقطه نظر سیاسی این موضوع برای ما بسیار مهم است که بتوانیم قدرت مانور خود را در حوزه‌های مختلف اقتصادی و زیربنایی در دریای خزر بیشتر کنیم. هر چقدر که ما این توان را در دریای خزر افزایش دهیم، موقعیت استراتژیک خود را تحکم می‌بخشیم و دستی پر در مذاکرات آینده در حوزه‌های حقوقی و سیاسی در این دریا خواهیم داشت.
بانک در خصوص اهمیت حوزه حمل و نقل در دنیای امروز بیان داشت: کشور چین و هندوستان نقش بسیار بزرگی در اقتصاد جهانی در آینده خواهند داشت و این ظرفیت کلان حمل و نقل که امروز وجود دارد اگر ما بتوانیم از مسیر دریای خزر به اروپا و کشورهای حاشیه خزر و حتی در کشور خودمان از شمال به جنوب ایجاد کنیم، بسیار در توسعه اقتصادی کشور در آینده اثربخش خواهد بود؛ به هیچ‌وجه نمی‌توانیم این ظرفیت و امتیاز بزرگ را نادیده بگیریم و اگر از همین امروز برنامه‌ریزی نکنیم، قطعا در آینده در این حوزه عقب خواهیم افتاد؛ لذا بخش خصوصی با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که در توسعه اقتصاد کاری خود تعریف می‌کند می‌تواند نقش بسیار بزرگی را در این خصوص برای ما ایجاد کند.
بندر انزلی که از قدیم جزء نقاط مهم تجاری و بندری کشور بوده، اما امروزه به دلیل گسترش شهر انزلی تا حدودی این ظرفیت بزرگ تجاری و حمل و نقلی دچار محدودیت شده و نمی‌توان تنها با بندر انزلی به این هدف‌گذاری‌ها در آینده رسید، لذا وجود یک بندر دیگری مانند کاسپین که در حقیقت در راستای تکمیل فعالیت‌های اقتصادی منطقه است و نه در رقابت با بندر انزلی و یا نادیده گرفتن آن، ایجاد گردیده. این تفاهم‌نامه در واقع مدل تفاهم این دو بندر را در کنار هم تعریف می‌کند تا بتوانیم از کل ظرفیت‌های ایجاد شده به صورت مشترک استفاده کنیم و باید با نگاهی به جوامع محلی حرکت را به سمتی پیش ببریم که ایجاد این ظرفیت‌ها باعث رونق در اقتصاد محلی و جوامع محلی منطقه گردد. لذا با توجه به همه این موضعات بنده بسیار خوشحال هستم که این همکاری با سازمان بنادر و دریانوردی در بندر کاسپین انجام شد و امیدواریم که در آینده بندر شهید بهشتی و شهید کلانتری که جزء بنادر مهم اقیانوسی کشور هستند هم جزء منطقه آزاد چابهار قرار بگیرند و خوشبختانه این موضوع در کارگروه تخصصی با نظر وزیر محترم تصویب شده و انشاالله شاهد پیوستن این مجموعه‌ها به ظرفیت‌های کنونی مناطق آزاد کشور باشیم.
مشاور رئیس‌جمهور و دبیرشورایعالی مناطق آزاد در پایان بیان داشت: شروع یک حرکت بسیار خوب در پایان امسال بین مناطق آزاد و وزارت راه و شهرسازی ایجاد شد که به امید خداوند نویدبخش اقدامات ارزشمندتر اقتصادی و توسعه‌ای در مناطق آزاد خواهد بود. جا دارد که از جناب آقای دکتر آخوندی وزیر محترم راه و آقای مهندس راستاد و همکارانشان و همچنین همکاران محترم خودم در دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و جناب آقای دکتر مسرور تقدیر و تشکر ویژه داشته باشم که با حسن تفاهم و همکاری، شرایط بسیار خوب و مناسبی را به‌وجود آوردند.

میثم غلامی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو