توافق سه‌جانبه برای راه‌اندازی گردشگری دریایی در خوزستان

طی سفر علی‌اصغر مونسان، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی،به شهرستان‌های آبادان و خرمشهر توافق‌نامه‌ای مبنی بر راه‌اندازی گردشگری دریایی در خوزستان میان این سازمان، استانداری خوزستان و سازمان بنادر و کشتیرانی به امضا رسید.

به گزارش فرینا به نقل از ایسنا، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حاشیه مراسم امضای توافق نامه با سازمان بنادر و کشتیرانی و استانداری برای راه‌اندازی گردشگری دریایی در خوزستان اظهار کرد: پهنه دریایی در شمال و جنوب کشور، ظرفیت بی‌نظیری را برای جابه‌جایی کالا و گردشگری به وجود آورده است.

مونسان افزود: اکنون در کنار سازمان بنادر و دریانوردی و وزارت راه و شهرسازی در تلاش هستیم تا با برنامه‌ریزی در این زمینه و در گام نخست، گردشگری دریایی را در کشور رونق بخشیم.

وی با ابراز امیدواری از رونق گردشگری دریایی در خوزستان بیان کرد: امید است که این نوع گردشگری را که شدنی و با حداقل امکانات میسر بوده و رونقی برای اهواز، آبادان و خرمشهر است، بر رودخانه کارون به ثمر برسانیم.

معاون رییس جمهور با بیان این که گردشگری در سراسر جهان فرابخشی است گفت: از آن جایی که هر موضوعی می‌تواند رویدادی برای گردشگری ایجاد کند، شکوفایی بخش گردشگری تنها با کمک بخش‌‌های مختلف میسر شده و بنابراین نیاز است که حوزه‌های مختلف همکاری کنند تا با کمک یکدیگر گردشگری رودخانه‌ای در کارون رونق گیرد.

مونسان ادامه داد: در حوزه گردشگری دریایی در کشور تاکنون یا مشکل ایجاد شده یا گام‌های کوچکی برداشته شده ولی گردشگری آبی در خوزستان می‌تواند پایلوت خوبی برای همکاری بین بخشی باشد و رونق گردشگری را در خوزستان به دنبال خواهد داشت.

در ادامه محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، نیز گفت: خوزستان برای گردشگری دریایی و رودخانه‌ای سرشار از ظرفیت بوده و این سازمان آمادگی دارد تا تسهیلات آسان و سهل الوصول را در سطح استان به فعالان گردشگری دریایی، شناورهای گردشگری دریایی و ارائه دهندگان بسته‌های رونق گردشگری دریایی، اعطا کند.

وی ابراز امیدواری کرد: بتوانیم در فاز نخست گردشگری رودخانه‌ای را بین اهواز، آبادان و خرمشهر بررسی و احیا کنیم و اگر ظرفیت و امکانات وجود داشته باشد، انتقال کالا و بار را در مرحله بعد اجرایی کنیم.

 راستاد گفت: سازمان بنادر و دریانوردی موافق الحاق بندر چوئبده و اروند کنار به منطقه آزاد اروند بوده و امید است جلسات هماهنگی به زودی برگزار شده و به جمع‌بندی نهایی در این زمینه برسیم.

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، هم در حاشیه این مراسم بیان کرد: در بحث گردشگری در استان، تاکنون تدابیر و تمهیداتی اندیشیده شده و اکنون از خرمشهر تا دارخوین امکان کار گردشگری و حمل و نقل دریایی وجود دارد ولی باید تمهیدات بیشتری اندیشیده شود.

او با اشاره به انجام مطالعات بیشتر برای کار تفریحی و همچنین امکان انتقال بار به صورت دریایی تا شهر اهواز تصریح کرد: این مطالعات با همکاری سازمان گردشگری کشور، سازمان بنادر و دریانوردی کشور و وزارت راه و شهرسازی کشور و با محوریت آقای مونسان صورت می‌گیرد.

وی با بیان این که توافق اولیه برای الحاق دو بندر چوئبده و اروند کنار به منطقه آزاد اروند صورت گرفته گفت: منطقه آزاد اروند مایل است تا این دو بندر را در محدوده خود قرار داده و آنها را فعال کند که البته این موضوع از نظر تجاری و گردشگری برای خوزستان بسیار لازم است بنابراین توافق اولیه صورت گرفته و در هفته‌های آینده پس از انعقاد، این تفاهم‌نامه به دولت ارائه می‌شود.

شریعتی با اشاره به توافق سازمان میراث‌فرهنگی، سازمان بنادر و کشتیرانی و استانداری خوزستان برای راه‌اندازی گردشگری دریایی در این استان عنوان کرد: در خوزستان در زمینه گردشگری دریایی، رودخانه‌ای و تالابی ظرفیت زیادی وجود دارد که می‌تواند و باید شکوفا شوند به همین دلیل توافق‌نامه‌ای در این زمینه صورت گرفت.

وی ادامه داد: سازمان آب و برق به عنوان متولی رودخانه‌ها نیز تاکنون مطالعات و اقدامات خوبی در بحث گردشگری انجام داده که به عنوان ضلع چهارم وارد کار می‌شود.

مهنوش اسدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.